گروه تئاتر «هنرآنلاین» : در چهل‌ودومین جشنواره تئاترفجر حضور گروه‌های شهرستانی چشمگیر بوده است. یکی از گروه‌ها، گروه نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» است که از شهرستان سیرجان استان کرمان در جشنواره شرکت کرده است.

نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» قصه زندگی یک زن تبعه افغان است که برای رضایت گرفتن از شاکیان شوهرش با کارفرمای ایرانی که ‌ولی دم است قراردادی نو امضا میکند.

مازیار رفعتی کارگردان نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با روند تولید نمایش بیان کرد: «خانه‌های اجاره‌ای» طی یک پروسه دوساله تولید شده است. این کار  از پژوهش نمایشی شروع شد که موضوع آن خرده فرهنگ‌های قوم افغانستان بود که یک سری مشابهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی بارز با ما دارند و تقابل این دو فرهنگ باعث می‌شد که بتوان داستان مشترک جذاب و نمایشی را تولید کرد.

 

22564_khane.ejareyi2_extra_image.314af5

وی افزود: گروه بازیگران دوسال تحت نظر من آموزش زبان دری دیدند و با فرهنگ افغانستان آشنا شده است تا بازآفرینی از قومی داشته باشد که جدا از ما نیست و وطن‌دار ما است اما حساسیت‌های به وجود آمده درباره این قوم موجب افغان‌ستیزی شده است. این نمایش حرکتی در مسیر روشن‌سازی این نکته بود که قوم افغان هم می‌تواند سازنده، فرهیخته و اهل مراوده باشند.

کارگردان نمایش«خانه‌های اجاره‌ای» همچنین به این نکته اشاره کرد که مهاجرت بحث تازه‌ای نیست و گفت: ما ایرانی‌ها به واسطه مشکلاتی که در کشور بود، همیشه سودای مهاجرت داشتیم اما هیچ‌وقت به همسایه‌مان نگاه نکردیم. به این نگاه نکردیم که مهاجرین ساکن کشور ما هستند چه مشکلاتی دارند. برخی اعتقاد دارند که در این کشور مهاجرین دارند حق ما را ضایع می‌کند و همواره نگاه از بالا به پایین به این افراد دارند. من می‌خواهم بگویم اگر مرزهای ما هوشمندانه باز شود و کنترل هم هوشمندانه باشد، این قوم می‌تواند سازنده باشند؛ چرا که قوم افغان فرهنگ غنی دارند.

هشتمین روز چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر

وی ادامه داد: این ایده از زمانی در من شکل گرفت که خودم مهاجرت کرده بودم و برخورد غربی‌ها با مهاجرین را دیدم که اصلا شبیه برخورد ما با مهاجرین نبود. این تلنگری بود که از زاویه دیگری نگاه کنم. قوم افغانستانی بسیار قوم شریف و مهربانی هستند. من دوستان صمیمی زیادی دارم که افغان هستند که شاید از نگاه دیگران نامتعارف باشد. این نمایش توانست این بینش را ایجاد کند که یک خانواده افغان چه مشکلاتی دارد و چگونه قهرمانانه با مشکلات می‌جنگد و قصد این که تنش ایجاد کند، ندارد و شاید فقط وارد بازی‌هایی شده است.

83469_khane.ejareyi2_extra_image.314af5

 

رفعتی در رابطه با بحث پژوهش و بهره‌مندی از کمک‌های قوم افغان در این نمایش اظهار کرد: برای این نمایش من با قوم افغان زیست هنری داشتم و با آن‌ها معاشرت کردم؛ شعر و قصه خواندیم، حرف زدیم، اشک ریختیم و خندیدیم. این نمایش حاصل زیست من با این قوم بوده که در زنگه‌آباد کرمان در کمپ افغانستانی‌ها، در قم و در جاهای دیگر داشته‌ام. در حقیقت یک پژوهش کاملا میدانی و کتابخانه‌ای صورت گرفت و حاصل آن یک درام نمایشی است.

این کارگردان در رابطه با وضعیت تئاتر کرمان بیان کرد: تئاتر کرمان و شهر سیرجان از لحاظ استعداد و نیروی انسانی بسیار خوب است و مخاطبین آن هم با توجه به جمعیت این استان، آمار بالایی دارد اما متاسفانه از لحاظ زیرساخت و حمایت مسئولین در سطح پایینی قرار دارد.

مازیار رفعتی در پایان در رابطه با جشنواره تئاتر فجر گفت: من امسال سومین بار است که در جشنواره تئاترفجر اثر دارم. جشنواره نسبت به دوره‌های قبل از لحاظ اسکان و پذیرایی افت کرده است اما از لحاظ رسیدگی مسئولین و حمایت‌هایشان جزو دوره‌های خوب بود؛ اما متاسفانه آن طور که شایسته است میزبان هنرمندان شهرستان باشند. مثلا اکنون باید عوامل نمایش ما به شهرستان برگردند و گویی انگار فلسفه اصلی جشنواره‌ها که تعامل هنرمندان است، از بین رفته است.