به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» روز سه‌شنبه- نهم آبان ماه- با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای‌ معاصر تهران، سیدامیر جاوید قائم مقام حوزه هنری در امور بین‌الملل و مسعود شجاعی طباطبایی دبیر نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

کنشگری موزه هنرهای معاصر در اتفاقات روز دنیا

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست اظهارداشت: این روزها، اتفاق بزرگی در تاریخ جهان اسلام در حال شکل‌گیری است و گوشه‌ای از خشم نهفته مردم مظلوم فلسطین که بیش از ۷۰ سال است زیر یوغ ستمگری، جنایت‌ها و نقض حقوق بشری توسط رژیم صهیونیستی هستند، در دفاع قانونی قرار گرفته است.

خراسانی زاده گفت: صهیونیست‌ها نتوانستند آن را تاب بیاورند و پیچیده‌ترین حملات را علیه مردم مظلوم فلسطین اعمال کردند، در این حملات، بیش از هشت هزار فلسطینی شهید شدند که نیمی از آنان کودکان و بیش از یکهزار نفر از آنان بانوان هستند، به روح این شهدا درود می‌فرستیم و آرزوی پیروزی برای جبهه مقاومت داریم.

کاریکاتور هنر تاریخ‌گرا، گذشته‌گرا و تزیینی نیست بلکه یک اتفاق روز و در لحظه و ناظر به پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهت دهنده رویکردهای رسانه‌ای است.

نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین

وی افزود: موزه‌ هنرهای معاصر به عنوان مهمتربن موزه هنری غرب آسیاست که در حوزه هنر معاصر کنشگری می‌کند، این موزه از پنجشنبه- ۱۱ آبان ماه به مدت سه هفته با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان رویداد متفاوت؛ نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» خواهد بود و آثار هنرمندان طراز اول این حوزه به نمایش گذاشته می‌شود.

سرپرست موزه هنرهای‌ معاصر تهران بیان کرد: معتقدیم برای اینکه این موزه به شان حقیقی خودش در عرصه داخلی و جهانی بازگردد و امکان جهت دهندگی برای حوزه‌های مختلف هنری این سرزمین داشته باشد باید متناسب با اتفاقات روز دنیا، کنشگری فعال داشته باشد و برپایی «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» نمونه‌ای از این کنشگری است.

خراسانی‌زاده، کاریکاتور را هنری فعال، به روز و کارامد دانست که در بطن و متن زندگی مردم جاری و ساری است و افزود: کاریکاتور هنر تاریخ‌گرا، گذشته‌گرا و تزیینی نیست بلکه یک اتفاق روز و در لحظه و ناظر به پدیده‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جهت دهنده رویکردهای رسانه‌ای است.

وی بیان کرد: کاریکاتور وابسته به زبان نیست و یک بیان هنری فراملیتی دارد، به همین دلیل هیچ بیگانگی زبانی نسبت به آثار هنرمندان آمریکای لاتین نخواهید داشت و با بهره‌مندی از حس مشترک انسانی که در بین ما هست، درک متقابلی از رویکردهای آنها در نمایشگاه رقم خواهد خورد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: شاید برای نخستین بار باشد که به جز دوسالانه‌های کارتون و کاریکاتور که بعضا آثار آنها در موزه هنرهای معاصر تهران ارایه شده، شاهد یک نمایشگاه کامل با لحاظ کردن تمامی ۹ نگارخانه‌ موزه در این رویداد هستیم، آثار این نمایشگاه براساس شان موزه انتخاب و به نمایش گذاشته شده است و نشست‌های تخصصی نیز در جریان نمایشگاه برگزار خواهد شد.

خراسانی زاده بیان کرد: نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» تنها به نمایش آثار هنرمندان آمریکای لاتین اختصاص دارد و این نشانه بی‌اهمیتی به هنرمندان ایرانی نیست و در رویدادهای آینده نیز آثار این هنرمندان مورد توجه قرار خواهد گرفت.

اشتراکات فرهنگی با آمریکای لاتین 

سیدامیر جاوید قائم مقام حوزه هنری در امور بین‌الملل نیز در این نشست اظهارداشت: حوزه هنری انقلاب اسلامی در ماموریت‌های بین‌المللی خودش، یکی از مهمترین نقاط توجهش آمریکای لاتین است، مهمترین دلیل توجه ویژه ما به این منطقه، حجم بالای اشتراکات فرهنگی و تفکری به خصوص در حوزه مبارزه با استکبار و مصادیق آن و روحیه مقاومت است. 

بناست با برپایی نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» تعاملات ما با کشورهای این حوزه در شاخه‌های مختلف هنری توسعه پیدا کند.

نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین

وی گفت: شاید در چند سال اخیر تعاملات فرهنگی و هنری ایران با آمریکای لاتین در فضای رسانه‎‌ای و کنش‌های فرهنگی و هنری قدری بسامد بیشتری پیدا کرده باشد، از یک دهه گذشته آمریکای لاتین برای حوزه هنری اهمیت بیشتری داشته و با محوریت استاد شجاعی طباطبایی رویدادهای مختلفی به خصوص در زمینه کارتون و کاریکاتور برگزار شده و هنرمندان شاخص این حوزه حضور داشتند. 

جاوید افزود: بناست با برپایی نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» تعاملات ما با کشورهای این حوزه در شاخه‌های مختلف هنری توسعه پیدا کند در سفر اخیر آیت‌الله ابراهیم رئیسی رییس جمهور به بعضی از کشورهای آمریکای لاتین، یکی از مهمترین اتفاق‌هایی که در خلال این سفر رقم خورد، رونمایی از مجسمه شهید قاسم سلیمانی اثر استاد نادر قشقایی در تالار مشاهیر نیکاراگوئه بود.  

قائم مقام حوزه هنری در امور بین‌الملل بیان کرد: بنا داریم با یک برنامه‌ریزی منسجم در شاخه‌های مختلف هنری؛ نمایش، موسیقی، سینما و هنرهای تجسمی، میزبان رویدادهای مختلف با حضور هنرمندان کشورهای آمریکای لاتین باشیم. 

وی اظهارداشت: نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» با حضور ۱۰ هنرمند از کشورهای مختلف آمریکای لاتین همچون مکزیک، کلمبیا، برزیل، ونزوئلا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موزه هنرهای معاصر تهران همزمان با هفته ملی مبارزه با استکبار جهانی و عملیات «طوفان الاقصی» برگزار می‌شود که بخشی از آثار مربوط به آثار ضدصهیونسستی و ضداستکباری و نشان دهنده روحیه مقاوت و آزادی‌خواهانه این هنرمندان است. 

نمایش ۴۰۰ اثر هنرمند آمریکای لاتین 

سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر و نمایشگاه‌گردان «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» نیز در ادامه این نشست با اشاره به تعاملات فرهنگی و هنری میان ایران و آمریکای لاتین گفت: ما در رویداد دوسالانه‌های کاریکاتور از سال ۱۳۷۱ با هنرمندان مطرح و بنام آمریکای لاتین همچون کارلوس لتوف و آرس آشنا شدیم و مراودات شکل گرفت. 

وی افزود: آرس به عنوان یکی از چهره‌های برجسته هنری آمریکای لاتین نیز در نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» حضور خواهد داشت که به غنا و اعتبار این رویداد اضافه می‌شود. 

این روزها شاهد نسل کشی در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی هستیم و هنرمندان آمریکای لاتین به خصوص در حوزه کاریکاتور نسبت به هنرمندان سایر کشورها در انعکاس این جنایات پیش‌روتر بودند و آثار موثری خلق کردند.

نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین

شجاعی طباطبایی با اشاره به عملیات طوفان الاقصی اظهارداشت: این روزها شاهد نسل کشی در فلسطین توسط رژیم صهیونیستی هستیم و هنرمندان آمریکای لاتین به خصوص در حوزه کاریکاتور نسبت به هنرمندان سایر کشورها در انعکاس این جنایات پیش‌روتر بودند و آثار موثری خلق کردند. 

دبیر نمایشگاه‌ «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» گفت: این نمایشگاه نتیجه مراودات فرهنگی ایران و آمریکای لاتین طی ۳۰ سال اخیر است و در آن ۴۰۰ اثر از ۱۵ کشور همچون آرژانتین، اکوادور، هندوراس، مکزیک، کوبا، شیلی، کاستاریکا، کلمبیا، جمهوری دومینیکن، پرو، اروگوئه، ونزوئلا و نیکاراگوئه ارایه می‌شود.  

وی افزود: در نمایشگاه‌ «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین»، پنج کشور؛ کوبا، برزیل، آرژانتین، مکزیک و ونزوئلا آثار فاخری ارایه کردند. 

شجاعی طباطبایی بیان کرد: محوریت این رویداد، استکبارستیزی و ضدصهیونیست است و با توجه به تعداد قابل توجه آثار، گالری شماره پنج و اصلی‌ترین گالری موزه هنرهای معاصر تهران، به موضوع غزه اختصاص پیدا کرده است. در این بخش، بیش از ۶۰ اثر ارایه می‌شود. 

دبیر نمایشگاه‌ «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» اظهارداشت: کتاب این رویداد هم منتشر خواهد شد. پوستر نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین را مسعود نجابتی براساس اثری از آریستید استبان ارناندس گررو معروف به «آرس» کاریکاتوریست نامدار کوبایی طراحی کرده است. 

نشست خبری نمایشگاه کارتون و کاریکاتور آمریکای لاتین

در پایان این نشست، از پوستر نمایشگاه «کارتون و کاریکاتور هنرمندان آمریکای لاتین» رونمایی شد.