گروه تئاتر هنرآنلاین: چهل‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر امسال شاهد بخش جدیدی به نام فراگیر است. این بخش با همکاری و مشارکت سازمان بهزیستی و به صورت رقابتی برگزار می‌شود.

برابرسازی فرصت‌ها، تلفیق اجتماعی و مشارکت حداکثری افراد دارای معلولیت در برنامه‌های نمایشی کشور از اهداف بخش فراگیر است. در این بخش ۲۰ نمایش برگزیده جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر افراد دارای معلولیت، شامل ۱۳ نمایش صحنه‌ای و ۷نمایش خیابانی از ۱۵ استان حضور دارند که از تاریخ ۲ تا ۸ بهمن در تالار هنر، تالار محراب و پهنه رودکی (روبروی تالاروحدت) اجرا خواهند داشت.

گروه‌های نمایشی با اختلالات شنوایی، بینایی، ذهنی، جسمی حرکتی و سالمندان از استان‌های کردستان، کرمانشاه، اصفهان، خراسان رضوی، گیلان، چهارمحال و بختیاری، یزد، تهران، مازندران، قزوین، گلستان، کرمان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان غربی در این بخش حضور دارند.

در ادامه گفت‌وگوی سعید چگنی کارگردان نمایش «دوست ندارم خواب ببینم» از قزوین را خواهید خواهند.

سعید چگنی با بیان اینکه از سال 83 در حیطه تئاتر فعالیت داشته؛ اما این اولین سال همکاری‌اش با این عزیزان توان‌خواه بوده گفت: همه‌‌ی بازیگران این نمایش از بچه‌های توان‌خواه‌ ‌ذهنی هستند. بودن با این عزیزان انرژی و حال خوبی منتقل می‌کند.  وقتی توانایی این بچه‌ها را می‌بینیم خیلی بیشتر به زندگی امیدوار می‌شوی و نیروی بیشتری برای کارهای بهتر کسب می‌کنیم.

کارگردان «دوست ندارم خواب ببینم» درباره آشنایی‌اش با این بازیگران افزود: از طریق خانم روغن‌گیر نویسنده‌ی اثر با عزیزان توان‌خواه آشنا شدیم. با خوشحالی تلاش کردیم این عزیزان را برای حضور بر صحنه تئاتر آماده کنیم و به حمدالله بچه‌ها و خانواده‌هایشان خوشحال‌ند.

چگنی با بیان اینکه بخش فراگیر جز بخش‌های رقابتی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است ادامه داد: اضافه شدن بخش فراگیر می‌تواند انگیزه‌ی این بچه‌ها را برای حضور در اجتماع  و عرصه‌ی فعالیت‌های فرهنگی بیشتر و بیشتر کند. امیدوارم در سال‌های آینده هم این بخش برقرار باشد و محدود به امسال نباشد.

او تکمیل کرد: از منظری دیگر مخاطبان حرفه‌ای تئاتر با دیدن این دست نمایش‌ها با انگیزه بیشتری از این بچه‌ها حمایت خواهند کرد. درخواست‌مان تداوم این بخش از جشنواره تئاتر فجر است تا عرصه برای هنرنمایی این عزیزان بیش از پیش فراهم شود.  این بچه‌ها از طریق هنر اصیل تئاتر حال بهتری هم خواهند داشت. چرا که کار گروهی باعث مهارت‌ورزی این دست از کودکان ایران است.

سعید چگنی در پایان از تئاتر قزوین و آموزش تئاتر در این استان گفت: استان قزوین منهای اثر «دوست ندارم خواب ببینم» 3 اثر دیگر هم در جشنواره تئاتر فجر 42 دارد. این 3 اثر در بخش مسابقه حضور دارند. این نشان می‌دهد که استان قزوین در این سال‌ها آموزش تئاتر را جدی‌تر گرفته و پیشرفت خوبی در تربیت بازیگر تئاتر داشته. قزوین همواره یک پای ثابت جشنواره‌های کشوری بوده. از جمله در بخش نویسندگی، تئاتر صحنه‌ای، خیابانی و کارهای عروسکی.

«دوست ندارم خواب ببینم» روایت دختری به نام سارا است که توان‌خواه ذهنی است. او در مسیر نمایش به دریا، جنگل، کوه و کویر سفر می‌کند. سارا دوست ندارد این مناظری که می‌بیند خواب بوده باشد و تلاش می‌کند از محدودیت‌های تحمیلی موقعیت جسمانی‌اش فاصله بگیرد.

بازیگران این نمایش فاطمه شفیعی 13 ساله، نگین شکری 18 ساله و صالح هندوپور 38 ساله هستند.

زهرا عباسی