به گزارش هنرآنلاین، نشست هم‌اندیشی مدیران نگارخانه‌ها با حضور محمود سالاری معاون امور هنری، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، محمد شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور و امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، عصر دوشنبه- ۱۷ مهر- در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

در این نشست که به گفت‌وگو و هم‌افزایی در زمینه موانع و مشکلات پیش‌روی نگارخانه‌ها اختصاص داشت، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: بخش مهمی از فرآیند عرضه و ترویج آثار هنرهای تجسمی بر عهده نگارخانه‌هاست و بسیار خوشحالم که شما نگارخانه‌داران در این جلسه حضور دارید.

وی گفت: اداره‌ کل هنرهای تجسمی یکی از وظایف مهم خود را خدمت به نگارخانه‌ها، فراهم ساختن شرایط حقوقی و پشتیبانی از نگارخانه‌ها، تعامل با شهرداری و پیگیری مسائل حقوقی و شهری مرتبط با نگارخانه‌ها می‌داند.

خراسانی‌زاده با تاکید بر اینکه این نشست به منظور تعامل، شناخت متقابل و گفت‌وگو برای یافتن پاسخ برخی مسائل مربوط به نگارخانه‌هاست، افزود: اگر شما نگارخانه‌داران دست یاری به ما بدهید، مسائل موجود بهتر و سریع‌تر حل خواهد شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از مهمترین رویکردهای ما علاقه‌مندی به مشخص کردن اهداف، برنامه‌ها و حرکت به سوی اهداف مشخص‌شده است از این‌رو نخستین و مهمترین مسئله، شکل‌گیری تعامل و افزایش شناخت متقابل است که در این جلسه اتفاق خواهد افتاد. ما می‌توانستیم این جلسه را در مکانی بزرگ‌تر و با امکانات بیشتری برگزار کنیم اما حیف بود که موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان خاطره مشترک همه ما میزبان شما نباشد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با شهردار منطقه ۶ تهران به منظور بررسی و پیگیری مشکلات نگارخانه‌هایی که در این منطقه قرار دارند، افزود: تلاش و اشتیاق من و مجموعه همکارانم در اداره‌ کل هنرهای تجسمی بر این است که کنشگران عرصه اقتصاد هنر را یاری کنیم تا چرخه اقتصادی پایدار داشته باشند.

خراسانی‌زاده گفت: همچنین بازارسازی که در نگارخانه‌ها شکل می‌گیرد بسیار مهم است که باید برای این موضوع برنامه‌ریزی‌های لازم صورت پذیرد. در حراج تهران، استثنائاتی برای نگارخانه‌ها وجود دارد و این در حالی است که برخی نگارخانه‌ها حتی امکان فروش یک اثر هنری را هم ندارند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر این فرایند به صورت طبیعی پیش برود، هر مجموعه‌ای می‌تواند از عهده حراج برآید و تلاش ما بر این است به واسطه هم‌فکری و هم‌افزایی با شما به سمت این مهم گام برداریم. در این زمینه با انجمن نگارخانه‌داران نیز تعاملاتی داشته‌ایم.

بنا بر اعلام روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران در ادامه، شیخ حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور، دلیل حضور خود در این نشست را پاسخ‌گویی به ابهامات مالیاتی نگارخانه‌داران عنوان کرد.

سپس نوبت به پرسش‌های نگارخانه‌داران رسید. یکی از مدیران نگارخانه‌ها درباره تعلق گرفتن مالیات به نگارخانه‌ها و اینکه آیا نگارخانه‌ها معاف از مالیات هستند یا خیر، سوال کرد.

یکی دیگر از نگارخانه‌داران نیز با طرح این پرسش که میزان مالیات با چه ویژگی‌هایی مشخص می‌شود؟، گفت: از جمله مشکلات‌ ما این است که هیچ‌ کس به ما فاکتور رسمی نمی‌دهد. به همین دلیل هزینه‌های‌مان برای اداره مالیات قابل استناد نیست. در اداره دارایی این آگاهی وجود ندارد که کارهای هنری به صورت امانی در اختیار نگارخانه‌داران است و ما صرفا پس از فروش آثار، درصدی را دریافت می‌کنیم. مسئولان اداره مالیات فکر می‌کنند ما درآمد داریم و این اصلاً عادلانه نیست.

تجسمی1

در ادامه، دیگر نگارخانه‌داران به بیان مشکلات و چالش‌های پیش‌روی فعالیت خود پرداختند که بیشتر مطالبات آنها به موضوع مالیات، ارزش افزوده و لزوم شفافیت در میزان دقیق مالیات اختصاص داشت.

یکی از نگارخانه‌داران به مشکلی مرتبط با حراج تهران اشاره کرد و گفت: نگارخانه‌داران به نمایندگی از یک هنرمند، اثر هنری را به حراج ارائه می‌کنند که در قرارداد آنها حدود پنج تا ١٠ درصد هزینه گالری‌دار برای حمایت از اثر هنرمند است اما مالیاتی که برای ما اعلام می‌شود، رقمی است که معمولا برای هدایای بانکی بسته می‌شود نه برای مزایده‌های هنری!

نگارخانه‌دار دیگری با بیان اینکه حراج‌های هنری نباید معیاری برای سنجش وضعیت مالی نگارخانه‌ها باشند، اظهارداشت: نگارخانه‌ها نگاه فرهنگی دارند و به نظر من باید نماینده‌ای از صنف ما در جلسات قانونی سازمان امور مالیاتی کشور حضور داشته باشد تا بتوانیم ارزش‌گذاری روی کالای هنری، درصدگذاری‌ها و موارد دیگر را به وضوح مشخص کنیم.

در بخش دیگری از این نشست، شیخ‌حسنی معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور درباره نکات و مطالبات نگارخانه‌داران گفت: به شما حق می‌دهم که با برخی ابهامات مواجه باشند اما این را بدانید هر شخص ایرانی که درآمد کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات است.

شیخ‌حسنی افزود: قانون‌گذار به فراخور، در سال‌های قبل برخی را که درآمد کسب می‌کردند، مشمول معافیت کرده و کسانی که فعالیت فرهنگی و هنری دارند نیز معاف شده‌اند به شرط آنکه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز داشته باشند.

وی بیان کرد: پس از اصلاح قانون مالیات در سال ۱۳۹۴، لفظ «معافیت مالیاتی» حذف شد و تعبیر «مالیات صفر» جایگزین آن شد. مالیات صفر یعنی درآمد مشمول مالیات تعیین و ضرب در صفر می‌شود. به دنبال این جایگزینی مهم، تمامی افراد باید اسناد و مدارک خود را ارائه کنند و پس از رعایت شروط و موارد مطروحه، مالیاتشان صفر خواهد شد.

معاون مدیرکل دفتر حسابرسی مالیاتی کل کشور همچنین توضیحاتی را درباره نحوه تکمیل اظهارنامه مالیاتی توسط نگارخانه‌داران ارائه کرد و گفت: نگارخانه‌داران باید شرایط خود را به صورت دقیق مشخص کنند؛ اینکه آیا کالا را خرید و فروش می‌کنند یا به عنوان کسی که حق‌العمل کار است، قراردادی را تنظیم می‌کنند.

شیخ‌حسنی درباره تفاوت ضریب مالیاتی با نرخ مالیات برای نگارخانه‌ها بیان کرد: ضریب مالیاتی به درآمد یک فعال اقتصادی تعلق می‌گیرد، یعنی تمام آنچه که دارد، فارغ از اینکه هزینه‌هایش چقدر است. ضریب برای برقراری عدالت است و اینکه هزینه‌های متحمل شده او، محاسبه شود. بنابراین تمام درآمدش به عنوان سود در نظر گرفته نمی‌شود و با جداسازی هزینه‌ها، آنچه می‌ماند، سود خالص است که در نظر گرفته می‌شود.

در پایان این نشست نیز توضیحاتی درباره چگونگی ورود به سامانه پنجره واحد مجوزهای وزارت فرهنگ به نگارخانه‌داران ارائه شد.