به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاه سرامیک بنیان_ مرز به همت آکادمی هنرهای تجسمی آد تا 8 مرداد در گالری‌های خانه هنرمندان ایران دایر است.

رجحانه حسینی دبیر نمایشگاه سرامیک- بنیان مرز درباره این نمایشگاه گفت: نمایشگاه سرامیک_ بنیان مرز دومین نمایشگاه آکادمی هنرهای تجسمی آد است و تمرکزاصلی آکادمی هنرهای تجسمی آد بر روی آموزش حرفه ای سرامیک است ازاین رو نمایشگاه مرز را با هدفِ توجه کردن به ویژگی های سرامیک نه تنها به عنوان یک متریال بلکه رسانه ایی موثر در انتقال مفهومِ اثرِهنری برگزار کردیم. البته در تمام آثاری که در مرز به نمایش گذاشته شده هنرمندان تلاش کرده اند  با رسانه های مختلف از قبیل نقاشی، مجسمه، عکس و ویدئو، سفال و سرامیک در محور توجه خود قرار دهند و صرفا با سفال و سرامیک به خلق اثر هنری نپرداخته اند.

این هنرمند ادامه داد: نمایشگاهِ «مرز» با بکارگیری توانمندی های سرامیک و با هدفِ پرداختن به مسائل اجتماعی، فرهنگی، هنری و سیاسی پیرامون مرزها برگزار شده است. سرامیک به لحاظ علمی به آن دسته از مواد معدنی غیرفلزی گفته می شود که شکل پذیر هستند و بعد از پخت به لحاظ تغییر ماهیت شیمیایی سخت می شوند. البته سرامیک نامی جامع برای تمام  زیر شاخه های خود اعم از سفال، چینی و .. که کاربردی وسیع دارند اطلاق می شود.

به گفته حسینی، البته سرامیک دارای ویژگی خاص بصری به لحاظ رنگ، بافت، جنسیت و صدا هستند که با در نظر گرفتن رویکرد تخصصی می توانند مرز بندی مشخصی نیز داشته باشند. اما مقصود از سرامیک بنیان، یا سرامیک در تعریف گسترده آن را می توان شی، صدا، تصویر و یا ویژگی قلمداد کرد که برای ما یاد، خاطره تاریخی یا منطقی از یک جسم سرامیکی را زنده کند.

او افزود: البته در نمایشگاه اخیر نیز شما کمتر شاهد رویکرد نمایشگاه های سفال هستید و هنرمندان هر یک تلاش کرده اند بیشتر یاد، خاطره تاریخی و یا منطقی از یک جسم سرامیکی را برای ما به نمایش بگذارند.

بهداد لاهوتی یکی از نمایشگاه گردان ها نمایشگاه مرز نیز درباره این نمایشگاه گفت: هنگامی که همکارى با نمایشگاه سرامیک بنیان مرز به من پیشنهاد شد، بنا به علاقه شخصى، محدوده بین هنر کاربردى و هنر زیبا را به عنوان مضمون اصلی انتخاب کردم و از آن جا که این مساله یکی از دغدغه­های خود من در ارائه برخی آثارم بود، در ابتدا در نظر داشتم با اثرى از خود و یکى دو هنرمند به بیانیه اى برسیم مبنی بر این که که نمی توان مرز مشخصى براى این دست آثار قائل شد و در عصر حاضر، حتى باید به برخى تولیدات صنعتى نیز به چشم یک اثر هنرمندانه با تکثیر بی شمارنگریست.

او افزود: از آن جا که هیچ وقت نتوانستم با این نگاه به جمع آورى آثار بپردازم، به گفت وگو و پیدا کردن آثارى نزدیک به این فضا در بین هنرمندانى که می توانستم به آنها دسترسى داشته باشم پرداختم و هیجان براى بسط یک پرسش به جاى بیانیه اى خشک آغاز شد.

خیلى زود متوجه شدم که بیشتر هنرمندان در این عرصه پرسه هایی زده اند و در نهایت ترجیح دادم از چند نمونه مختلف در این نمایش استفاده کنم؛ مانند آثار هنرمندانى که کاربرد اشیاء را از آنها گرفته بودند تا به مفاهیم تازه­اى برسند، یا هنرمندانى که مفاهیم پیچیده­اى را به اشیاء کاربردى ساده افزوده بودند.

لاهوتی ادامه داد: هنرمندانى که با جابه­جا کردن چیدمان آثار هنر کاربردى نگاه هاى تازه اى را براى مخاطبان خود به ارمغان مى آوردند و هنرمندانى که درعین ساختن اشیاء کاربردى، آثاری معنادار و فراتر از یک شیء کاربردى را ارائه می دهند. در همه این آثار مشترکاتى وجود دارد که حتى با توجه به تفاوت در موضوعات و مفاهیم میتوانم آنها را در مجموعه پرسشگر خود قرار دهم؛ اثارى معناگرا که با کاربرد اشیاء سرامیکى سروکار دارد و گویى هنرمندان با استفاده از دو عنصر زیبایى و اندیشه توانسته اند مرزها و کاربردها را در هنر خود تغییر دهند.

به گفته این مجسمه ساز؛ شاید در نگاه نخست در نمایشگاهی که من گردآوری کرده ام با مجموعه ای از بشقاب ها و یا لیوان مواجه شوید که دم دستی ترین مفهوم کاربردی سفال را به ما ارائه می دهند اما هنرمندان این آثار با مفاهیمی چون جنگ که به این آثار اضافه کرده اند این ظروف را از مفهوم کاربردی خود خارج کرده اند و در مفهوم اثر هنری ارائه داده اند.

او ادامه داد: در این روند دریافتیم که مرزها خطوطی هستند براى عبور. ذهن ما نمیتواند در بند اصول بماند. شاید از ابتدا ساختن براى تفنن اتفاق افتاده باشد. نیاز باعث خلاقیت بوده یا خلاقیت نیازهاى جدیدى به وجود مى­آورد. چنین است که گویی نمی­توان مرز مشخصى بین هنرکاربردى و هنر زیبا ترسیم کرد. پس در نگاهی دیگر شاید مجموعه پیش رو دلمشغولیها و بازیگوشی هاى هنرمندانی باشد که به جاى ایستادن بر روى مرزها از آنها براى بیان آثار هنرمدانه خود استفاده کرده اند.

دبیری این نمایشگاه بر عهده رجحانه حسینی و سیما افتخاری راد، حمید سوری، رجحانه حسینی، هیربد همت‌آزاد و مهران هوشیار اعضای شورای سیاست گذاری را تشکیل می دهند.

به گفته دبیر نمایشگاه مرز، این نمایشگاه دارای سه بخش فراخوان، گردآوری شده و بین الملل است. در بخش فراخوان با نظر شورای انتخابِ آثار هلیا دارابی، امید قجریان، سیامک دل زنده و کامبیز موسوی اقدم 19 اثر از بین 108 اثر در دو مرحله گزینش شده اند. در بخش گرآوری شده با مدیریت هنری چهار هنرمند رجحانه حسینی، بهداد لاهوتی، ندا رضوی پور و زروان روحبخشان هر یک متناسب با تِم مورد نظر هنرمندانی را انتخاب کرده و در جهت ایجاد فضایی همسو با ایده خود، چیدمان آثار را در گالریِ مجزا به عهده دارند. در این نمایشگاه 43 هنرمند حضور دارند.

به گفته حسینی بخش بین الملل با همکاری دو مدیرهنری از کشورهای آمریکا و ژاپن با آثارهنرمندان این دو کشور به طور تقریبا همزمان درهمان کشورها برگزار خواهد شد. کتاب نمایشگاه  که در برگیرنده آثار سه بخش است در مهرماه منتشر خواهد شد.

در این نمایشگاه آثاری از مریم آرامش، مژگان باوکی، مرضیه تقی خانی، هدیه خزائی، مهشید روشن تبار، زهرا سالار کیا، غزاله شیبانی، فروزش صائمی فرد، میلاد عزیزی، سعید علیخانی، نرگس فراهانی، حامد قاسمی، وحیده کیانی پیروز، زهرا محمدی ترکمانی، ماهان مقصودی، سوگل موحدپور، تهمینه میر مطهری، اولدوز نبی زاده اصل، هومن نحوی، بهزاد اژدری، محمد بهابادی، بهمن چگنی، سپیده رزمجو، سارا روحی صفت، فتانه سالارکیا، صدرالدین صدر، نسترن صفایی، منصوره فیضی، هادی محبلی، معصومه میر حسینی، عاطفه نساجی زواره، الهام ابراهیمیان، رضا بهزادنیا، محمد رضایی کلانتری، محمود محرومی، بهار وفایی، سهند حسامیان، هیربد همت آزاد، راحله فیلسوفی، حسین علی عسکری، امیر حسین ردایی، هومن درخشنده، نفیسه خلج، صفا حسینی، رضا تائبی، بهزاد اژدری و کورش آریش در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

نمایشگاه سرامیک- بنیان مرز تا هشتم مردادم درگالری های میرمیران، ممیز، پاییز و زمستان میزبان علاقه مندان خواهد بود.