گروه تجسمی«هنرآنلاین»:گالری سهراب از روز جمعه 29 دی 1402 پذیرای آثار نقاشی می‌شود که در آثارش با تاکید بر ساده سازی فرم‌ها و بهره گیری از خطوط بیانگر، به نمایش فیگورهای انسانی به خصوص زنان، جانوران و نمادهایی برگرفته از داستان‌های اساطیری می‌پردازد. بهرام دبیری نقاش نوگرای ایرانی این بار در نمایشگاه «ستایشگر زندگی، عشق و زیبایی»، مجموعه آثار نقاشی، طراحی و چاپِ خود را مقابل دیدگان دوستداران هنر قرار خواهد داد.

دبیری با بیان این که بیشترِ آثار نمایشگاه جدیدش، طراحی‌های او هستند درباره جزییات این نمایشگاه گفت: «دَه سیلک اسکرین از دوره‌های مختلف نمایش داده خواهد شد که تیراژ هر یک 30 عدد است؛ تعدادی از این آثار پیش از این به فروش رفته و تعدادی هنوز در آرشیو من موجود است که یک سری از آنها را به نمایش می‌گذارم. در کنار آنها، پنج یا شش نقاشی روی بوم بزرگ، 17 عدد طراحی و 7 عدد کار روی مقوا که سه تایشان از مجموعه خروس‌هاست را نیز به نمایش خواهم گذارد.»

IMG_20240117_140805_485

 یکی از مشخصه‌های آثار این نمایشگاه، برجستگی خط در آنها در مقایسه با رنگ است. دبیری البته با بیان این که قیاس خط با رنگ در کارهای او، قیاس درستی نیست، افزود: «رنگ نیز در نقاشی‌های من همان کارکردی را دارد که خط؛ اما از آن جا که خطی که من کار می‌کنم به ندرت در نقاشی دیده‌ایم؛ به نظر چشمگیرتر وبیان کننده تر می‌آید. باید بیافزایم خط عنصر بسیار مهمی است. خط، ذات و بنیاد طراحی است. خط برایم همیشه مهم بوده چون بیشتر از حدّ بیانگر است. طبیعتاً رنگ هم آن بیانگری را دارد؛ ولی من از رنگ پرهیزکارانه استفاده می‌کنم و استفاده از خط در کارهایم بیشتر است.»

 بهرام دبیری هنرمندی است که به گفته خودش تماشای نقش برجسته‌های تخت جمشید و کتیبه‌های نقش رستم و تنگ چوگان در شش هفت سالگی، او را از همان اوان کودکی دل بسته و وابسته اساطیر ایران کرد. گوش سپردن به قصه‌های شب‌های کودکی و شعرهای مثنوی، شاهنامه، سعدی و حافظ که مادرش به مناسبت‌های مختلف برایش می‌خوانْد از خاطرات شیرین آن دورانِ اوست. سال 1362 با تشویق دکتر خسرو خسروی جامعه شناس به خواندن یشت ها، متون کلاسیک ایران و اسطوره‌ها گرایش پیدا کرد و همکاری با دکتر مهرداد بهار و دکتر ابوالقاسم اسماعیل پور برای تصویری سازی «ارژنگ» بازسازی شده‌مانی، درهای تازه‌ای به رویش گشود؛ تا آنجا که به مدت یکسال و نیم، آیین مانوی را نزد این دو اسطوره شناس بزرگ فرا گرفت و از آن پس بود که، افسانه‌ها و اسطوره‌ها هویت او شدند. دبیری متولد 1329 در شیراز است. سال 1345 همراه خانواده به تهران آمد و سال 1349 در رشتة نقاشی در دانشکدة هنرهای زیبای دانشگاه تهران پذیرفته و در 1354 از این دانشکده فارغ‌التحصیل شد. آثار این هنرمند از دهه 60 به بعد، مضامین اساطیری را دنبال می‌کند و به سوی ریشه‌ها و میراث تصویری ایران گرایش دارد. دبیری طی نزدیک به 55 سال فعالیت هنری، بیش از 70 نمایشگاه انفرادی و گروهی در ایران و کشورهای اوکراین، اسپانیا، آلمان، واشنگتن، نیویورک و ... برگزار کرده است.

 علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه «ستایشگر زندگی، عشق و زیبایی»؛ مجموعه آثار نقاشی، طراحی و چاپ بهرام دبیری، می‌توانند از روز جمعه 29 دی به گالری سهراب به نشانی خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، شماره ۱۴۲ مراجعه کنند. نمایشگاه تا 15 بهمن ادامه دارد و گالری یکشنبه‌ها تعطیل است. ساعت بازدید از 11 صبح تا 8 شب و جمعه‌ها از 4 عصر تا 8 شب.