گروه هنرهای تجسمی «هنرآنلاین» : گالری سهراب از روز جمعه ۲۰ بهمن میزبان نمایشگاهی از آثار زنده یاد محمدعلی ترقی جاه، از پیشگامان هنر نوگرای ایران شده است؛ هنرمندی که «اسب ها» در نقاشی‌هایش آزاد از زمین می‌تازند؛ همانند خروس‌ها، پیکرهای انسان و کوه ‌هایش. این نمادی است از اندیشه همیشگی منشأشان، بهشت، جایی که آرامش و هم نوایی و عشق حاکم است.

در نمایشگاه «قصه‌های خیال انگیز» حدود چهل اثر از دوره‌های مختلف کاری زنده یاد ترقی جاه، مقابل دیدگان علاقه مندان و دوستداران این هنرمند صاحب نام قرار گرفته است. در روز افتتاحیه هنرمندانی همچون علی خسروی، ایرج اسکندری، مرتضی اسدی، کوروش قاضی مراد، عباس مشهدی زاده، مجید ملانوروزی، سهراب هادی، جعفر نجیبی، میر احمد غفاری، سیاوش صوفی نژاد، مجتبی رمزی، امیر یگانه، مصطفی دشتی، حامد صدر ارحامی، محمد حسین حامدی و .... در خیل بازدیدکنندگان حضور داشتند.

سهراب هادی نقاش، منتقد و ناشر از جمله بازدیدکنندگان این نمایشگاه بود که درباره این رویداد و مضامین نقاشی‌های ترقی جاه و روحیات این نقاش گفت: « ترقی جاه را من از نزدیک می‌شناختم؛ شخصیتی قابل احترام و آرام که یک حالت توجه به خویشتن داشت. این هنرمند ،نگاهی اسطوره‌ای داشت به همه موجوداتی که می‌توانند در تصادفِ پایان تاریکی شب و آغاز نور یعنی فلق، به انسان بشارت بیداری بدهند که سرآمد اینها در در کارهایش خروس بود؛به عنوان موجودی که رسالت و حوالت و حضور و موجودیت اش، بیداری انسان است .»

IMG_20240213_083225_333

هادی درباره  نمایشگاه «قصه‌های خیال انگیز» نیز اضافه کرد: «این نمایشگاه تا جایی که گردآورندگان آثار امکان و دسترسی داشتند؛ در بردارنده دوره‌های مختلف کاری زنده یاد ترقی جاه است. با توجه به پراکنده بودن کارهای این هنرمند به نظرم  گردآوری خوبی صورت گرفته است.»

 در میان بازدید کنندگان جعفر نجیبی، مجسمه ساز نیز دیده می شد  که به گفته خود  ترقی جاه را از پنجاه سال پیش می‌شناسد.نجیبی  درباره فعالیت هنری این هنرمند فقید گفت: «من بیشتر با اسب‌هایش آشنا بودم. ترقی جاه اسب‌ها را از نگارگری ایرانی گرفته بود و با برداشتی که از حسّ خود داشت آنها را با رنگ‌های ساده و با بیانی راحت پیاده کرده بود و همین ارتباطی معنوی با مخاطب ایجاد می‌کرد. البته یک تعداد کارهای طبیعت بی جان اش را هم دیده بودم. هنرمند ساده و با احترام و با محبتی بود. ایشان با این که رشته‌اش هنر نبود، هنر را به خوبی درک کرده بود. در این نمایشگاه آبرنگ‌های این هنرمند هم جالب توجه بود. این آبرنگ‌ها تحت تأثیر امپرسیونیست‌هاست و طبیعت را به صورت شعر خیلی ساده و گویا بیان کرده است.»

میر احمد غفاری نقاش نیز که در روز افتتاحیه در بین بازدیدکنندگان  بود، با بیان این که «ترقی جاه خودش است و از کسی تقلید نمی‌کند و برای خودش کار کرده»، درباره آثار این هنرمند گفت: «علی الخصوص کارهای قدیم و مناظر و پرتره‌های ترقی جاه مرا با خود می‌بَرد. کارهای جدیدش نیز پرقدرت و طراحی‌ها درست و زیباست و در عین زیبایی محکم!»

محمدعلی ترقی‌جاه متولد ۱۳۲۲ تهران بود. او سال ۱۳۴۶ برنده مدال طلای مسابقات هنری دانشگاه‌های ایران شد. سال ۱۳۵۵ اولین نمایشگاه خود را به صورت انفرادی در تهران برگزار کرد و دو سال بعد نیز اولین نمایشگاه برون مرزی خویش را در گالری نمایشگاه بین‌المللی هنر بازل سوئیس برگزار کرد. از سال ۱۳۶۰ سبک خاص خود را که مشخصه‌اش اسب‌های تجرید یافته بود پایه نهاد که بارزترین نشان هنری وی شد. پس آن، موزه بین‌المللی هنر قرن ۲۱ آمریکا (TIMOTCA) آثار او را به عنوان نماینده هنر ایران انتخاب کرد. برخی از آثار این هنرمند در موزه هنرهای معاصر تهران، موزه هنرهای مدرن شارجه، نوتردام هلند و ... نگهداری می‌شود. ترقی جاه، سال ۱۳۸۹ در حالی که به تازگی از نمایشگاه موفق خود در سوئیس به ایران بازگشته بود، در سن ۶۷ سالگی درگذشت.

 علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «قصه‌های خیال انگیز»؛ نقاشی‌های محمدعلی ترقی جاه، می‌توانند تا 30 بهمن به گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند. گالری یکشنبه‌ها تعطیل بوده و ساعت بازدید از ۱۱ صبح تا ۸ شب و جمعه‌ها از ۴ عصر تا ۸ شب است.