به گزارش هنرآنلاین، هلیا همدانی نمایش گردان این بازخوانی برگرفته از تکیه«معاون الملک» خواهد بود.

استیتمنت نمایشگاه :

«عزاخانه» روایتِ یکی از بیشمار بازخوانی‌های ممکن درحوالی تکیه معاون الملک کرمانشاه است. دراین چیدمان، هنرمند، ازدیوارنگاره‌های پُرقصه و پُرتصویرِ تکیه، به دلخواه، روایاتی را انتخاب کرده است. به شخصیت‌های دوبعدی در گذشته، حجم و بدن می‌دهد، و صداهای تکه‌تکه و اشیای آشنا را در فرمی جدید، در برابرمان مرور می‌کند.

این تکیه‌ی قاجاری به سال 1282  به دست معماراحمد، بنا شد و استادکاران صاحبنامِ  چوبکاری و آینه‌کاریِ زمان، فضای داخلی بنا را اجرا کردند.  به سال 1287 در جریان تضادهای بین مشروطه‌خواهان و مخالفانش، تکیه به آتش کشیده شد؛ درو پنجره‌های چوبی در آتش سوخت، آینه‌ها فروریخت و از قصرِ پرتلاولوِ آینه‌ای، ویرانه‌ای برجا ماند. اما تکیه به همت معاون‌الملک دوباره برپا شد. اینباردر بنای مرمت شده و سازه‌های جدید، به جای آینه، دیوارهای تکیه با تکنیکی مقاوم در برابر آتش تزیین شد، با کاشیکاری‌های هفت رنگ که خود در آتش پخته می‌شد. درساخت کاشیکاری‌های تکیه‌ی معاون، استادکاران کاشی از اقصی نقاط ایران شرکت کردند، برخی از شناخته شده‌ترینِ آنها عبارتند از حسن نقاش تهرانی، سیدابوالقاسم مانی، میرزا عبدالرزاق شیرازی و حسین قوللرآقاسی.

بازخوانی گذشته همواره  تکه‌تکه و شکننده است همچون پیکره‌های سفالی. الهام بنایی در فضای گالری سیحون، شاهدانی از فرهنگ مردمیِ ایران را، از خوابی دور به درازای صد و بیست سال احضار می کند. این شخصیت‌ها با چشمانِ بسته و طنزی خفته در فرم بصری‌شان، از گذشته به فضای اینجا و اکنون آمده اند تا در خوانشی نو در سوگواری برای ترامایی جمعی، یاری‌مان کنند. میرغضب با دو سر بریده در دستانش، یکی از زورق نشینان به  بالای سرمان اشاره می‌کند، زلیخا در ملاقات با یوسف تکثیرشده و چاقویی که در دستِ زنانِ مجلس‌اش بود بر سرِاو فرود آمده است، سوارکاری به دوردست اشاره می‌کند و جابه‌جا خونهای ریخته شده از چشمانِ شاهدانِ تاریخ جاری‌اند. راوی، قصه‌‌ها را برایمان مرور می‌کند، تاریخ روی چرخ سفالگر می‌چرخد، شعله‌های آتشِ کوره برافروخته می‌شوند و تصویر آنقدرتکرارِ می‌شود تا رفته‌رفته فرمهای نو پدیدارشوند.‌ تکرارِ قصه‌ها، در ملاقات با امروز ترک برمی‌دارند، و اینگونه تاریخ را از قیدِ محتوم بودن رهایی می‌بخشند تا کوره‌ی آتشِ خیال پردازیِ هریک از ما نیز فعال ‌شود.

رزومه هنرمند

 الهام بنائی (متولد 1358 ) فارغ التحصیل کارشناسی طراحی صنعتی ازدانشگاه هنر تهران و از اعضای انجمن سفالگران ایران است. وی علاوه بر نمایشگاه های انفرادی و گروهی سفال کلاسهای آموزشی سفالگری و سرامیک را در کارنامه فعالیتهای خود دارد. 

در زمینه آموزش  کارگاه قصه گویی و نقاشی برای کودکان کار در خانه ی مهر واقع درحصارک کرج از دیگر فعالیتهای او بوده است. وی علاوه بر تخصص اصلی اش در سفال و سرامیک، در زمینه عکاسی، تصویرسازی، انیمیشن و فیلم کوتاه نیز فعالیت داشته است.

این نمایشگاه از جمعه 17 آبان ساعت(16تا20) تا چهارشنبه یک آذر ماه در گالری سیحون واقع در خیابان شهید بهشتی،خیابان خالد اسلامبولی(وزرا)،کوچه چهارم،پلاک 11 دایر خواهد بود.

گفتنی است گالری روزهای دوشنبه تعطیل است.