گروه تئاتر هنرآنلاین«مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» یکی از آثار راه‌یافته به بخش دانشجویی جشنواره تئاتر فجر است. این نمایش، اثری است به نویسندگی رسول حق‌جو و طراحی و کارگردانی کیانوش ایازی از دانشگاه نبی اکرم تبریز که 10 و 11 بهمن ماه در تالار حافظ به روی صحنه خواهد رفت.

 

کیانوش ایازی در گفت‌وگو  با هنرآنلاین از بخش جدید تئاتر فجر و رقابت در این بخش صحبت کرده که در ادامه می‌خوانید.

طراح و کارگردان «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» با صحبت از مزیت‌های اختصاص بخش دانشجویی در جشنواره تئاتر فجر گفت: جشنواره‌های دانشجویی محل نوآوری‌اند اما چند سالی است که برگزار نمی‌شود. ما امیدواریم امسال که به شکلی این جشنواره با جشنواره‌ی تئاتر فجر ادغام شده است، اتفاق بزرگی رقم خورد. از این جهت که فرصتی پیدا کرده‌ایم، برای اجرایی کردن ایده‌ها و تفکراتی که سال‌ها در پی آنها بوده‌ایم. حالا چه در شیوه‌های اجرایی، چه در قصه و چه در ساختار پرداختی که قطعا تفاوت‌هایی وجود خواهد داشت.

او در ادامه افزود: امسال بخش‌های «مرور» و «تازه‌ها» و «دانشجویی» رقابتی هستند. خیلی قبل‌ترها بخش «مرور» رقابتی نبود. امسال همه این بخش‌ها رقابتی‌اند. البته نوع داوری به لحاظ تیم داوری متفاوت خواهد بود. با توجه به این شرایط، هر کدام از اجراها نماینده‌ی تفکر و ساختار خاصی هستند و این باعث تفاوت بخش‌های مختلف در نوع نگاه خواهد شد. با این ایده ما می‌توانیم در کنار کارهای تجربی و مرسوم، امکان حضور کارهایی با ایده جذاب، درست‌تر یا پرریسک‌تر را هم داشته باشیم. این‌ها همه می‌تواند نتیجه‌ی ادغام جشنواره تئاتر دانشجویی و تئاتر فجر باشد.

marsie2

ایازی که سابقه‌ای 17 ساله در عرصه نمایش دارد درباره‌ی شرکت در بخش دانشجویی تئاتر فجر توضیح داد: با توجه به شرایطی که در آثار بود ترجیح دادم با شرکت در بخش دانشجویی چالش جدیدی را تجربه کنم. هر چند که در بخش مرور صحنه و تازه‌ها هم راه‌یافته بودم. اما بهتر دیدم با توجه به تجربه نمایش «دختران» در بخش تازه‌های سال گذشته‌ی جشنواره‌ فجر، امسال به واسطه‌ی وقتی که برای طراحی و اجرای «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» گذاشته‌ بودم، چالش جدیدی را در بخش دانشجویی تجربه کنم. استدلالم این است که سبک نمایش « مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» در بخش دانشجویی بیشتر دیده می‌شود. این نمایش در ژانر نوآر است و در آن تلفیقی از سبک‌های نمایشی طراحی شده است.

 

این کارگردان در خصوص وجود و رقابت نمایش‌هایی مثل اثر خودش که سابقه اجرای پیش از جشنواره را دارند در کنار آثاری که تا به حال اجرا نداشته‌اند افزود: «مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» 20روز و روزی 3 ساعت تمرین داشته. محمدرضا فرزام از بازیگران این نمایش در آفیش سریال زیرخاکی است و ما به همین دلیل مجبور بودیم تمریناتمان را فشرده پیش ببریم. اجرا رفتن این اثر به دلیل ارائه‌ی زحمات دوستان و همکاران بوده. کما اینکه در 131 اثری که به دبیرخانه ارسال شده و در آثار منتخب هم آثار زیادی وجود دارند که اجرا داشته‌اند. در جشنواره‌ی تئاتر سال گذشته آثاری بود که 6 جشنواره و 2000 اجرای عمومی رفته بود و به اسم تولیدات تازه ارائه شد و ما در نمایش «دختران» با 30 روز و روزی 4 ساعت تمرین با آن رقابت کردیم. نظرم این است که اگر اثری در ایده و ساختار متفاوت باشد در رقابت دیده می‌شود. در فراخوان بخش دانشجویی هم قیدی وجود نداشت که آثار، پیش از جشنواره نباید اجرا داشته باشند. اولویت با کارهایی است که اجرا نداشته باشند. اما وقتی آن آثار به لحاظ کیفی مختصات مطلوب را نداشته باشند به سراغ آثار دیگر خواهند رفت. « مرثیه‌ای برای یک مرد مرده» هم با همین سیاست پذیرفته شد. پیش از این هم گفتم. این نمایش در بخش‌های مروری بر صحنه هم امکان رقابت داشت. اگر اجرا نرفته بودیم در بخش تازه‌ها شرکت می‌کردیم.

 

ایازی با بیان نقاط قوت نمایشش تکمیل کرد: « مرثیه‌ای برای یک مرد مرده » را خیلی‌ها دیده‌اند و محبوب‌ترین نمایش هم عنوان شده. اما ما هنوز هم نکاتی را در نمایش قرار داده‌ایم که مخاطبی که همه‌ی اخبار پیرامون این نمایش را هم بخواند همچنان غافلگیر خواهد شد. این به تفکر کارگردان و تیم بر‌می‌گردد. اگر من کارگردان نگاه خاصی نسبت به نمایشم نداشته باشم شکست خورده‌ام. تلاش کرده‌ام عناصری را در نمایشم بچینم که تازگی و غافلگیری را برای مخاطبم حفظ کنم. امیدوارم مخاطب با دیدن آثار کیفیتشان را به قضاوت بنشینند و رضایت لازم را کسب کنند.