گروه سینما و تئاتر هنرآنلاین: بخش تئاتر دانشجویی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در این دوره از جشنواره با مشارکت و همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و با حضور نمایش‌هایی از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، پیام نور خراسان شمالی (اسفراین)، مرکز آموزش علمی کاربردی سیتی سنتر اصفهان، سلمان فارسی کازرون، موسسه آموزش عالی معماری و هنر پارس، نبی موسسه آموزش عالی اکرم تبریز، سوره تهران، فرهنگیان شیراز، هنر و معماری کردستان، دانشگاه آزاد اسلامی یزد و واحد الکترونیک تهران، دانشگاه‌های هنر تهران و پردیس هنر کرج، برگزار می‌شود.

از میان 27 اثر راه‌یافته به بخش دانشجوییِ چهل‌ودومین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، نمایش «بچه» به نویسندگی، کارگردانی و طراحی مرتضی فرهادنیا از دانشگاه هنر تهران قرار است 10 و 11 دی ساعت 16 در تالار اصلی تئاتر مولوی بر روی صحنه برود.

برای آگاهی از چند و چون بخش تئاتر دانشجویی و  این اثر نمایشی با مرتضی فرهادنیا به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

 

مرتضی فرهادنیا، نویسنده و کارگردان نمایش «بچه» در خصوص شرایط تئاتر دانشجویی در چهل‌ودومین جشنواره‌ بین‌المللی فجر گفت: «چند سالی است تئاتر به طور کلی و بالاخص تئاتر دانشجویی به دلیل کرونا دچار ضعف شده؛ اما یکی دو سال است با دیدگاه‌هایی که وزارت ارشاد نسبت به جامعه فرهنگ و هنر دارد شرایط رشد دوباره فراهم شده. به نظر می‌آید شرایط به گونه‌ای باشد که به لحاظ محتوا حتی نسبت به گذشته روند رو به رشدی را خواهیم داشت. وجود بخش دانشجویی با توجه به فقدان چند ساله‌ی جشنواره تئاتر دانشجویی کمک می‌کند تا دانشجویان فرصتی برای ارائه آثارشان داشته باشند و بتوانند چند سالی را که امکان بروز استعدادها وجود نداشت، جبران کنند.»

IMG_20240120_111726_160

فرهادنیا با بیان اینکه تئاتر «بچه» با کمک دانشجویانش انجام می‌شود ادامه داد: «بین این دانشجویان افرادی هستند که برای بار اول صحنه را تجربه می‌کنند. حضور بر صحنه تئاتر فجر بری اولین تجربه بازیگری اتفاق مثبتی است.»

 

او با پرداختن به فرم و محتوای اثر تکمیل کرد: تئاتر «بچه» به لحاظ فرم به شکل کارگاهی طراحی شده. این اثر درباره‌ی بچه‌ای‌ست که گم می‌شود و دیگران برای پیدا کردن آن به خاطراتشان رجوع می‌کنند. داستان «بچه» قصه‌ای دارد که همه ممکن است دچار آن بشوند و این محدود به گم‌شدن انسان نیست. حتی در گم کردن اشیا هم با حسرت و ناکامی روبه‌رو هستیم. این تئاتر با مضمونی روانشناختی به قدردانی بر داشته‌ها دلالت دارد. «بچه» می‌گوید آنچه را که داریم قدرش را بدانیم و شکرگزار باشیم، سلامتی و یا هرآنچه که جز سرمایه‌های ناملموس‌ند از دسته دارایی‌های قدر ناداسته‌اند. این اثر گامی است برای ترویج روحیه شکرگزاری. یکی از مظاهر شکرگزاری داشتن بچه است که به دلیل آنکه امری طبیعی است آنچنان که باید و شاید داشتنش قدر دانسته نمی‌شود.»

IMG_20240120_111709_629

فرهادنیا در پایان با اعلام اینکه «بچه» در کنار 26 اثر نمایشی دیگر در بخش دانشجویی، 10 و 11 دی ساعت 16 در تالار اصلی تئاتر مولوی برای علاقه‌مندان اجرا می‌شود، افزود: تئاتر «بچه» جز تئاترهایی است که تا به حال اجرا نداشته. تصور ما بر این بود که کلیه آثار راه‌یافته به جشنواره پیش از این اجرا نداشته‌اند. ولی این چنین نیست و تعدادی از آثار پیش از جشنواره اجرا داشته‌اند و این یعنی آمادگی آنها بیش از دیگر آثار است. در مورد گروه تئاتر «بچه» ما سعی کردیم با 15 تا 16 ساعت تمرین در روز، گروه را برای جشنواره آماده کنیم ولی فرصت‌مان نسبت به آنهایی که اجرا داشته‌اند کم است. امیدواریم بتوانیم رضایت تماشاگران را باتوجه به زمان محدودمان بدست بیاوریم. تئاتر دانشجویی همانطور که گفتم به دلیل تجربه اول دانشجویان نیاز به تمرین بیشتری دارد و این فشار کاری ما را بیشتر کرده.»

 

چهل‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به ریاست کاظم نظری و دبیری مهدی حامدسقایان، از 27 دی تا 12 بهمن 1402 در تهران برگزار خواهد شد.

زهرا عباسی