گروه تجسمی هنرآنلاین: مراسم افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی پس از یک سال تاخیر با نورافشانی‌های لیزری و اجرای زنده خواننده‌های عربی و بین‌المللی برگزار و بازدید از پاویون‌های ۱۹۱ کشور شرکت‌کننده یک روز بعد یعنی از اول اکتبر ۲۰۲۱ ممکن می‌شود. حکومت امارات متحده عربی نزدیک به ۱۸ میلیارد دلار در شش سال گذشته برای ساختن بناها و ساختمان‌های میزبان اکسپو ۲۰۲۰ هزینه کرده و قرار است پس از شش ماه و همزمان با پایان یافتن اکسپو، این محدوده با نام منطقه ۲۰۲۰ در جنوب دوبی به فضایی کاربردی تبدیل شود.

گرچه فقط مهمانان دعوت‌شده می‌توانند در مراسم افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ در الوصل پلازا حضور داشته باشند اما مسئولان اکسپو و امیرنشین دوبی ساز و کاری در نظر گرفته‌اند که جریان زنده مراسم در ۴۳۰ نقطه امارات و گوشه و کنار جهان پخش شود. فرودگاه‌ها، مال‌ها، مراکز خرید بزرگ و هتل‌های بین‌المللی در منطقه خلیج فارس آیین آغاز به کار اکسپو را زنده و مستقیم در پلتفرم‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی پخش می‌کنند و حتی مسافران پروازهای فرست‌کلس و بیزنس‌کلس هم می‌توانند افتتاحیه را در هواپیما تماشا کنند.

Expo 2020 Dubai1

دو پلتفرم VirtualExpo.World و Expo TV هم از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت محلی (۱۹ به وقت تهران) جریان کامل افتتاحیه را در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌دهند. فقط بخش مربوط به موسیقی مراسم ۹۰ دقیقه است و با حضور خوانندگان عربی و بین‌المللی جلوه‌ای دیگر به افتتاحیه اکسپو ۲۰۲۰ دوبی خواهد بخشید. از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در این بخش می‌توان به آندرئا بوچلی، خواننده سرشناس و نابینای ایتالیایی اشاره کرد. موضوع اصلی برنامه‌های افتتاحیه «پیوند ذهن‌ها، ساختن آینده» و شعار اصلی اکسپو «فرصت، تحرک، پایداری» است.

فرصت بازدید از پاویون‌های اکسپو ۲۰۲۰ دوبی از اول اکتبر ۲۰۲۱ آغاز می‌شود و شش ماه (بیش از ۱۸۰ روز) تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ ادامه می‌یابد. این اکسپو قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا درست یک سال عقب افتاد. بازدیدکنندگان می‌توانند با خریدن بلیت‌های روزانه، ماهانه و فصلی وارد پاویون‌ها شوند و در جریان تازه‌ترین دستاوردهای اقتصادی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و فناوری‌های روز دنیا قرار بگیرند.

ایران هم در اکسپو ۲۰۲۰ دوبی یک پاویون تماشایی دارد که تماشاگرانش را با ترکیبی از معماری سنتی و روز دنیا به طبعیت چهار فصل دعوت می‌کند. بازدیدکنندگان با ورود به پاویون ایران با خوردنی‌ها خوشمزه و نوشیدنی‌های طبیعی (چای و دمنوش) پذیرایی می‌شوند و با قدم زدن در راهروها و گذر از کنار جوی‌ها، فرش‌های ایرانی و دستبافته‌های سنتی را به تماشا می‌نشینند.

Iran1

Iran2