سرویس تجسمی هنرآنلاین،  رضا مهدی‌زاده از  طراحی اثری تحت عنوان "هیچ‌کس نبود بیدارمان کند" در دهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر خبر داد و در این باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این اثر برگرفته از نمایشی با همین عنوان است که سه سال پیش در تماشاخانه باران و ایرانشهر روی صحنه رفت.

او ادامه داد: این نمایش داستان خانواده‌ای را بیان می‌کند که بعد از مدت‌ها در خطه لرستان به خانه آبا و اجدادی خود وارد شده‌ و اتفاقات غیر منتظره‌ای برای آنان رخ می‌دهد. در طول این نمایش و طی روال داستان اسرار و قصه‌های ساکنان این عمارت  برملا و آشکار می‌شود.

این هنرمند تأکید کرد: اساس چیدمان این اثر اندیشه‌ای بود که در طراحی صحنه نمایش داشتم به همین خاطر از لوازم و اشیایی که برای آن نمایش طراحی کرده بودم و به نوعی خاص بودند، استفاده کردم.

مهدی‌زاده درباره نحوه شکل‌گیری این چیدمان توضیح داد: در این نمایش من چمدان‌هایی خاص که درون آن‌ها نور کار شده بود، را در کنار یک پل و دو میز چوبی طراحی کردم زیرا می‌خواستم که متریال آن‌ها از یک شکل تبعیت کنند. البته چیدمانی که برای جشنواره ارائه شد اندکی دارای تفاوت است زیرا در نمایش، اشیاء بر اساس موقعیت و ورود شخصیت‌ها تعریف شده بودند اما در این چیدمان چنین گزینه‌ای وجود ندارد.

رضا مهدی زاده

او  افزود: در این اثر چیدمانی، قاعده تکرار که جزء مبانی فکری هنر اینستالیشن است مد نظر قرار گرفت به همین خاطر از یک پل چوبی به طول 30 متر و با جانمایی و ترکیب اشیا روی آن استفاده کردم و با استفاده از نور و صدا به آن فضا بخشیدم. به این شکل که مخاطب از یک سوی فضا وارد می‌شود و با گذر از کنار چمدان‌ها و نوار پل، با صدای کلاغ و خش‌خش برگ‌ها به سمت انتهای اثر و گالری بعدی سوق پیدا می‌کند.

این هنرمند فضای این دوره از جشنواره را مثبت خواند و گفت: با توجه به اینکه رشته اصلی من طراحی صحنه در تئاتر و سینما است، از حضور در این دوره از جشنواره بسیار خرسندم و البته امیدوارم که حضور بخش‌های میان‌رشته‌ای در این رویداد مهم هنری پررنگ‌تر شود.

رضا مهدی زاده

مهدی زاده درباره سطح آثار به نمایش گذاشته شده در این جشنواره بیان کرد: از نظر من در این دوره رویکرد جشنواره در توجه به هنرهای نوین و بخش‌هایی چون ویدئو آرت و چیدمان بهتر از گذشته بود، ضمن اینکه آثار زیبا و قابل توجهی نیز از هنرمندان پیشکسوت به نمایش گذاشته شده است اما امیدوارم که این بخش یعنی حضور هنرمندان باسابقه و پیشکسوت پررنگ‌تر شده و حضور آنان مورد توجه قرار گیرد.

او جشنواره هنرهای تجسمی فجر را فضای مناسبی برای ظهور استعدادهای جوان خواند و گفت: به نظر من در این دوره از جشنواره فضا برای حضور جوانان بسیار مناسب بود و این اتفاق مثبتی است البته امیدوارم که در فراخوان جشنواره نیز هنرهای میان‌رشته‌ای و بخش‌های دیگر بیشتر مد نظر قرار گیرند و امکان حضور هنرهای نوین بیش از پیش فراهم شود.