سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی فتانه فروغی با نام "هرچه با من اینجاست" در گالری این‌جا،  نمایشگاه نقاشی رضا علیزاده با نام "حباب" در گالری سایه، نمایشگاه نقاشی مهسا مشایخی در گالری گلستان و نمایشگاه چاپ دستی فریماه تابعی در گالری هفت‌ثمر سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

ارزش مضاعف اشیاء

نمایشگاه نقاشی فتانه فروغی با نام "هرچه با من اینجاست" در گالری این‌جا برپاست. سوژه نقاشی‌های فروغی اشیایی بسیار ساده و معمولی هستند که در فضای خانه قرار دارند. گلدان‌های گل طبیعی سوژه اصلی تابلوها هستند و در بیشتر آنها دیده می‌شوند. این گلدان‌ها گاه در حیاط قرار گرفته‌اند و فضای خالی اطراف آنها باعث می‌شود گیاه به قهرمان پر قدرت تابلو تبدیل شود.

اما در بعضی دیگر از آثار این گلدان در فضای داخلی اتاق قرار گرفته و در کنار پنجره و پرده توری‌ نازک دیده می‌شود. اینجاست که بر اساس شکل چارچوب پنجره و پرده متوجه قدیمی بودن خانه می‌شویم. خانه‌ای که نور خورشید را پذیراست و بازی سایه روشن‌ها بر روی دیوار و گل‌ها، فضایی لطیف و دلنشین ایجاد می‌کند.

نمایشگاه نقاشی فتانه فروغی در گالری این جا

حتی نوع گل‌هایی که در تابلوها دیده می‌شود نیز بر ساده و قدیمی بودن فضا تاکید دارد. گیاهانی که به سادگی شاخه‌ای از آنها در یک شیشه سس مایونز قرار گرفته و رشد می‌کنند، بسیار متفاوت از گیاهان تزیینی گران‌قیمتی هستند که امروزه در آپارتمان‌ها دیده می‌شوند.

فروغی در بخش دیگری از آثار خود اهمیت فضا را بیشتر کرده و به محیط داخلی خانه پرداخته است. دیوارهای خانه با رگه‌های نور خورشید مزین شده و عناصری که در زندگی صاحبان خانه نقشی خاص دارند به چشم می‌آیند. یک شاخه سیر خشک شده که بر دیوار آشپزخانه آویزان است و یا گل‌های خشک شده‌ای که بر روی دیوار به یادگار نگه داشته شده‌اند، نمونه‌هایی از عناصری هستند که به حیات خانه رنگ می‌دهند. شیوه کار فروغی در طبیعت‌پردازی و نگاه واقع‌گرایانه‌ای که درگیر پرداخت جزییات نشده، فضایی ملموس و قابل درک را به وجود آوده است که با رنگ‌های ملایم و خاموش همراه شده و نور و تاریکی را به خوبی به کار می‌برد.

نمایشگاه نقاشی فتانه فروغی با نام "هرچه با من اینجاست" تا 12 بهمن‌ماه در گالری این‌جا به نشانی خیابان نوفل لوشاتو، کوچه پدرام، شماره 4، طبقه همکف برپاست.

 

سرگردانی میان گذشته و آینده

نمایشگاه نقاشی رضا علیزاده با نام "حباب" در گالری سایه برپاست. علیزاده در این مجموعه به بررسی موقعیت انسان در جهان معاصر و به ویژه در جامعه ایرانی پرداخته است. انسانی که میان سنت و مدرنیته باقی مانده و از هرکدام شاخه‌ای چیده است، روزگار خود را با تضادهای فراوان می‌گذراند و زندگی او در هر لحظه به یک بخش گرایش دارد.

در اغلب تابلوها شاهد حضور یک انسان در فضایی ساختگی هستیم. محیطی که شخصیت‌ها در آن قرار گرفته‌اند با استفاده از المان‌های مختلف شکل گرفته که هر کدام اشاره به موضوعی خاص دارند و گاه تضادی میان آنها و کاراکتر اصلی دیده می‌شود. در یک تابلو زنی با موهای صورتی دیده می‌شود که نمادی از زندگی مدرن و جامعه مصرف‌گراست، اما بر زمینه تابلو شاهد خوشنویسی و تذهیب هستیم، که تضادی آشکار با هم دارند.

نمایشگاه نقاشی رضا علیزاده در گالری سایه

حباب، با شکنندگی و ناپایداری آن شناخته می‌شود و این تعریف در تابلوهای مختلف این مجموعه به اشکال گوناگون قابل مشاهده است. باد کردن آدامس و حبابی که توسط آن در مقابل چهره افراد ایجاد شده است، اغلب نشان‌دهنده شخصیت‌هایی است که به صورت آشکار میان سنت و مدرنیته یا شرق و غرب سردرگم هستند و یا تلاش می‌کنند ارتباطی هرچند سست و ناپایدار را ایجاد کنند.

 نمایشگاه نقاشی رضا علیزاده تا 1 بهمن در گالری سایه برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، شماره ۲۱ قرار دارد.

 

وارثان زمین

نمایشگاه نقاشی مهسا مشایخی در گالری گلستان برپاست. سوژه آثار مشایخی کودکان هستند و هنرمند آنها را در موقعیت‌هایی سورئال قرار داده است که گاه زاییده خیالات کودکانه و گاه برآمده از واقعیت هستند. در عین حال آنچه جلب توجه می‌کند دغدغه‌های محیط زیستی است که نادیده گرفتن آنها آینده کودکان را با خطر مواجه می‌کند. شیوه کار مشایخی و پرداخت سوژه با توجه به موضوع تابلوها شباهت زیادی به آثار تصویرگری دارد و روایی بودن آنها، مخاطب را با یک داستان مواجه می‌کند.

در هیچ کدام از آثار این مجموعه کودکان در محیط طبیعی زندگی دیده نمی‌شوند و همگی در فضایی قرار دارند که آسمان یا محیطی بی‌کران را تداعی می‌کند. در یک تابلو کودکانی را می‌بینیم که در آغوش یک درخت قرار دارند و انگار همراه با او عکسی یادگاری انداخته‌اند. کودکانی بی‌پناه و نیازمند حمایت که در فضایی خالی حضور دارند، با شاخه‌های درخت حمایت شده‌اند. در تابلویی دیگر کودکی را در بیابانی خشک و بی‌آب و علف مشاهده می‌کنیم در حالی که قطرات آب از ماه به سوی زمین چکیده و درون آن جوانه‌ای سبز دیده می‌شود.

مهسا مشایخی

این تصاویر هشداری برای انسان است تا توجه او را به آسیب‌های زیست محیطی جلب کند. کمبود آب و خشکسالی که آینده گریزناپذیر جهان است، در این تصاویر دیده می‌شود و چگونگی زندگی نسل‌های آینده را با ابهام مواجه می‌کند. در عین حال همچنان نشانه‌هایی از امید به زندگی در نقاشی‌ها دیده می‌شود و انسان را به آینده‌ای روشن نوید می‌دهد.

نمایشگاه نقاشی مهسا مشایخی تا 26 دی ماه در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برپاست.

 

آدم‌هایی برآمده از خیال

نمایشگاه چاپ دستی فریماه تابعی در گالری هفت ثمر برپا است. در این مجموعه با آثاری فیگوراتیو مواجه هستیم که انسان را در موقعیت‌هایی خاص نمایش می‌دهند، اما آنچه تابعی به تصویر کشیده است اغلب فیگورهایی درهم پیچیده هستند که در نگاه اول شباهتی به انسان ندارند.

در تعدادی از آثار شاهد حضور انسان به عنوان یک نوازنده هستیم. افرادی که مشغول نواختن یک ساز هستند و چنان با نوای موسیقی همراه شده‌اند که بدن آنها پیچ و تاب خورده و با ساز خود یکی شده‌اند. فرم بدن در این آثار اهمیت زیادی ندارد و آنچه که مهم است کنشی است که در بدن انسان به وجود آمده و شور و حال او را نشان می‌دهد.

 فریماه تابعی

در بعضی دیگر از آنها انسان در حالت‌هایی معمولی دیده می‌شود. زنی در حال شانه کردن موها، دو زن در حال گفت و گو و بافتنی بافتن، یا ارتباط میان مادر و کودک، صحنه‌هایی ساده و عادی هستند که با دست هنرمند ارزشی خاص پیدا کرده‌اند. در این تصاویر هم هنرمند بدون توجه به واقعیات، فیگورهای ذهنی و دلخواه خود را ترسیم کرده و بیشتر به بیان احساس توجه کرده است.

نکته جالب در این نمایشگاه آن است که تابعی میان آثار چاپ شده و شابلون‌های آنها ارتباط برقرار کرده است. آثار این مجموعه بر  روی کاغذهایی به رنگ مس چاپ شده‌اند تا با ورقه‌های مس حکاکی شده شباهت داشته باشند.

 نمایشگاه چاپ دستی فریماه تابعی تا 26 دی ماه در گالری 7 ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره 8 برپا است.