گروه سینمایی هنرآنلاین: گرچه آثار کمی درباره امام حسین(ع) و قیام عاشورا و اهمیت روز اربعین در سینما و تلویزیون ساخته شده اما هر سال در روز اربعین سید و سالار شهیدان(ع) تلویزیون تلاش می‌کند با پخش آثار مرتبط به این روز رضایت مخاطبان خود را جلب کند. «روز عزیز»، «کوچه هفتم»، «گهواره»، «هیهات»، «پای پرواز من»، «اربعین»، «بچه‌های ابری»، «قاب عاشقی» فیلم‌هایی هستند که با محوریت پرداختن به امام حسین(ع) در روز اربعین مصادف با شنبه ۲۶ شهریورماه از شبکه‌ها پخش می‌شوند.

شبکه یک سیما

فیلم تلویزیونی «روز عزیز» به کارگردانی محسن توکلی شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۶ از شبکه یک پخش خواهد شد. «روز عزیز» داستان پیرزنی به نام ملوک است که آرزو دارد در آخرین روزهای عمرش مراسم پختن غذای نذری را در خانه‌اش برگزار کند اما از طرفی فرزندانش که با هم قهر هستند برآورده شدن این آرزو را با مشکل روبرو کرده‌اند... . مینا جعفرزاده، الیزابت امینی، عصمت رضاپور، نازنین دلرابد، آزاده ریاضی، افشین نخعی، فرهاد بشارتی، محمد اعلایی، مانی حیدری و فرهاد متقی بازیگران این فیلم تلویزیونی هستند.

شبکه دو سیما

فیلم تلویزیونی «کوچه هفتم» به کارگردانی حسین تبریزی» شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۷:۳۰ از شبکه دو پخش خواهد شد. فیلم درباره سبحان پسرکی هفت ساله و بسیار با سر و زبان است که پدرش در بازار فرش باربری می‌کند. پدر سبحان مدتی است که به علت سرقت رفتن یک فرش عتیقه، در زندان است. صاحب فرش‌فروشی او را عامل سرقت می‌داند، اما سبحان که می‌داند پدرش بی‌گناه است نذر می‌کند که تا اربعین بی‌گناهی پدرش اثبات و او از زندان آزاد شود... سیاوش طهمورث، جعفر دهقان، نگین صدق گویا، مجید شهریاری و سعید نوراللهی در این فیلم تلویزیونی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

فیلم تلویزیونی «گهواره» به کارگردانی نادر مقدس شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو پخش خواهد شد. در این فیلم خواهیم دید: ربّعلی در مراسم تعزیه عاشورا، نوزادی را از دست زنی می‌گیرد و در مراسم برای ادا نذر می‌چرخاند اما پس از آن، مادر نوزاد ناپدید می‌شود. ربعلی، نوزاد را به نزد همسرش در امامزاده‌ای که متولی آن است می‌برد. او و همسرش که در سنین کهولت به سر می‌برند، فرزندی ندارند. خدیجه همسرش، می‌خواهد نوزاد را برای خود نگه دارد. اما نوزاد، دچار مشکل است. ربعلی تصمیم می‌گیرد نوزاد را درمان کند اما پولی برای رفع این مشکل ندارد. همه به نوزاد ایراد گرفته و نسبت به آن دافعه دارند، اما آن دو معتقدند که سال‌ها از خدا فرزندی می‌خواستند و این نوزاد را هدیه‌ای از طرف خدا می‌دانند... . محمود پاک نیت، مهوش صبر کن و مونا مظلوم نژاد در این فیلم تلویزیونی بازی کرده اند.

شبکه سه سیما

فیلم سینمایی «هیهات» به کارگردانی مشترک هادی نائیجی، دانش اقباشاوی، روح‌الله حجازی و هادی مقدم‌دوست شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۰ روی آنتن شبکه سه می‌رود. این فیلم در ۴ اپیزود داستان متفاوت از زندگی افراد مختلفی است که در ایام محرم با وقوع حوادث مختلفی تبدیل به انسان‌های بهتری با شرایط والاتر می‌شوند. در اپیزود اول حکایت مادر پیری است که سال‌ها در حسرت زیارت کربلا مانده و حالا گذر ضریح جدید امام حسین از محل سکونتش، فرصتی است برای آن که در انتهای عمر، دست کم ضریح جدید مولایش را زیارت کند. تلاش‌های پسر پیرزن برای ایجاد این فرصت ثمر نمی‌دهد... حمید فرخ نژاد، حامد بهداد، بابک حمیدیان، مینا ساداتی و آلا نجم در این فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرده‌اند.

شبکه پنج سیما

فیلم تلویزیونی جدید «پای پرواز من» به کارگردانی محسن نجفی سوادکوهی شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۳:۳۰ از شبکه پنج پخش می‌شود. در این فیلم خواهیم دید: دکتر سلیمان با روح الله به سوریه رفته‌اند. همسر سلیمان چشمه باردار است. سلیمان با وی تماس می‌گیرد و می‌گوید که با روح‌الله بر می‌گردند ولی خبر شهادت روح‌الله می‌رسد و پدر دکتر منتظر اوست و همسرش دچار بیماری شده است، از طرفی ادریس داماد آنها که شکارچی غیر قانونی است و اعتیاد هم دارد، مدام با سلیمه خواهر دکتر رفتار بدی دارد و حتی او را کتک می‌زند. یکی از محیط‌بانان به نام نادر، ادریس را موقع شکار می‌بیند و با او درگیر می‌شود و ادریس نادر را می‌کشد... . حسین سحرخیز، ساناز سماواتی، احمد خواجوند و دریا مرادی دشت در فیلم تلویزیونی «پای پرواز من» بازی کرده‌اند.

شبکه نمایش

فیلم تلویزیونی «اربعین» به کارگردانی علیرضا رزازی‌فر شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۳ از شبکه نمایش پخش می‌شود. داستان این فیلم در مورد آزاده‌ای به نام علی است که سال‌ها عمر خود را در اسارت رژیم بعثی در عراق گذرانده است. او که پس از بازگشت از اسارت همسر خود را نیز از دست داده است، در انزوا به سر می‌برد. خواهرزاده علی، جوانی است که از خارج بازگشته و قصد دارد در ارتباط با رشته تحصیلی خود در خارج از کشور گزارشی از عراق تهیه کند. پدر علی از نوه‌اش می‌خواهد که مراقب علی باشد و او را تنها نگذارد. خواهرزاده علی که عازم عراق است با پیشنهاد علی مبنی بر تمایلش برای سفر به عراق مواجه می‌شود... . شقایق فراهانی و داوود مقامی در این فیلم تلویزیونی بازی کرده‌اند.

شبکه کودک

فیلم تلویزیونی «بچه‌های ابری» به کارگردانی سیدجمال سیدحاتمی شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۴ از شبکه کودک پخش خواهد شد. داستان این فیلم تلویزیونی که با موضوع ایام سوگواری محرم ساخته شده، درباره دختر و پسری خردسال است که در دوره قبل از انقلاب همراه پدران خود در مراسم سوگواری سیدالشهداء (ع) شرکت می‌کنند. این دو با حضور ساواک برای دستگیری پخش‌کنندگان اعلامیه درگیر ماجراهایی می‌شوند که تا سال‌ها بعد نیز از آن رهایی ندارند... . در این فیلم؛ محمد فیلی، کاوه مهدوی، بهرام کمیجانی، ملیکا ناظریان و حامد زیاران به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شبکه امید

فیلم تلویزیونی «قاب عاشقی» به کارگردانی حسن ساجدی شنبه ۲۶ شهریور ساعت ۱۷ از شبکه امید پخش خواهد شد. داستان فیلم قصه نوجوانی است که علاقه داشته همراه پدرش به پیاده‌روی اربعین برود ولی به دلیل تقارن با ایام تحصیل با مخالفت مدرسه به مقصود خود نمی‌رسد. این نوجوان کارهای خیر می‌کند و کمک به اهالی روستا باعث می‌شود پدرش پیامی می‌فرستد که در تمام مسیر پیاده‌روی اربعین او را در کنار خود می‌دیده است... نادر مهدیلو، فریبا مهرزاد، سارا خلیلی‌نسب، شیرزاد عسگری، پریسا وطن‌خواه، سینا دانیالی، پارسا رحیمی، هادی تقی‌پور و علی عاشوری در این فیلم بازی کرده‌اند.