گروه هنرهای تجسمی«هنرآنلاین»: گالری فر از روز جمعه سوم آذر، نخستین نمایشگاه خود را به آثاری از سیراک ملکونیان اختصاص داد؛ هنرمندی که بیش از هشت سال از برپایی آخرین نمایشگاه انفرادی در تهران می‌گذرد.

با گردشی در نمایشگاه این چهره‌ شاخصِ نسل اول نقاشان انتزاع‌گرا،می توان گستره کاملی از دوره های مختلف کاری او را مشاهده کرد،هرچند آثار کمینه‌گرا و ساده این هنرمند که همواره نشانی از طبیعت در خود دارند، جلوه دیگرگونی به نمایشگاه بخشیده اند.

IMG_20231125_094438_214

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که با استقبال مناسب هنردوستان و اهالی هنر همراه بود،هنرمندانی همچون محمد فرنود،مرضیه وفامهر،بابک حقی،سجاد  باغبان ماهر ،هوراد گرجی،مسیح بهشتی ،مهرداد فلاح ،بهنام ابوالقاسم،مجید کامرانی،فؤاد شریفی، مریم روشنفکر،زینب ثقفی،علیرضا کلیایی، آربی کشیشیان ،امیر مهدی زاهدیان و ...حضور داشتند.

در این نمایشگاه که  تا هفدهم آذر پذیرای اهالی هنر خواهد بود،  بیست و پنج اثر از ملکونیان به نمایش گذاشته  شده است.از بین این بیست و پنج  اثر،دو اثر مربوط به دهه‌های 50 و 60 میلادی  هستند و مابقی نیز آثار ده سال گذشته این نقاش را در بر می گیرند.

IMG_20231125_094500_514

داریوش فَر، مجموعه دار و موسس گالری فَر درباره انگیزه خود از  اختصاص اولین نمایشگاه انفرادی این گالری به آثاری از سیراک ملکونیان گفت: من پنج سال پیش با استاد  سیراک ملکونیان در منزل ایشان در کانادا آشنا شدم و از همان زمان تحت تأثیر شخصیت ایشان و فضای کاری‌شان قرار گرفتم و این آشنایی زمینه ساز تماس‌ها و مراودات بسیاری شد و می‌توانم بگویم مجموعه داری را با ایشان آغاز کردم.

این مجموعه دار که شمار زیادی از آثار هنرمندان مختلف را در مجموعه خود نگهداری می‌کند؛ با بیان این که ترجیحش برپایی اولین نمایشگاه گالری فر با آثاری از استاد ملکونیان بود ، افزود: یکی از  ویژگی‌های مهم این نمایشگاه آن است که تمامی آثار،گواهی اصالت اثر(سرتیفیکیت )آقای ملکونیان را داراست؛ ضمن این که همه این آثار متعلق به مجموعه شخصی خودم است. از آن جا که این نمایشگاه را به خاطر علاقه شخصی‌ام به این هنرمند برگزار کردم، تعدادی از آثار به فروش نخواهد رسید و فقط به نمایش در  آمده است.

فر درباره ضرورت راه اندازی یک گالری جدید با وجود بی شمار گالری فعال در تهران ، بیان کرد: من احساسم از گالری‌هایی که در کشور فعالیت می‌کنند این است که برخی از آنها، در زمینه نمایش و ارائه آثار هنری ضعیف هستند و تعداد گالری‌هایی که استانداردهای نمایش آثار هنری را رعایت می‌کنند، اندک است. از دیگر سو، اغلب گالری‌ها به ارائه آثار هنرمندان جوان محدود شده‌اند و آثار پیشکسوتان را کمتر نمایش می‌دهند و این سبب شده است غایت عمده، بر خرید و فروش آثار هنرمندان پیشکسوت متمرکز شود.

IMG_20231125_094455_573

موسس گالری فر با بیان این که تلاش کرده در برپایی نمایشگاه سیراک ملکونیان، شاخصه‌هایی همچون چیدمان حرفه‌ای و دقیق و نورپردازی اصولی را در کنار انتخاب آثارِ دارای کیفیت بالا رعایت کند، ابراز امیدواری می کند برپایی نمایشگاه‌های هنرمندان پیشکسوت به انقطاع نسلی در هنر ایران پایان ببخشد و به همّت هنرمندان جوان و حمایت هنرمندان پیشکسوت، جریانی مؤثر و مهم در هنر معاصر ایران شکل بگیرد.

گفتنی است سیراک ملکونیان متولد 1309، چهره‌ شاخص نسل اول نقاشان انتزاع‌گرا در جنبش مدرنیسم ایران است. او کارهای خود را با نقاشی آکادمیک و گرایش به فیگور آغاز کرد و طی مسیری چند ساله، نهایتاً به انتزاع کامل گرایید. ملکونیان شیفته طبیعت است؛ اما نه آن طبیعتِ آشنای مدرنیست‌هایی چون سهراب سپهری، بهجت صدر یا ابوالقاسم سعیدی. طبیعت او، نمودی شهودی از زمین دارد. آخرین نمایشگاه انفرادی این هنرمند سال ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد.

 علاقه مندان برای بازدید از نمایشگاه آثار سیراک ملکونیان می‌توانند  تا ۱۷ آذر به گالری فر به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۱۷ مراجعه کنند.گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.