گروه هنرهای تجسمی هنرآنلاین: اولین نشست خبری دکتر محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی روز سه شنبه 31 مرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. این نشست به منظور تشریح رویکردها و برنامه‌های پیش رو برگزار شد با حضور اهالی رسانه همراه بود.

محمد خراسانی زاده در این نشست با اشاره بر این که اداره کل هنرهای تجسمی به عنوان بالاترین جایگاه حاکمیتی جمهوری اسلامی ایران در عرصه هنرهای تجسمی ماموریت‌هایی دارد گفت: عرصه هنرهای تجسمی از لحاظ کمیت و تعداد هنرمندان بدون رقابت با هنرمندان سایر عرصه‌ها است. این جامعه بسیار پرمخاطب، بسیار نجیب و مظلوم‌اند که مانند سایر بخش‌های هنری سلبریتی ندارند تا صدای صنف تجسمی باشند.

وی افزود: همین هم باعث شده است تا مردم شناخت چندانی نسبت به هنرهایتجسمی نداشته باشند. مهم‌ترین کارکردی که باید مدنظرمان باشد این است که شان حکمرانی به معنای تسهیل‌گری و استانداردسازی و ارائه خدمات را برای این عرصه مدنظر قرار دهیم.

خراسانی خاطرنشان کرد: ما با نهادهای قانون‌گذار و سیاست‌گذار برای تنظیم قوانینی که مورد نیاز ما است، وارد گفتگو شدیم. همچنین ما موظف شده‌ایم که سندملی هنرهای تجسمی را فراهم کنیم. این اتفاق از ادوار پیشین آغاز شده است اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده است. از جمله وظایفی که بر عهده ما است شورای مجسمه و یادمان است که هم وظیفه سیاست‌گذاری دارد و هم تا حدی هم وظیفه اجرایی دارد.

وی افزود:  مسئله دیگر، پرداختن به نیازمندی‌های عرصه اقتصاد هنر در عرصه هنرهای تجسمی است. از دیگر مسائل مهم عرصه هنرهای تجسمی تعامل با هنرمندان این عرصه است. برخی از این هنرمندان به دلایل مختلف از ما دلخورند و گلایه دارند. نشستن پای حرف آن‌ها و بزگداشتشان در دستور کار قرار گرفته است. مسئله بعدی بازسازی ساختار درونی در فضای اداره کل هنرهای تجسمی است که نیازمند یک فضای به روزتر و منسجم‌تری بودیم تا خدمات را ارائه دهیم.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران درمورد موزه هنرهای معصر عنوان کرد: همانطور که می‌دانید به صورت بلامنازع موزه هنرهای معاصر تهران،مهم‌ترین موزه هنری غرب آسیا است. موزه هنرهای معاصر باید در پدیده‌هایی که هنر امروز ما به آن نیاز دارد، خط‌شکن باشد. ما با فقدان و کمبود نقد هنری روبرو هستیم و موزه هنرهای معاصر در تلاش است که در این زمینه پیشرو باشد و گامی رو به جلو در زمینه نقد آثار هنری بردارد.

خراسانی زاده همچنین با اشاره به سی‌امین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان» گفت: رویداد بزرگی که در پیش داریم، جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران است که با چند رویکرد متفاوت از فردا شروع می‌شود. رویکرد اول این است که ما این جشنواره را در هفته نخست شهریورماه در کردستان برگزار می‌کنیم که این استان مهد دیرین فرهنگ ایرانیان است و دارای ارزش‌های فرهنگی و ظرفیت‌های کم‌نظیر هنری است اما چون همواره اخبار امنیتی و ناخوشایند را از این استان شنیده‌ایم ذهنیتیمان از این استان چیز دیگری است.  این رویداد با حضور 130 هنرمند جوان و 30 هنرمند برتر کشور در جایگاه استاد کارگاه و داور برگزار خواهد شد. مسئله متفاوت دیگراین است که برای نخستین بار دبیر این دوره از جشنواره یک خانم است. همچنین شعار این رویداد که با توجه به هویت ملی توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره به نام «ایران دوست‌داشتنی» انتخاب شده است از دیگر تفاوت‌های دوره جدید جشنواره است.نکته دیگری که در این جشنواره مورد توجه بود جوان‌گرایی در شورای سیاست‌گذاری،اساتید و داوران است.

مدیرکل هنرهای تجسمی درمورد دبیر جشنواره هنرهای تجسمی فجر که چند ماه آینده برگزار خواهد شد بیان کرد:جشنواره هنرهای تجسمی فجر برخلاف سایر جشنواره‌هایی که در ایام دهه فجر برگزار می‌شود، یک جشنواره نیست بلکه ده جشنواره است. تنها جشنواره‌ای هستیم که دبیر به معنای آن چه که برای جشنواره‌های دیگر است نداریم و دبیرکل داریم.متاسفانه سایه سنگین جشنواره‌های دیگر در این ایام به ویژه جشنواره فیلم فجر باعث می‌شود که ظرفیت‌های هنری هنرهای تجسمی کمتر دیده شود. در خصوص شخص دبیر جشنواره هم تصمیمات گرفته شده است اما طی یک فرآیند مرسوم معرفی می‌شوند.رویکردمان در انتخاب شخص این بود که در کنار دانش، تجربه و تخصص، از رده سنی جوان‌تری باشد.نکته دیگر نگاه فراگیر است که توقع داشتیم دبیر انتخابی داشته باشد و برچسب خط سیاسی و فکری خاصی به آن متصل نباشد. مسئله بعدی این بود که در کنار هنرمند بودن در فضای اقتصاد هنر هم دستی بر آتش باشد.