به گزارش هنر آنلاین ، مراسم تجلیل از محمدباقر قالیباف به پاس سال‌های مدید ارائه خدمات فرهنگی و هنری سازنده و ارزنده به همت خانه هنرمندان ایران و با حضور هنرمندان، اساتید حوزه و دانشگاه جمعه 3 شهریور در تالار ایوان شمس برگزار شد.

از چهره‌های حاضر در این مراسم می‌توان به حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، علی مطهری، غلامعلی حداد عادل، وحید حقانیان، محمدباقر قالیباف، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود دعایی، محمد سریر، مجید رجبی معمار، فاطمه راکعی، سیف‌الله صمدیان، علی مرادخانی، علی نصیریان، مرضیه برومند، ایران درودی، ایرج راد، داریوش اسدزاده، حمیدرضا نوربخش، کامران ملکی، اصغر همت، روح‌الله شمسی‌زاده، نادر مشایخی، درّه میرحیدر، علی سرتیپی، داوود گنجه‌ای، سامان احتشامی، علی تفرشی اشاره کرد.

عملکرد قالیباف در عرصه فرهنگ و هنر بی‌نظیر است

در ابتدای این مراسم مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن خیر مقدم به حضار گفت: دکتر قالیباف اگرچه اکنون در سمت شهردار تهران نیستند، اما شهروند عزیز ایران محسوب می‌شوند و من از دوران جنگ و سال 61 افتخار آشنایی با ایشان را دارم. در صحبت‌هایی که با دکتر سریر داشتیم، ایشان پیشنهاد کردند که جامعه فرهنگی و هنری کشور هرچه زودتر از خدمات کم‌نظیر دکتر قالیباف در 12 سالی که شهردار تهران بوده است، تقدیر کنیم. در این زمینه با اعضای شورای عالی خانه هنرمندان نیز صحبت شد و من عهده‌دار برگزاری این برنامه شدم. صادقانه می‌گویم که در صحبت با تک تک اعضای انجمن‌ها، همه تاکید داشتند که این کار هرچه سریع‌تر انجام شود. به‌رغم رفت و آمدها و مسائل سیاسی و.. همگی اذعان داشتند که عملکرد دکتر قالیباف در عرصه فرهنگ و هنر، کاری بی‌نظیر است. حکم شرع و عقل هر دو این است که باید تشکر کرد و انشاءالله این سنت خوب برای آیندگان بماند.

 

باید مفتخرانه در این سرزمین زندگی کنیم

پس از آن دکتر محمد سریر در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تشکر از حضار برای پذیرفتن این دعوت گفت: قدرشناسی از خدمات آقای قالیباف در این حوزه متنوع، در زمان اندک برنامه نمی‌گنجد. ما در قیاس با دیگر ملل، ملتی قدرشناس هستیم و اگر کسی صادقانه گامی برای پیشرفت فرهنگ و هنر برداشته باشد، به گواه قلب خود به او پاسخ می‌دهیم. شاید شرایط برای همه آن چیزی که می‌خواهیم مهیا نباشد، پس آن‌چه می‌گوییم با توجه به میسر بودن خواسته‌هاست. به هر حال زحمات زیادی کشیده شده و ما هم از آن استفاده می‌کنیم. در دوران کاری‌ام تلاش کرده‌ام به این همت‌ها توجه کنم و سپاسگزار باشم.

رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران ادامه داد: در تهران خدمات شهری، ساختمان‌سازی، مترو و نظم زندگی شهری را همه می‌بینیم و درباره اینها نیازی به صحبت نیست. علاوه بر اینها مراکز فرهنگی فراوانی ساخته شده است و از فعالیت‌های سالم در حوزه فرهنگ و هنر حمایت شده است؛ این فعالیت‌ها یکی از عوامل موثر در حفظ سلامت اجتماعی و خانواده‌ها بوده است و از این بابت تشکر می‌کنیم. از مجید رجبی معمار نیز تشکر می‌کنم که در مدت مدیریت خود در خانه هنرمندان ایران منشا تحولات و حرکت‌های بسیار خوبی بوده است.

دکتر سریر در پایان افزود: فرهنگ و هنر ایران نه تنها از گذشته‌های دور، بلکه همین امروز جایگاه رفیعی در جهان دارد. ما باید این توانایی و ادراک و خلاقیت را به نسل آینده برسانیم، همان‌طور که گذشتگان به ما رساندند. این امر وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. باید ظرفیت‌های انسانی را قدر بدانیم، همان‌طور که گذشتگان کردند. آقای قالیباف در این مدت حمایت‌های زیادی از حوزه فرهنگ و هنر داشته است. هنرمندان برای ارتقاء فرهنگ کشور کار می‌کنند. این سرزمین برای ما جایگاه ویژه‌ای دارد و باید مفتخرانه در آن زندگی کنیم.

 

سید حسین خمینی

 

رمز موفقیت قالیباف چشیدن دردهای جامعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در سخنان خود در این مراسم گفت: به نوبه خودم از تلاش‌های یکی از مدیران موفق جامعه تشکر می‌کنم. در جمع دوستان حاضر من، یکی از آشنایان به وضعیت آقای قالیباف بوده که از آن جمله می‌توان به منزلشان در طرقبه و زندگی پدر و مادر گرامی‌شان اشاره کرد. آقای قالیباف در جوانی و در هفده هجده سالگی همراه با کار و تحصیل به یک جوان موفق تبدیل می‌شود و این جوان موفق امروز شهردار موفق شهر تهران بوده است.

وی ادامه داد: رمز موفقیت قالیباف و امثال وی این است که روزگاری از پایین به جامعه نگاه می‌کردند و در واقع آنها درد را نخوانده‌اند، بلکه چشیده‌اند. آقای قالیباف و بنده شب‌های متعددی را با لباس‌های مبدل در برخی از دره‌های تهران از جمله دره فرحزاد که در آنجا معتادین بوده‌اند، شب‌ها تا صبح را گذرانده‌ایم و با معتادان گعده‌ای را برگزار کرده‌ایم و در واقع آقای قالیباف مشکلات را کاملاً لمس کرده‌اند. اینکه فردی مشکلات را لمس کرده باشد می‌تواند در حل آنها نیز اقدام لازم را انجام بدهد و یکی از رموز توفیق آقای قالیباف دردهایی است که حس کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اضافه کرد: آقای قالیباف و امثال وی نتیجه تحول انقلاب هستند و تحول انقلاب نسلی را دگرگون کرده است. اینکه ما برای پیشبرد کشور نیاز به همدلی داریم بسیار حائز اهمیت است. ما به دست‌های گره‌شده نیاز داریم و لازمه پیشرفت نظام، دموکراسی و جمهوریت است. افراد روزی می‌آیند و روزی می‌روند، هر جایی که تغییر و تحول نباشد فسادزا است و هرجا بستر تغییر و تحول باشد شاهد پیشرفت خواهیم بود و هویت انقلاب هم به همین است. اما به این معنا نیست که به ستیزه برخیزیم و حافظه تاریخی برای کارهایی که شده است نداشته باشیم. اگر کسی از سمتی جابه‌جا می‌شود نباید به دیده یک رفته نگاه کنیم و این جز از بین رفتن منافع کشور چیز دیگری به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به برگزاری آیین تجلیل از محمدباقر قالیباف گفت: امثال این جلسات تقدیر از مدیران رفته است که نباید اینگونه باشد و در واقع ادای دین ما به این افراد به اندازه یک تجربه طی سال‌های گذشته است. طی سا‌ل‌های گذشته از زمان شهرداری آقای کرباسچی تا آقای قالیباف در شهر تهران اقدامات زیادی انجام شده است. تحولات زیادی در شهر صورت گرفته است و انشاءالله شهردار جدید تهران نیز در کار خود موفق باشد.  چیزی که مهم است این است که آقای قالیباف به شهادت خیلی از افراد طی 12 سال گذشته در شهر موفق بوده و رضایت شهروندان را به همراه داشته است و هم‌اکنون نیز یک تجربه ویژه در این بخش کسب کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی ادامه داد: به نوبه خودم از زحمات صورت گرفته در 12 سال گذشته از آقای قالیباف تشکر می‌کنم؛ به طوری که وی اقدامات خوبی را در این دوره انجام داده است که از آن جمله می‌توان به فعالیت خوب شورایاران در محلات و دخالت دادن آنها در تصمیمات شهری و پروژه‌های عمرانی اشاره کرد. فقط فقر نیست بلکه اعتیاد، بیکاری و زنان بی‌سرپرست نیز از جمله آسیب‌هایی است که باید مورد توجه قرار بگیرد که در این دوره آقای قالیباف عنایت ویژه‌ای را به این موضوعات داشته است. در دوره مدیریت شهری آقای قالیباف اقدامات خوبی در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی که البته وظیفه شهرداری نیز است، انجام داده شده که قابل توجه و حائز اهمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در پایان گفت: آقای قالیباف یک مدیر توانمند، مقتدر با عزم جزم بالا و پرکار و پرتلاش است  و امیدوارم جامعه بتواند از ایشان و امثال وی در پست‌های دیگر استفاده کند.  دوران رقابت به سر رسیده است، امیدوارم رفاقت‌ها مورد توجه قرار گیرد و فضاهای سیاسی باعث نشود که از تجربه دیگران استفاده نشود. امیدوارم  در آینده شاهد شهری بهتر و روزهای بهتر برای قالیباف باشیم.

 

هیچگاه به‌دنبال استفاده ابزاری از چهره‌های هنری نبوده‌ام

محمدباقر قالیباف نیز در صحبت‌های خود گفت: هر مدیری در هر مجموعه‌ای که خدمت می‌کند طبیعتا با خطا و اشتباه همراه خواهد بود و انشاءالله خدمات ما با اخلاص بوده و توانسته باشیم گره‌ای از کار مردم باز کرده باشیم. اگر کوتاهی و خطایی نیز از ما سر زده از خداوند می‌خواهم ما را ببخشد و مطمئناً همه شهروندان عزیز شهر و کشور نیز خطا و کوتاهی‌های مرا خواهند بخشید. در این مدت 12 سال در جلسات رسمی و غیررسمی توفیق داشتم که در محضر مقام معظم رهبری باشم و همیشه ایشان با نکات ارزشمند خود بنده را هدایت و راهنمایی کرده‌اند. ایشان در جلسات مکررا موضوع و مطالبه جدی در کنار همه تذکراتشان را که برای هر مدیری داشتند نکته‌ای را بیان کردند، در خصوص غفلت نکردن و توجه کردن به محرومان در شهر.

وی افزود: مقام معظم رهبری بارها تاکید داشتند که هر کاری می‌توانید در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت از محرومان انجام دهید. موضوع دیگری که مقام معظم رهبری در جلسات به آن تاکید داشتند، بحث فرهنگی و هنری در شهر بوده و همه ایشان را فارغ از جایگاه خودشان یک انسان هنردوست و هنرشناس بوده که این موضوع مورد نظر همه سلایق سیاسی است. اگر بنده در خانه هنرمندان 11 سال و5  ماه پیش کمک‌هایی کردم این به دستور مستقیم مقام معظم رهبری بوده، چرا که مقام معظم رهبری دستور ویژه‌ای برای کمک در حوزه فرهنگی و هنری در شهر داشته‌اند. تمامی اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و هنری و حرکت در این مسیر به دستور مقام معظم رهبری بوده و بنده امیدوارم در این مسیر موفق بوده باشم.

شهردار سابق تهران اضافه کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری در جلسات به آن تاکید داشتند بحث محیط زیست، فضای سبز و همچنین جلوگیری از گسترش شهر تهران و ایجاد فضای آرام و آسایش برای شهروندان بوده است. در این دوره بیش از 2 هزار هکتار از فضاهای دستگاه‌های مختلف من جمله دستگاه‌های نظامی، امنیتی و دولتی با دستور مستقیم مقام معظم رهبری در اختیار مردم شهر تهران گذاشته شد. اگر خدمتی در این مسیر کرده‌ام براساس فرمایشات و راهنمایی‌های مقام معظم رهبری بوده و بنده تنها اجراکننده فرمان ایشان بوده‌ام.

قالیباف ادامه داد: از محبت‌های یکایک شما تقدیر و تشکر می‌کنم. همه ما به محرومان و مظلومان مدیون هستیم. ما تنها به امام و شهدا مدیون هستیم، به کسی دیگر مدیون نیستیم و تا زنده هستیم برای مردم و نظام تلاش می‌کنیم تا گره‌ای از کار این مردم را باز کنیم. هرجا بنده کار کرده‌ام در دو جریان سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا از بنده دلخور بودند. دوستان اهل هنر می‌دانند که بنده هیچگاه به دنبال استفاده از چهره‌های هنری و استفاده ابزاری نبوده‌ام و بعد از هر اتفاقات سیاسی در انتخابات رفتارم تغییر پیدا نکرده است.

وی در پایان خطاب به حاضران در تالار گفت: شما سرمایه‌های این کشور هستید و بدون شک آبرو و اعتبار دارید و بنده به عنوان یک شهروندن در شهر زندگی خواهم کرد و چنانچه دوستان‌مان در شهرداری نیاز به کمک داشته باشند آمادگی ارائه تجربیاتم را دارم و هر کاری بخواهند انجام می‌دهم. بنده نیز به‌عنوان یک شهروند این وظیفه بر دوش من است که از مسجد و مکان‌های فرهنگی اقدام به کمک کردن به محرومان و مستضعفان کنم و با همکاری همه مردم دل‌شکسته‌ها را دلشاد کنیم.

 

قدرشناسی یک فضیلت انسانی است

غلامعلی حداد عادل دیگر سخنران این مراسم در ابتدای صحبت‌های خود گفت: امروز به احترام یک مدیر خدمتگزار موفق در این مکان گرد آمده‌ایم. اهالی فرهنگ و هنر معمولا کارهای اجرایی انجام نمی دهند. آنها موفقیت‌های خود را مدیون مجریانی هستند که راه را برای آنها هموار می کنند و محمد باقر قالیباف از این جهت به اهالی هنر  و فرهنگ خدمت کرده است. قالیباف با توجه به تجربه‌ای که در هشت سال دفاع مقدس کسب کرده بود به مدیریت نیروی انتظامی و در ادامه به مدیریت شهردای تهران منصوب شد. من از کسانی بودم که در هر دو مقطع با وی ارتباط داشتم و از نزدیک شاهد فعالیت‌هایش بودم. قالیباف با مدیریت در نیروی انتظامی از بروز فاجعه‌هایی جلوگیری کرد که به دلیل این که هیچ‌گاه اتفاق نیافتادند، صحبتی از آنها نمی‌شود.

این نماینده سابق مجلس افزود: بسیاری با انتخاب وی به عنوان شهردار تهران مخالفت می‌کردند و این در حالی بود که کسانی  که سر هیچ موضوعی وحدت نداشتند برای عدم انتخاب قالیباف متحد بودند. قالیباف تعریف جدید و معنای نوینی از شهرداری را در تهران تعریف کرد. هر کسی امروز نگاهی به تهران بیندازد خدمات صورت گرفته از سوی شهردار تهران را تصدیق می کند. این در حالی است که روانشناسی انسان به گونه‌ای است که تحولات تدریجی را حس نمی‌کند؛ در حقیقت وقتی تحولات آهسته صورت می‌گیرد، حس نمی‌شود وکاری که قالیباف در تهران کرد چنین بود.

حداد عادل ادامه داد: قدرشناسی از خدمتگزاران کاری است انسانی و قدرناشناسی ضد انسانیت است. تعجب می کنم در روزهایی که دوران مسئولت قالیباف در شهرداری تهران رو به اتمام بود، برخی از تعابیری از جمله شهر سوخته یا شهر ویران استفاده کردند. تعابیری که بی‌انصافی بود و هیچ‌یک از آنها صحیح نیست. افرادی که چنین تعابیری را استفاده می‌کنند، بیماری فرهنگی دارند که عیب بزرگی محسوب می‌شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در پایان گفت: کسانی که هنوز نیامده‌اند، می‌خواهند کارهای نکرده را به حساب خود بگذارند. امیدوارم دیگرانی که به سر کار شهرداری تهران می‌آیند موفق باشند و دوستانی که در ماهای آتی مدیریتی شهر را بر عهده می‌گیرند شهر خوبی را که از قالیباف تحویل گرفته‌اند خوب‌تر کنند و به شهردار بعدی تحویل دهند. حضور محمد باقر قالیباف در مجمع تشخیص مصلحت نظام فرصتی گران‌بهاست و می‌تواند منشا بسیاری از کارها باشد.

 

خدمات قالیباف به‌رغم عدم همکاری دولت‌ها

علی مطهری دیگر سخنران این مراسم بود که در بیان نظرات خود گفت: به نظر من یکی از نکات مهم خدمات آقای قالیباف این است که در این دوازده سال به‌رغم اینکه هیچ‌کدام از دولت‌ها با شهرداری همراه نبودند، خدمات موثری را به شهروندان ارائه کرد. دولت‌های نهم، دهم و یازدهم  همراه و همکار شهرداری نبودند ولی قالیباف با وجود تمام سختی‌ها، خدمات زیادی را در تهران انجام داد که قابل تقدیر است. در مجلس هشتم مصوبه‌ای را به تصویب رساندیم که بر اساس آن تسهیلاتی برای تسریع کار ساخت مترو به مبلغ ۲ میلیارد دلار در اختیار شهرداری قرار بگیرد. این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز تایید شد اما رییس جمهور وقت مخالف اجرای آن بود و تاکید کرد چون این قانون به مجمع رفته است آن را امضا نمی‌کند که این موضوع یکی از سوالات از رییس جمهور وقت بود.

این نماینده مجلس اضافه کرد: اگرچه برای شهرداری درآمدهای پایدار پیشبینی نشد، به رغم همه این مشکلات خدمات خوبی در تهران انجام شد؛ البته من به برخی از امور شهری همچون بلند مرتبه سازی که مختص به این دوره نیست انتقاد داشته و دارم اما در دوره مدیریت آقای قالیباف این موضوع کنترل شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی  موضوع خانه شهید مطهری به عنوان دومین موزه توسط شهرداری تهران گفت:‌ اقداماتی چون احداث باغ کتاب در شهر تهران که اقدام بزرگی بود در این دوره انجام گرفت. ضمن اینکه بسیاری از خدمات شهر تهران از جمله ساخت بزرگراه، پل طبیعت و بوستان‌های متعدد جز کارهای فرهنگی محسوب می‌شود. جمع آوری معتادان ونگهداری آنها در مراکزی که توسط شهرداری تهران پیشبینی شده بود قابل توجه و اهمیت است. احداث بوستان‌های ویژه بانوان در شهر تهران کار ابتکاری بود که در این دوره انجام شد و از جمله‌ کارهایی است که باید در آینده ادامه پیدا کند.

مطهری در پایان صحبت‌هایش گفت: تجلیل کار خوب و پسندیده‌ای است و‌ تجلیل از فرد توانمند و موثری همانند قالیباف نیز کار پسندیده‌ای است. من به دولت پیشنهاد کردم که از آقای قالیباف به عنوان وزیر استفاده کند، اما این پیشنهاد مورد موافقت قرار نگرفت. دیواری بین اصولگرایی و اصلاح طلبی وجود ندارد و باید از دو طیف استفاده شود.

 

اقدامات قالیباف موجب امنیت فرهنگی در تهران شده است

علی مرادخانی نیز در بخشی از این مراسم ضمن تقدیر ازفعالیت‌های شهردار سابق تهران گفت: آقای قالیباف فردی است که توجه ویژه‌ای به موضوعاتی عنایت کرد که کمتر کسی به آنها توجه داشت. بخش هنری در بسیاری از موارد با سال‌های گذشته فرق کرده است و یک امنیت برای حوزه فرهنگی شهر به وجود آمده است که شهردار سابق تهران در این زمینه اقدامات لازم را انجام داده است. در دوران فترت که خیلی‌ها اهالی هنر را تحویل نمی‌گرفتند تنها کسی که به آنها اهمیت می‌داد شخص دکتر قالیباف بود. کارهایی که دکتر قالیباف طی این سالها انجام داده‌اند در هیچ زمانی صورت نگرفته است و زحمات زیادی در حوزه هنری و فرهنگی کشیده‌اند.

مرادخانی افزود: قالیباف شهردار موفقی بوده است، ما در سال‌های گذشته نیز شهرداران زیادی دیده‌ایم اما هیچ یک نتوانستند خدماتی همانند دکتر قالیباف ارائه کنند. راه‌اندازی موزه موسیقی یکی از اقدامات مهم انجام شده در حوزه فرهنگی در دوره قالیباف است. مهمانان خارجی و سفرای زیادی به این مجموعه مراجعه کرده‌اند و این مجموعه افتخاری برای کشور محسوب می‌شود چرا که آرشیو حوزه موسیقی در این مجموعه جمع‌آوری شده است. قطعا در آینده بیشتر و بیشتر زحمات و کارهایی که قالیباف کرده است، به چشم خواهد خورد و مشخص می‌شود که چه کسی در حوزه فرهنگی موثر بوده است.

 

مرادخانی

 

قالیباف حق بزرگی بر گردن کشور و انقلاب دارد

حجت‌اسلام و المسلمین سید محمود دعایی نیز در این مراسم از تلاش‌های قالیباف تشکر کرد و گفت: قالیباف حق بزرگی بر گردن کشور و انقلاب دارد. او هر کجا که حضور داشته منشا تحول بوده است؛ حضور در نیروی هوایی سپاه و اقدامات گسترده در آن مجموعه یکی از افتخارات ایشان محسوب می‌شود با حضور در نیروی انتظامی که در آن زمان از دست رفته محسوب می‌شد، اعتبار ویژه‌ای به آن مجموعه داد. در مقطعی که همه نگران تهران بودند حضور وی در شهرداری تهران دغدغه‌ها را برطرف کرد و نشان داد که خیلی بهتر و موفق‌تر امیدها را می‌تواند شکوفا کند.

وی ادامه داد: شهردار تهران در تمامی برنامه  های خود احترام خاصی  به هنرمندان می‌گذاشت و زمان برای او آنقدر اهمیت داشت که جلسات ما با او صبح‌های زود و قبل از طلوع آفتاب برگزار می‌شد. آقای قالیباف علاوه بر ویژگی‌های‌شان در حوزه کاری به مبانی و مسائل دینی اهمیت و ارزش به سزایی می‌دهند. او زمانی که بسیاری از افراد از صحنه خارج می شدند، آنها را مورد حمایت و پناه خود قرار می داد که می توان به مرحوم دکتر حبیبی اشاره کرد که آن زمان مورد عنایت آقای قالیباف قرار گرفتند.

حجت‌اسلام و المسلمین سید محمود دعایی در پایان افزود: در زمان حضور قالیباف در شهرداری تهران خانه‌های بسیاری از شخصیت‌های ارزشمند  از جمله شهید بهشتی، مطهری و جلال آل احمد به موزه تبدیل شد. هیچ یکی از مطالب ارائه شده در جلسه امروز توسط هنرمندان در خصوص آقای قالیباف مبالغه نیست و تمامی اینها در تاریخ ثبت شده است. وی در پایان خطاب به شهردار سابق تهران گفت: شما هر جا که باشید منشا اثرات هستید چرا که از بزرگان هستید و خداوند به شما کمک خواهد کرد.

 

هیچ شهرداری به اندازه قالیباف به فکر فرهنگ و هنر نبوده است

علی نصیریان دیگر سخنران این مراسم بود که در صحبت‌های خود گفت: خوشحالم که خانه هنرمندان چنین اقدامی را قبل از هر نهاد دیگری انجام داد. در این شش هفت دهه‌ای که کار نمایشی انجام می‌دهم، شهرداری ندیدم که جدای از خدمات شهری، در اندیشه فرهنگ و هنر و بُعد معنویات ولو بُعد ذوق به طور کلی با استفاده از ابزار امکان کار فرهنگی و هنری بوده باشد. تنها کسی که به سمت این اندیشه رفت و اقدام کرد دکتر قالیباف بوده است. با اقدامات آقای قالیباف اکنون بیش از یکصد تئاتر روی صحنه است و هر شب برنامه اجرا می‌کنند. فرهنگ و هنر توسعه پیدا کرده است و جامعه هشیار شده است و به این حوزه نیاز دارد.

 

علی نصیریان

 

خدمات قالیباف به فرهنگ و هنر در آینده روشن‌تر می‌شود

محمدمهدی عسگرپور از دیگر سخنرانان این مراسم نیز در صحبت‌های خود گفت: از خانه هنرمندان بابت تقدیر و تشکر بهنگام از محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران تشکر می‌کنم. اگر تندبادهای سیاسی نبود راحت‌تر به موضوع پرداخته می‌شد، اما چه کنیم که تندبادهای سیاسی نمی‌گذارند به اصل موضوع اشاره شود. متاسفانه تندبادهای سیاسی باعث از بین رفتن انصاف‌ها می‌شود و نمی‌توانیم حق مطلب را ادا کنیم. فعالیت‌های آقای قالیباف در حوزه فرهنگ و هنر مشابه ندارد و در سال‌های آینده این موضوع لمس خواهد شد.

وی ادامه داد: این حجم گسترده فعالیت‌هایی که در دوره آقای قالیباف انجام شده است بی‌بدیل است که از آن جمله می‌توان به موضوع گسترش فضاهای فرهنگی و هنری اشاره کرد. ساخت سینمای آزادی در سال‌های گذشته و در آن زمان به آن شکل برای خود یک شاخص مهم تلقی می‌شد و در ادامه نیز اقدامات موثری در حوزه فرهنگی صورت گرفت. برخی از افراد کارهایی را انجام می‌دهند و بعدها توقعی از جامعه هنری و فرهنگی دارند که از امکانات هنرمندان و یا از چهره‌های آنها استفاده کنند اما بنده شهادت می‌دهم که آقای قالیباف چنین روحیه‌ای را نداشتند و حتی در برخی از موارد تاکید داشتند که نامشان ذکر نشود.

عسگرپور در پایان اضافه کرد: برای اجرای کارهای فرهنگی نخستین کسی که در ذهن ما حس می‌شد، آقای قالیباف بود چه در بحث مالی و چه در بحث‌های دیگر شخص دکتر قالیباف در حوزه فرهنگی هنرمندان را حمایت می‌کرد. ولی متاسفانه تندبادهای سیاسی باعث می‌شود یادمان برود که چه کسانی خدمات موثری داشته‌اند. قطعا ما هنرمندان این موفقیت‌ها را مدیون آقای قالیباف هستیم و مخصوصا در آینده این مساله روشن تر خواهد شد. قطعا آقای قالیباف هرجا باشند منشأ خدمات موثری خواهند بود.

 

سید حسن خمینی

ایران درودی، سیف‌الله صمدیان، اصغر همت، علی سرتیپی، داوود گنجه‌ای، درّه میرحیدر، نادر مشایخی، حمیدرضا نوربخش و روح‌الله شمسی‌زاده از دیگر سخنرانان این مراسم بودند که به تمجید از فعالیت‌های محمدباقر قالیباف در عرصه فرهنگ و هنر پرداختند. سامان احتشامی و علی تفرشی در این مراسم اجرای زنده موسیقی داشتند. رونمایی از تندیس شهردار سابق تهران، بریدن کیک و اهداء تقدیرنامه‌ها به محمدباقر قالیباف نیز بخش پایانی این برنامه بود.