گروه تجسمی هنرآنلاین: افسانه غفوری که نمایشگاه نقاشی او با عنوان «ستاره افتاده» این روزها در گالری پاییز خانه هنرمندان ایران برپاست، درباره‌ مجموعه آثار خود به هنرآنلاین گفت: اواخر سال ۹۸ که اپیدمی کرونا شکل گرفت،‌ برای بسیاری از ما این اتفاق شوک‌آور بود و حتی برای نسل‌های قبل از ما هم، چنین بیماری‌ای که اینگونه در سراسر دنیا فراگیر شود، اتفاق نادری بود. در این شرایط این ایده در ذهن من شکل گرفت که این اپیدمی مانند یک شهاب سنگ است. فکر می‌کردم اگر میلیون‌ها سال پیش شهاب‌سنگی با زمین برخورد کرده، تغییراتی را به‌وجود آورده و خیلی از موجودات مانند دایناسورها را از بین برده، این بار این اپیدمی، آدم‌ها را نشانه گرفته است. اول از همه هم نام این مجموعه یعنی «ستاره افتاده» در ذهنم شکل گرفت که البته همچنان مشغول تکمیل آن هستم.

او ادامه داد: در ابتدا طرح‌هایی را طراحی و المان‌هایی را برای خودم مشخص کردم. این کار ادامه پیدا کرد تا به مرحله نقاشی با رنگ روغن و اکریلیک رسیدم، اما در حال حاضر تنها اکریلیک کار می‌کنم. ایده این مجموعه با ماجرای کرونا شکل گرفت اما همان‌طور که می‌دانید در طول هر کار هنری، مشکلات یا تغییر حال و هوایی رخ می‌دهد که آن‌ها هم روی کار تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل این آثار جنبه کلی‌تری برای من پیدا کرد و اینگونه نبود که تنها بخواهم کرونا را به تصویر بکشم. به یک عامل مهاجم فکر کردم که وقتی وارد منطقه‌ای می‌شود، چه تغییراتی را رقم می‌زند و از این منظر کرونا جنبه نمادین برای من پیدا کرد. نماد هر آن چیزی که می‌تواند مهاجم باشد.

افسانه غفوری

این هنرمند نقاش درباره ویژگی آثار خود گفت: تکنیکی که در کارهایم دارم این است که از لایه‌های نازک رنگ استفاده می‌کنم. معمولا آثارم جنبه روایی دارند و داستانی پشت‌شان وجود دارد. دوست دارم در آثارم داستانی را تعریف کنم ولی منظورم تصویرسازی کتاب نیست بلکه می‌خواهم در آثارم داستانگو باشم.

غفوری درباره نماد دایره‌شکلی که در تابلوهایش تکرار شده است توضیح داد: این نمادها در کارهای قبلی من در دو نمایشگاه دیگر هم بوده است. این دایره‌ها برای من نماد دنیاهاست. اما در بعضی آثارم فرم‌های دیگری دارم و آنجا خبری از این حفره‌ها نیست. در این آثار این دایره‌ها مانند دنیاهای مختلف است و در هر کاری مفهوم متفاوتی پیدا می‌کند. در شروع کرونا آثارم بیشتر تیره و تار بود اما کم‌کم که رنگ به کارها وارد شد، کارهایم فرم دیگری به خود گرفتند و همچنان هم در حال تغییر هستند. این مجموعه‌ای است که دوست دارم بیشتر روی آن کار کنم. مسائلی که درباره انسان و محیط زیست است تبدیل به دغدغه من شده است. 

افسانه غفوری

او با اشاره به تأثیر مسائل شخصی و حتی برخی حوادث سیاسی و اجتماعی بر آثارش، درباره واکنش مخاطبان نسبت به آثار این مجموعه گفت: در کل مخاطبان این آثار را دوست دارند و هر کس براساس برداشتی که از این آثار دارد، یا حس خوب می‌گیرد یا می‌ترسد! شاید به دلیل دید انتقادی که داشتم یا رنگ‌هایی که انتخاب کرده‌ام این احساس در مخاطب به‌وجود آمده است.