گروه تئاتر «هنرآنلاین» :در آخرین روزهای سال 1402 تالارهای نمایشی و تماشاخانه‌ها را در سالی که گذشت مورد بررسی قرار دادیم و در این راستا با برخی از مدیران این تماشاخانه‌ها به گفت‌وگو پرداختیم.

امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی در رابطه با فعالیت این تماشاخانه در سالی که گذشت، در گفت‌وگو با هنرآنلاین بیان کرد: سال 1402، سال نسبتا پررونق و خوبی برای اجراهای دانشگاهی در مجموعه مولوی بود.مجموعه مولوی با دارا بودن دو سالن در تمام سال میزبان نمایش‌های دانشگاهی و دانشجویان در سراسر کشور و همچنین میزبان رویدادهای بین‌المللی بود. همه این موارد باعث شد که مجموعه مولوی هم از لحاظ هنری و هم از لحاظ آموزشی و پژوهشی فضای فعال و پویاداشته باشد. علاوه برآن با آغاز کار مدرسه مولوی که شامل مجموعه کاملی از واحدهای آموزشی برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی، به ویژه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم است، توانست که اهداف آموزشی خود را دنبال کند.

حریری در رابطه با میزان مخاطب و تماشاگری که این مجموعه در سال داشت، گفت: تالار مولوی با توجه با سبقه و ماهیت اجراهایی که در آن روی صحنه رفته است و عموما اجراهای پیشرو و خلاق و تجربی هستند، تماشاگر ثابت خود را دارد و عمده اجراهای آن بعید است که مشکل جدی با جذب مخاطب داشته باشد.

وی افزود: ما اعتقاد داریم که ظرفیت  مخاطبین می‌تواند ارتقا پیدا کند. امیدواریم که با حمایت جدی‌تر اداره کل فرهنگی وزارت علوم شاهد این باشیم که تولیدات منتخبی که در تالار مولوی به عنوان نمایش‌های شاخص دانشگاهی روی صحنه می‌روند، محدود به  اجرا در تالار مولوی نشوند و با تبلیغات مناسب این اجراها در مراکز دانشگاهی سراسر کشور بتوانند عرضه شوند. تنها مجموعه مولوی برای حمایت از کلیه تولیدات دانشگاهی ما کافی نیست و نباید بار تمام فعالیت‌های دانشگاهی سراسر کشور را تالار مولوی که متعلق به دانشگاه تهران است، به دوش کشد. بنابراین امیدوار هستیم که اهتمام جدی‌تری در مراکز آموزش عالی دیگر هم صورت بگیرد.

مدیر تالار مولوی در پایان از برنامه سال جدید خود گفت و اشاره کرد: در سال جدید علاوه بر اجرای نمایش‌ها، برای برگزاری دومین همایش ملی تئاتر مسئولیت‌پذیر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در پاییز سال آینده برگزار خواهد شد. همچنین مدرسه تئاتر مولوی همچنان به کار خود ادامه خواهد داد و درصدد هستیم که از دل این مدرسه به ویژه در حوزه نمایشنامه‌نویسی تعدادی از متون شاخص با محوریت مفاخر و پرتره‌نگاری مفاخر کشور تولیداتی داشته باشیم و نمایش‌ها توسط کارگردانان منتخب دانشگاهی آماده شوند.