سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی شیرازی استاد  نستعلیق و کتیبه‌نویسی مهمان غرفه هنرآنلاین در نمایشگاه مطبوعات بود. او که با خلق رکورد 60 هزار دلاری در حراج کریستیز بار دیگر به موج پرجوشش نقاشی خط ایران در منطقه مهر تایید زده، از آینده این گونه هنری می گوید

این روزها نمایشگاه‌تان در ترکیه برپاست، از بازتاب های آن راضی بگویید

من سابقه برپایی نمایشگاه‌های متعدد جمعی و همچنین یک نمایشگاه انفرادی دیگر هم در ترکیه داشته‌ام اما این نمایشگاه من متفاوت بود زیرا در یک گالری خصوصی برگزار شد و این گالری در خیابانی قرار داشت که سرتاسر آن گالری بود. ای کاش در ایران هم لابلای این همه دود و دم، خیابان‌هایی وجود داشت که مخاطبان وارد آن شوند و در همه جای خیابان، به نظاره آثار هنری بنشینند. از نمایشگاهم در ترکیه استقبال خوبی به عمل آمد و خیلی از خوشنویسهایی که خبر برپایی آن را شنیده بودند، به آن‌جا آمدند. من رابطه دوستانه‌ای با خوشنویس‌های ترکیه دارم و آن‌ها در ایران هم به منزل من آیند. من برای ترکیه برنامه مفصل‌تری دارم که ان‌شاء الله در آینده خدمت‌تان عرض خواهم کرد.

می‌توان گفت فعالیت‌های اخیر شما در منطقه، این ادعا که نقاشی خط رو به افول است را باطل می‌کند؟

هنر نقاشی قطعاً به این شکل نخواهد ماند و تغییر خواهد کرد. البته نه آن‌که بازار آن تغییر کند بلکه امکان دارد ساختار و نوع نگاه به نقاشی خط با تغییراتی مواجه شود که می‌تواند این هنر را دوباره زنده کند. البته من همچنان معتقدم که نقاشی خط یکی از پرمخاطب‌ترین بخش‌های هنر تجسمی است و می‌تواند جزو پرفروش‌ترین‌های تجسمی هم باشد. بنابراین من باور ندارم که نقاشی خط رو به افول باشد.

آقای شیرازی اخیراً وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تغییر کرده و آقای صالحی امیری به این منصب رسیده‌اند، شما از ایشان چه درخواستی دارید و چه راه‌کاری به ایشان پیشنهاد می‌کنید تا باعث اعتلای هنر ایران شود؟

وزارت فرهنگ باید به هنرمندان اعتماد کند و بداند که این فرهنگ و هنر است که بر همه مسائل اشراف دارد. یک وزیر می‌آید و یک وزیر می‌رود و در این بین فرهنگ، هنر، هنرمند و آثار هنری باقی می‌مانند. باید بخش فرهنگ وزارتخانه تقویت و بخش ارشادی آن کمرنگ تر  شود. برای فرهنگ و هنر کشور ما خوشایند نیست که بخشی به نام ارشاد داشته باشد. آن‌ها چه کسی را می‌خواهند ارشاد کنند؟ چه کسی می‌خواهد فرهیخته‌ترین آدم‌های ما که فرهنگیان و هنرمندا‌ن‌مان هستند را ارشاد کند؟ این افراد خودشان الگوی جامعه‌ هستند. به نظرم باید در جهت فراگیری هنر ایران در منطقه و جهان تصحیح هایی در ساختار بنیادین و نگرشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پدید آید. 

به نظرم وزارت فرهنگ و ارشاد نباید در همه مسائل فرهنگی مثلا اقتصاد هنر دخالت کند چون دخالت‌های دولتی همیشه منجر به رانت می‌شود و کسانی که نزدیک‌تر و خودی‌تر محسوب می‌شوند، از شرایط بهره می‌برند و مسیر هنر را تغییر می‌دهند. هنرمندان در سطح جامعه یک رقابتی با یکدیگر دارند که سازنده است منتها اگر یک پای یک پارازیت به میان می‌آید، مسیر خود به خود تغییر پیدا می‌کند. وزارت فرهنگ و ارشاد باید بستر مناسب را برای هنر فراهم کند ولی در آن دخالت نداشته باشد. هنرمندان خودشان می‌دانند که چه چیزی را باید تولید کنند و چه چیزی را نباید تولید کنند.

آقای شیرازی نظرتان در مورد اهمیت رسانه‌ها در جامعه ایرانی چیست؟

الآن یکی از معیارهای سنجش پیشرفت و توسعه در کشورها رسانه‌ها هستند. تمام کشورهایی که مطبوعات و رسانه‌های آزادی دارند، پیشرفت کرده‌اند ولی همچنان تمام فکر و ذکر کشورهای جهان سومی این است که رسانه‌ها را در کنترل خودشان داشته باشند. اگر مطبوعات آزاد باشند، هیچ‌کس جرأت نمی‌کند که اختلاس و فساد کند چون زیر ذره‌بین رسانه‌ها قرار می‌گیرند. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند مانع فساد و اختلاس در سیستم دولتی شود، مطبوعات و رسانه‌های آزاد است چون آن‌ها هر گونه تخلفی را به راحتی گزارش می‌کنند. این همه فسادی که هر روز خبرشان را در روزنامه‌ها می‌خوانیم و باعث دلسردی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت و حکومت می‌شود، با وجود رسانه‌های آزاد کم خواهند شد.