"'گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین" «فردوس کاویانی درگذشت» این شاید تلخ ترین تیتری باشد که شب گذشته بر روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.خبری که باورش برای خیلی ها سخت به نظر می رسید؛ چرا که همین افرادی که با این خبر شب گذشته بغضشان شکست؛ در دهه 70 و شاید دهه 80 با او خاطره داشتند و لبخند ها بر لبان مخاطبان بسیاری نشانده است.

فردوس  کاویانی که حدود 40 سال از سابقه بازیگری اش در سینما،تئاتر و تلویزیون می گذرد ،سخت با بیماری «پارکینسون» دست و پنجه نرم کرد. چرا که متاسفانه فردی که مبتلا به «پارکینسون» است به تدریج توانایی جسمی و روحی خود را از می دهد؛ این مهمترین دلیل خانه نشینی خود در 82 سالگی او بوده است.این بازیگر کهنه کار ایرانی که دانش آموخته رشته بازیگری و کارگردانی تئاتر می باشد از سال ۱۳۴۰ خورشیدی فعالیت هنری خود را آغاز کرد و سریال  های «آژانس دوستی»، «همسران»با بازی درخشانش مهمترین اثر فردوس کاویانی به شمار می رود. اردیبهشت 1396 و حضور فردوس کاویانی در چهاردهمین جشنواره شب بازیگری آنهم بعد از 6 سال دوری از محافل هنری موجب متاثر شدن اهالی هنر شد.

بعد از این اتفاق تلخ؛ بسیاری از اهالی هنر و رسانه در صفحات شخصی خود در فضای مجازی نسبت به این ماجرا ابراز ناراحتی نشان دادند. به طور مثال؛ الهام پاوه نژاد بازیگر سینما و تلویزیون در توییتی می نویسد:  دایی کمالِ منمهربون‌ترین، نجیب‌ترین، شریف‌ترین انسانی بود که می‌شناختم… غرق نور و شادی باشد که حضورش همیشه مهربان بود و مسرت‌بخش...

آژانس دوستی؛ اثری متعلق به فرشته ها

photo_2023-10-02_10-50-12

 

پژمان بازغی دیگر هنرمندی بود که با انتشار یک استوری نسبت به درگذشت فردوس کاویانی واکنش نشان داد.

او نوشت:

«آقای کاویانی عزیز ،میذاشتی میدیدمت ، بغلت میکردم،اینقدر بی سر و صدا و غریبانه نمیرفتی، شما هیچ وقت از یادم نمیرید.

آژانس دوستی کم کم داره مال فرشته ها میشه.

به آقای داورفر، حسین پناهی نازنین هم سلام برسونید»

آری؛ هنرمندان درست می گویند؛کارهایی مشابه «آژانس دوستی» کم کم تبدیل به مال فرشته ها شدند! هنرمندانی که یک روزی مثل فردوس خان کاویانی، برای خود کسی بودند،اما بعد از سپری کردن بیماری به فراموشی سپرده شده و خانه نشین می شوند.

این انتظار می رود که قبل از به فراموشی سپردن اینگونه هنرمندان با اصالت،حداقل نگذاریم هنر آنها خانه نشین شود!

"فردوس کاویانی"، در آخرین کلام رسانه ای خود اینطور می گوید:« ما می مانیم و این خاطرات.خواستار انجام کارهایی،فرهنگی،هنری برای مردم هستیم و خواهیم بود.»