گروه تجسمی هنرآنلاین: چهار روز از آغاز به کار اکسپو ۲۰۲۰ می‌گذرد؛ بزرگ‌ترین نمایشگاه فرهنگی جهان و نخستین اکسپو جهانی که در منطقه خاورمیانه به میزبانی شهر دوبی در امارات متحده عربی برگزار شده است. بر اساس آمار و ارقام، قرار بود بیش از ۱۹۰ کشور در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی حاضر باشند اما با بازگشتن طالبان به قدرت در افغانستان، پاویون این کشور در اکسپو ۲۰۲۰ نیمه‌کار رها شد و حالا درست ۱۹۰ کشور در آن حضور دارند. کنایه‌آمیز آنکه اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان پس از ورود طالبان به کابل به امارات گریخت!

اوضاع در پاویون فلسطین هم چندان عادی نیست و مدیران و کارکنان آن هنوز نتوانسته‌اند ابزار و داشته‌های خود را از کرانه باختری خارج و به امارات منتقل کنند. هر چند فلسطینی‌ها پیش‌تر گفته بودند به دلیل عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی، حضور در اکسپو ۲۰۲۰ را تحریم می‌کنند اما پاویون فلسطین در دوبی برپا شده و البته در نخستین روزها همچنان خالی است. ضمن اینکه اکسپو شش ماه ادامه دارد و شاید در آینده نزدیک یا دور پاویون فلسطین کامل شود.

Afghanistan
پاویون افغانستان نیمه‌کاره و بسته رها شده است

سوریه هم آخرین کشوری بود که کار ساختن سازه‌های پاویون خود را در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی آغاز کرد. دو سال پیش که امارات سفارتخانه خود را در دمشق بازگشایی کرد، مسیر حضور سوریه در اکسپو هموار شد. گرچه به دلیل نابسامان بودن شرایط اقتصادی این کشور جنگزده، دولت بشار اسد از نمایندگان سوریه در اکسپو ۲۰۲۰ بیشتر حمایت معنوی کرده است تا مادی و مالی. موضوع اصلی در پاویون این کشور هم «بازسازی سوریه دست در دست هم» است.

در این میان، پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی چنان زیبا آراسته شده که هیچ نشانی از تحریم‌های آمریکا در آن به چشم نمی‌خورد. بازدیدکنندگان می‌توانند با ورود به راهروهای پاویون خود را در شرایطی بسیار شبیه فضای واقعی ایران ببینند و زیبایی‌های این کشور چهارفصل را لمس کنند. خوراکی‌های سنتی، فرش و گلیم و دیگر دست‌بافته‌ها و دست‌ساخته‌ها بخشی از آن چیزی است که تماشاگران در پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی می‌بینند تا دریابند یک پاویون در اکسپو چگونه باید باشد.

Iran3

Iran4

Iran5

Iran6

Palestine

Syria

Syria1

Syria2