سرویس تجسمی هنرآنلاین: در آستانه افتتاح نمایشگاه "موزه لوور در تهران" صبح روز دوشنبه 14 اسفندماه تور ویژه بازدید خبرنگاران از این نمایشگاه برگزار شد و پس از آن نشست خبری با حضور ژان لوک مارتینز رئیس موزه لوور، محمدرضا کارگر مدیرکل اداره موزه‌ها، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران و آیت حسینی نماینده بانک آینده برگزار شد.

در ابتدای این نشست جبرئیل نوکنده با اشاره به اینکه این نمایشگاه قرار است تاریخ شکل‌گیری مجموعه موزه لوور را در گذر زمان نشان دهد گفت: برای اولین بار فرصتی برای مردم ایران فراهم شد که گزیده‌ای از شاهکارهای تاریخی را در کنار هم ببینند. بسیاری از ما از طریق سینما، کتاب، فضای مجازی و... درباره این آثار و فرهنگ‌های مرتبط با آنها اطلاعاتی داریم، اما شنیدن مانند دیدن نیست.

نوکنده افزود: از رسالت‌های موزه ملی ایران معرفی فرهنگ و هنر ایران کهن به سایر ملت‌هاست. از سال 2001 تاکنون بیش از 30 نمایشگاه در قاره‌های اروپا، آسیا و امریکا برگزار کردیم و نتیجه این کار علاوه بر رشد ارتباطات فرهنگی، این است که مردم سایر کشورها با فرهنگ ما آشنایی پیدا کردند و تقاضای سفر به ایران بیشتر شد. اما همواره این پرسش برای مردم ما وجود داشت که چرا فقط آثار ایرانی در موزه‌های خارجی نمایش داده می‌شود و برنامه‌ای برای نمایش آثار فرهنگ‌های دیگر در ایران وجود ندارد.

او با بیان اینکه از سال 94 تاکنون 3 نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران برگزار شده است افزود: هم اکنون چهارمین نمایشگاه خارجی را با مشارکت موزه لوور برگزار می‌کنیم و 56 اثر از فرهنگ‌های باستانی روم، یونان، مصر، بین‌النهرین و همچنین هنر آلمان، فرانسه و... به نمایش درآمده است. همچنین 2 اثر ایرانی در این نمایشگاه حضور دارد که یکی از آنها تبر مفرغی متعلق به چغازنبیل است که حاصل کاوش‌های پروفسور گیرشمن فرانسوی در چغازنبیل است و دیگری بیرقی از منطقه لرستان است که جزء اولین آثار ایرانی است که از مجموعه خصوصی خریداری شده و به موزه لوور رفته است.

نوکنده درباره نمایش عکس‌های عباس کیارستمی گفت: در کنار این نمایشگاه مجموعه‌ای از 18 تابلو از عکس‌های عباس کیارستمی وجود دارد که در جریان بازدید او از موزه لوور گرفته شده‌اند. کیارستمی عنوان "به من نگاه کن" را برای این مجموعه انتخاب کرد که برگرفته از یک داستان تاریخی مصری است و نشان می‌دهد کیارستمی مطالعات تاریخی داشته و با هدف این مجموعه را شکل داده است.

او با اشاره به اینکه کمبود آثار ایرانی در این نمایشگاه به دلیل برنامه‌ریزی برای نمایش فرهنگ‌های دیگر در ایران بود، افزود: برای برگزاری این نمایشگاه کارشناسان دو کشور همکاری تنگاتنگی در انتخاب آثار، چیدمان و... داشتند. همچنین اولین بار است که موزه ملی برای برگزاری نمایشگاهی به این وسعت، از حامی مالی بهره گرفته است. از کشور فرانسه شرکت‌های توتال، رنو و بنیاد میراث ایران، و از ایران بانک آینده، تمام پشتیبانی لازم برای برگزاری این نمایشگاه را انجام دادند. از حامیان مالی که مسئولیت اجتماعی خود را به برگزاری این نمایشگاه اختصاص دادند تشکر می‌کنیم زیرا موزه‌ها و موسسات فرهنگی به این حمایت‌ها نیاز دارند.

پس از آن ژان لوک مارتینز با ابراز خرسندی از برگزاری این نمایشگاه در تهران گفت: الان در ساختمانی حضور داریم که توسط آندره گدار، معمار فرانسوی ساخته شده و سمبل ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه است. تمدن و تاریخ گذشته و مدرن ایران تاثیر زیادی بر اروپا داشته است و در قرن 19 پیمان‌هایی میان دو کشور منعقد شد که نتیجه آن انجام کاوش‌های باستان شناسی بود. پس از آن دو دپارتمان در موزه لوور به فرهنگ ایران اختصاص داده شد و تاکنون نیز شاهد همکاری‌هایی در زمینه کاوش‌های باستان شناسی میان دو کشور هستیم.

مارتینز افزود: با اولین نمایشگاه لوور در تهران خواستیم تنوع مجموعه‌های موجود در لوور را به نمایش بگذاریم. ویژگی خاص این نمایشگاه آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است و ما یک روند تاریخی را به نمایش گذاشتیم. لوور یک قصر پادشاهی است که اهمیت ناپلئون اول و سوم در آن دیده می‌شود. موزه لوور یک موزه زنده است که همچنان آثاری را جذب می‌کند و نمونه آن وجود عکس‌هایی از عباس کیارستمی در این نمایشگاه است.

 رئیس کل موزه لوور افزود: حفظ، نگهداری و نمایش آثار موزه‌ها حاصل یک همکاری جمعی است و بدون همکاری دوستان ایرانی ما برگزاری چنین نمایشگاهی غیرممکن بود. در پایان از حامیان مالی و سفارت فرانسه که حمایت شایان توجهی کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم این نمایشگاه به موفقیتی که سزاوار آن است برسد.

مارتینز با اشاره به اینکه موزه لوور سالانه دو هزار اثر خود را به امانت می‌دهد گفت: برگزاری نمایشگاه در کشورهای خارجی دو منطق دارد. اول اینکه وقتی تعداد بازدیدکنندگان یک کشور از لوور زیاد باشد ما هم در آن کشور اقدام به برگزاری نمایشگاه می‌کنیم. معیار دوم ما همکاری‌های علمی است و یکی از عملکردهای اساسی ما همکاری با کشورهایی است که آثار آنها در لوور وجود دارد.

محمدرضا کارگر نیز در ادامه این نشست گفت: به خاطر همکاری متواضعانه‌ای که موزه لوور در برگزاری این نمایشگاه با ما داشت تشکر ویژه‌ای می‌کنم. ما برای فرانسه جایگاه خاصی قائل هستیم چون تنها کشوری است که از دریچه فرهنگ وارد ایران شد. پروتکل امضا شده همکاری‌های فرهنگی ما با فرانسه بسیار گسترده است و این نمایشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. همکاری دو موزه کمک کرد تا برای اولین بار در طول تاریخ یک هم‌نشینی فرهنگی و تمدنی شکل بگیرد.

کارگر افزود: امیدوارم دیپلماسی فرهنگی در کشور ما بیش از این فعال شود و ما بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی را در کشور خود بیشتر به کار بگیریم زیرا زبان فرهنگ از هر نوع زبان و همکاری دیگری تاثیرگذارتر خواهد بود.

حسینی هم با ابراز خوشحالی از اینکه بانک آینده در یک رویداد مهم فرهنگی میان دو کشور به عنوان حامی مالی حضور دارد گفت: بانک آینده به عنوان بانکی جوان و حامی فرهنگ جهانی، مسئولیت‌های اجتماعی را بر عهده گرفته که از جمله آنها فعالیت‌های آموزشی است. اما برای خلق آینده‌ای روشن به حوزه آموزش بسنده نکرده و علاوه بر آن از رویدادهای توسعه فرهنگی حمایت می‌کند.

حسینی با ابراز امیدواری برای مشارکت سایر بنگاه‌های اقتصادی در جریان‌سازی‌های فرهنگی گفت: ما باور داریم که توجه به فرهنگ و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی برای توسعه آینده کشور ضروری است. بر همین اساس از حضور موزه لوور در ایران حمایت کردیم و بازدید رایگان این نمایشگاه را به عنوان هدیه نوروزی برای مردم ایران در نظر گرفتیم.

گفتنی است نمایشگاه موزه لوور در ایران، عصر امروز 14 اسفندماه به صورت رسمی افتتاح شده و تا 18 خردادماه در موزه ملی ایران پذیرای علاقه‌مندان است.