سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حمید جانی‌پور با عنوان "در این مکان پلاک شما قیچی می‌شود" در گالری دنا برپاست. جانی‌پور در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در این نمایشگاه 5 اثر به نمایش درآمده است که فقط مدیای آن عکس است، اما مقابل هر کدام از آنها یک طلق موتورسیکلت چسبانده شده است.

او با اشاره به اینکه عکس‌ها سیاه و سفید هستند گفت: در این عکس‌ها افرادی به همراه پلاک‌های قدیمی ماشین‌ها دیده می‌شوند. در کشور ما پلاک ماشین به عنوان نماد فرهنگ رانندگی مردم جا افتاده است و افراد بر اساس شماره پلاک ماشین متوجه می‌شوند راننده آن متعلق به کدام شهر است و به این شکل تقریبا فرهنگ رانندگی هر شهر نمود بیرونی پیدا می‌کند.

جانی‌پور درباره دلیل استفاده از طلق موتور گفت: افراد موتورسوار از صبح تا شب از پشت طلق موتور خود به شهر نگاه می‌کنند. این طلق برای آنها مانند دیواری از خانه ایفای نقش می‌کند و آنها هر چیزی را که دوست دارند روی این دیوار می‌چسبانند. عکس، اسم یا هر تصویری که برای آنها جالب است روی این طلق‌ها به چشم می‌آید.

او درباره نوشته‌های روی دیوار نمایشگاه گفت: اگر دقت کنید این برون‌ریزی روی وانت‌ها‌، کامیون‌ها و تاکسی‌ها نیز دیده می‌شود. من سعی کردم نوشته‌ها یا تصاویر نوستالژیک و شناخته شده‌ای که معمولا به صورت برچسب بر روی ماشین‌ها و موتورها استفاده می‌شود را در این نمایشگاه بیاورم. بعضی از آنها نوشته‌هایی هستند که برای مردم بسیار آشنا هستند و بعضی دیگر تصاویری مانند زنی با کلاه کابوی هستند که در سال‌های گذشته بسیار استفاده می‌شد و هنوز هم قابل مشاهده است.

جانی‌پور افزود: همین موضوع را در فضای شهری نیز می‌بینیم و آدم‌ها حریم درونی خود را به فضای شهر کشیده و برون‌ریزی می‌کنند. نقاشی‌های دیواری که در شهر دیده می‌شود گاه مفاهیم شخصی دارد و گاه دارای مفهوم اجتماعی است. طلق موتور نیز همین حالت را دارد و آدم‌ها اتفاقات درونی را روی طلق موتور نمایش می‌دهند و برون‌ریزی می‌کنند. در واقع این طلق‌ها، کوچک‌شده فرهنگ شهرمان است و ارتباط فرهنگی شهر، شهرنشینی، شرایط فرهنگی و اجتماعی و... را می‌توان در آنها دید.

نمایشگاه عکس حمید جانی‌پور تا 16 مهرماه در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک4، طبقه 2 مراجعه کنند.