گروه تئاتر«هنرآنلاین» : در روز چهارم از جشنواره تئاتر فجر چهل و دوم، به تماشای نمایش «مرغ سحر» به کارگردانی رضا حسینی که کاری از گروه تئاتر در مشهد بود، نشستیم.

«مرغ سحر» پرتره‌نگاری از شخصیت آزادی‌خواهانه ملک‌الشعرای بهار است.

رضا حسینی کارگردان «مرغ سحر» درگفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با روند تولید این نمایش گفت: نمایش«مرغ سحر» روند تولید طولانی داشت؛ ما قبل از کرونا کار را آغاز کردیم اما با شروع اپیدمی تمریناتمان متوقف شد. همچنین بعد از کرونا با از سر گیری تمرینات مسائل اجتماعی در جامعه رخ داد که شرایط را برای کار کردن سخت کرده بود. بنابر همین موارد زمان زیادی برد اما من می‌خواستم کاری را که شروع کردم تمام کنم و در نهایت هم در مشهد 30 شب اجرای عمومی داشتیم.

 

4828181

حسینی در رابطه با چرایی انتخاب شخصیت محمدتقی بهار بیان کرد:جدا از این که ملک‌الشعرای بهار یک شخصیت فاخر برای همه ایران است اما ما خراسانی‌ها و مشهدی‌ها با آن عجین‌تر هستیم. در آثارم کمتر پیش آمده که به سراغ پرتره‌نگاری بروم اما دلم می‌خواست این کار را با آقای بهار انجام دهم.

وی افزود: در «مرغ سحر» بیشتر به جنبه آزادی‌خواهانه بهار پرداختیم؛ چرا که جنبه شاعرانگی و ادبی او را همه می‌شناسند اما بهار فرزند مشروطه است و این کمتر به آن پرداخته شده و من خواستم تماشاگر به نکات جدیدی از بهار در نمایش ما برسد.

او همچنین در رابطه با انتخاب تصنیف‌های اجرا شده در نمایش گفت: سعی کردیم از تصنیف‌هایی که خود بهار دارد استفاده کنیم و فقط یک تصنیف در نمایش وجود دارد که برای او نیست.

مرغ-سحر-بر-صحنه-نمایش-مشهد

کارگردان نمایش «مرغ سحر» در رابطه با جشنواره تئاترفجر اظهار کرد: ما چند سالی درگیر کرونا و مسائل اجتماعی بودیم که این موارد به تئاتر و اجرای نمایش آسیب زد و در نهایت گریبان‌گیر جشنواره نیز شده بود اما امسال شرایط بهتر است و هنرمندان حضور بیشتری دارند. اما هر آن چه که در جشنواره داریم، به اجراهای عمومی در طول سال برمی‌گردد. وقتی اجرای عمومی و هنری داریم یعنی تئاتر داریم. وقتی تئاتر باشد نشریه و مطبوعات و رسانه را هم داریم و به طبع جشنواره نیز خواهیم داشت. اگر این اجراهای عمومی وجود داشته باشد می‌توان امید داشت که هرچه جلوتر برویم به سال‌های پرشور جشنواره بازخواهیم گشت.

وی در پایان به وضعیت تئاتر مشهد اشاره کرد و گفت:وضعیت تئاتر مشهد نسبت به سایر استان‌ها خوب است و بعد از تهران، در مشهد اجرای عمومی بیشتری داریم. به طوری که هم اکنون مشهد بیشتر از 10 نمایش در حال اجرا دارد.