گروه تئاتر«هنرآنلاین»: در پنجمین روز از چهل‌ودومین جشنواره تئاترفجر سالن اصلی مجموعه تئاترشهر در دو نوبت میزبان نمایش «دموکراسی با طعم همبرگر» به کارگردانی حامد شفیع خواه بود.

«دموکراسی با طعم همبرگر» روایتی از یک خانواده در مکان و زمان نامعلومی است. در این خانواده نسل‌های مختلفی حضور دارند و نسل جدید خانواده نسبت به شیوه و عادات غذایی تکراری و قدیمی اعتراض دارند و به دنبال تغییر در آن هستند. در این نمایش به نوعی تقابل سنت و مدرنیته بدون این که هرکدام بر دیگری برتری داشته باشند را شاهد هستیم.

حامد شفیع‌خواه کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با روند تولید نمایش گفت: نمایشنامه«دموکراسی با طعم همبرگر» را ده سال پیش نوشتم و همواره به دنبال مجالی بودم که بتوانم آن را روی صحنه ببرم اما بنا بر دلایل شخصی و غیرشخصی امکان اجرا کردنش نبود. این کار جزو معدود کارهای جشنواره است که اجرای عمومی نداشته و اولین بار است که روی صحنه رفته است.

وی ادامه داد: جنس کار به شکلی است که انتخاب بازیگر برای آن سخت است. چرا که بازیگران باید از لحاظ بدن، حرکت و کلام یک دست باشند. ایده ابتدایی من این بود که آن را با بازیگران شناخته‌شده‌تر روی صحنه ببرم اما بعدتر با وجود مخالفت‌ها تصمیم گرفتم آن را با منتخبی از دانشجویان خودم در ده سال گذشته آن را اجرا کنم.

همبرگر

شفیع‌خواه در رابطه با طراحی لباس و انتخاب رنگ‌ها بیان کرد: به دلیل فضای فانتزی و ابزوردی که در این نمایش وجود دارد، سعی کردم از رنگ‌های خنثی‌تری استفاده کنم. احساس کردم اگر قرار است یک رنگ در نمایش حرفی برای گفتن داشته باشد،باید تولید یک جهان برای این نمایش باشد. در نتیجه تونالیته نارنجی را انتخاب کردم که هم حس گرما دارد و هم در عین حال ندارد. بر اساس جنس فانتزی کار، دکور و لباس را طراحی کردیم که کمی شبیه به فضای انیمیشن شد و کمک کرد تا قصه ابزورد ما هم جهان خودش را داشته باشد.

کارگردان نمایش«دموکراسی با طعم همبرگر» در رابطه با تقابل سنت و مدرنیته در این کار گفت: تمام چالش من در این متن این بوده که اصلا چه زمانی می‌توان گفت مدرنیته ما را به پیروزی می‌رساند و یا چه زمانی برعکس آن درست است. یک نسل می‌گوید در غرب اوضاع بهتر است و نسل دیگر می‌گوید شرق بهتر است. این تقابل همواره در تاریخ تکرار خواهد شد و هرگز هم پایانی ندارد. به همین جهت هم عنصر تکرار در کار ما وجود دارد.

همبرگر1

 

وی افزود: البته می‌تواند این تکرار را کسالت و خستگی از اوضاع هم دانست. این که نوه خانواده حرف از ماندن یا رفتن می‌زند، حال و هوای برخی از ما است که نمی‌دانیم رها کنیم یا خیر. این رها کردن می‌تواند  در هر چیزی باشد.

حامد شفیع‌خواه در پایان در رابطه با جشنواره تئاترفجر بیان کرد: سال‌ها قبل جذابیت جشنواره تئاترفجر به این بود که آثار برای جشنواره تولید می‌شد. اما از یک جایی به بعد بدعتی گذاشته شد که آثاری که اجرای عموم رفته‌اند در جشنواره شرکت کنند . من این مدل را نمی‌پسندم؛ چرا که انگیزه و امید نسل جوان‌تر را می‌گیرد.