سرویس استان‌های هنرآنلاین: نیمادد آذرگان هنرمندی از شهر بابلسر، یکی از راه‌یافتگان به نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است و در بخش چیدمان این جشنواره حضور دارد.

او با اشاره به ایده شگل‌گیری این اثر هنری به هنرآنلاین گفت: سال‌ها پیش وقتی جوان‌تر بودم یکی از سرگرمی‌های شبانه من استفاده از گوگل ارت و تماشای زمین از ارتفاعی بود که طبیعتا امکان دیدن آن مناظر در دنیای واقعی برای شخص من امکان‌پذیر نبود؛ جرقه اولیه این آثار در همان دوران در ذهن من به شکل خام شکل گرفت. وقتی این برآمدگی‌ها و پس رفتگی‌های طبیعی مناظر رو شکل می‌دادند، هرکدام به تنهایی می‌توانست به عنوان یک اثری هنری طبیعی بدون دخالت انسان شناخته شود.

آذرگان ادامه داد: این سرگرمی تا جایی ادامه پیدا کرد که متاسفانه تالاب‌ها و دریاچه‌های سرزمین ما شروع به خشک شدن کردند. این بار وقتی شب‌ها به تماشای حاشیه دریاچه‌ها می‌نشستم مناظری را مشاهده می‌کردم که همان‌قدر هنرمندانه بود اما این بار طبیعی نبود و انسان در این انهدام نقش فراوانی داشت. من به عنوان یک شهروند عادی شاید دخالتی در این اتفاق در سطح کلان نداشتم اما به عنوان یک هنرمند این مسئولیت بر شانه‌های امثال من است که باید با هر ابزاری که در دست داریم  این وضعیت را به جامعه نشان دهیم.

این هنرمند خاطرنشان کرد: طبیعتا دوستان عکاس و فیلمساز من می‌دانند که عکس و مستندسازی می‌تواند با صراحت کلام و با نشان دادن زاویه‌های تیز و گزنده عمق یک فاجعه انسانی را به تصویر کشید. اما این امکان در هنر نقاشی چه در حوزه دیجیتال و چه در حوزه کلاسیک آن کمتر امکان‌پذیر است و ما مجبوریم زاویه‌های تیز فاجعه را سوهان بکشیم در حدی که بتوانیم با یک تنه زدن نرم مخاطب را در راهی که درست می‌دانیم وارد کنیم. به همین خاطر من با علاقه فراوانی که به مینیاتور ایرانی داشتم توانستم با ترکیب مینیاتورهایی که اکثرا مربوط به دوران صفویه هستند و پیوست آنها با عکس‌های ماهواره‌ای ترکیبی را شکل دهم که هم ارزش کالبد هنری خود را حفظ کند و هم بیانگر دغدغه‌هایی باشد که هر یک از ما در برابر محیط زیست به نوعی درگیر آن هستیم.

آذرگان با اشاره به هنر دیجیتال که در آن فعالیت می‌کند؛ بیان کرد: این آثار درواقع به شکل تک اثر به جشنواره ارائه شد؛ کمااینکه مسلما مخاطب در نگاه اول متوجه می‌شود که آثار به عنوان یک چیدمان از انسجام و ترکیب یکسانی برخوردار نیست. دو اثر آن مربوط به یک مجموعه با نام "مینیمادل‌های غلام قمر" هستند و یک اثر بزرگ‌تر هم مربوط به مجموعه دیگری است اما شورای هنری جشنواره پیشنهاد دادند که هرسه اثر در قالب یک چیدمان واحد در جشنواره حضور داشته باشد و البته این اختیار به من داده شد که اگر مخالفتی با این ترکیب دارم اثر یا آثاری را به انتخاب خود حذف کنم که این کار را نکردم، به دلیل اینکه خوشبختانه هر سه اثر به نوعی با دغدغه‌های محیط زیست می‌توانست در عین اینکه سنخیتی باهم ندارند اما پیکری واحد را شکل دهند تا منظوری واحد را برسانند.

photo_2017-02-06_22-52-03

این هنرمند اهل بابلسر در توضیح عنوان این اثر، گفت: البته هرکدام از این آثار نام خودشان را دارند اما ظاهرا در استیتمنت اثر از نام "کودک درون علیمردان‌خان" استفاده شده است که نام همان اثری است که پیرمردی را نشسته بر روی یک قالی و در حالی نشان می‌دهد که شمشیر خود را بر زمین گذاشته و بادکنکی قرمز به دست دارد. این اثر در عین حالی که در پی صحبت‌های قبلی من دغدغه‌های محیط زیست را بر دوش می‌کشد، به شدت ضد جنگ و خشونت نیز هست. شخصیت تابلو یعنی همان علیمردان خان کسی‌ست که عمری را به جنگ گذرانده و حالا به گوشه‌ای پناه برده و شمشیرش را کنار گذاشته و بادکنک بازی می‌کند، کاری که شاید در نگاه اول تمسخر آمیز باشد اما با نگاه دقیق‌تر خستگی او از جنگ و خونریزی را نشان می‌دهد.

او افزود: زمینه این اثر نیز با شخصیت اثر همراه است و انسان‌هایی محو را نشان می‌دهد که همگی بادکنک‌هایی را به دست دارند. این زمینه را در حاشیه دریاچه ارومیه یافتم و اعدادی که در کنار هر تابلو به نوعی یادآور جادونویسی‌های قدیمی ایرانی است مختصات دقیق همان محل است. اثر بعدی هم که در همین سبک جای می‌گیرد از زمینه‌ای بهره می‌برد که بازهم در حاشیه دریاچه ارومیه قرار دارد.

آذرگان در اظهارنظری در خصوص جشنواره هنرهای تجسمی فجر، بیان کرد: در طی هفت دوره از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی، هنرمندان بسیاری به دلیل اینکه آثارشان در رشته‌های تعیین شده نمی‌گنجید از حضور در جشنواره محروم بودند؛ این محدودیت در سال گذشته برداشته شد و من و همکارانم که هرکدام در رشته‌ای خاص از هنر در حال فعالیت بودیم امکان حضور در جشنواره را پیدا کردیم و این قدمی بزرگ برای جشنواره‌ای‌ست که نام بین‌المللی را بر دوش می‌کشد .

این هنرمند یادآورد شد: رشته‌ای که من در آن فعالیت می‌کنم یعنی هنرهای دیجیتال سال‌های متمادی است که در جهان شناخته شده و راه‌های حضور آن در بینال‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی دنیا به بهترین شکل هموار شده است. در ایران متاسفانه این شاخه از هنر تا مدت‌ها نادیده گرفته می‌شد و یا به اجبار در زیر قبای گرافیک به حیات خود ادامه می‌داد؛ در حالی که هنر دیجیتال خصوصا حوزه نقاشی دیجیتال لزوما با رشته گرافیک همقدم نیست.

photo_2017-02-06_22-59-02

آذرگان با بیان اینکه در جشنواره امسال آثار بسیار بهتر و ارزشمندتری نسبت به سال گذشته می‌بینیم، ادامه داد: این نشان دهنده این موضوع است که هنرمندان بینارشته‌ای به تدریج در حال اعتماد کردن به این رویداد هستند و آثار خود را در اختیار آن می‌گذارند .

او گفت: ترکیب مینیاتور ایرانی و نقشه‌های ماهواره‌ای تا به امروز در دنیا توسط کسی ارائه نشده و برای نخستین بار در دنیا به عنوان شاخه جدیدی از هنر دیجیتال توسط این بنده کمترین ساخته و پرداخته شد و برای اولین بار و حتی قبل از نمایش خصوصی مجموعه، دو اثر از آن را برای شرکت در نهمین جشنواره هنرهای تجسمی کاندیدا کردم که همین موضوع نشان دهنده اعتمادی است که من و همکارانم به جشنواره پیدا کرده‌ایم و امیدواریم در مقابل، جشنواره هنرهای تجسمی هم اهمیت بیشتری برای هنر دیجیتال نشان داده و تلاش بیشتری برای شناساندن این هنر نوپا به جامعه ایرانی صرف کند.

لازم به یادآوری است نهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 30 بهمن‌ماه درو موزه هنرهای معاصر تهران میزبان علاقمندان به هنر است.