به گزارش هنرآنلاین، آرش کامور آهنگساز و نوازنده کمانچه این روزها مشغول ساختن آلبومی است که به گفته این هنرمند الهامی از آثار عطار نیشابوری است، او پیش‌تر بر روی آثار اتوپینه نقاش و هنرمند آلمانی قطعاتی را ساخته که در آلبوم "اسب و آتش" به گوش علاقه‌مندان رسیده است.

این آهنگساز و نوازنده کمانچه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تلاشم در آلبوم عطار این بوده که بتوانم با امکاناتی که موسیقی امروز ایران دارد، اثری ارائه دهم که درخور نام عطار، عارف بزرگ ایران باشد؛ در واقع سعی بر این بوده که این موسیقی همگن با عطار بزرگ باشد، گرچه کلام او پارسی است اما موسیقی این اثر با توجه به انتزاع و قدرتی که در دل خود دارد، سعی کرده جغرافیا را از میان بردارد و ارائه‌ای جهانی‌تر را ترسیم کند.

این آهنگساز با بیان این که تلاش ما باید بر جهانی کردن اندیشه عطار باشد، گفت: موسیقی این قدرت را دارد که بتواند از فضاهای اندیشه‌ای عطار الهام بگیرد و تاثیرگذار باشد.

کامور در رابطه با آلبوم "اسب و آتش" و چگونگی ساخت و تاثیر اتوپینه بر قطعات آن عنوان کرد: هنرمندی از  آلمان به نام اتوپینه به ایران می‌آید و با فرهنگ ایرانی آشنا می‌شود و از آنجا تصمیم می‌گیرد آثاری را با محتوای فکری ایرانی خلق کند و این نشانی از تاثیر فرهنگ ایرانی دارد که جذاب و مسحور کننده است و نه بر اندیشه ایرانی بلکه بر ذهن و چشمِ غیر ایرانی نیز اثر می‌گذارد.

این آهنگساز ادامه داد: او که متاثر از فرهنگ ایرانی می‌شود، آثاری را با انفجار رنگ‌ها خلق می‌کند که به وضوح وحدتی در کارهای ایشان با نقوش و فرهنگ ایرانی دیده می‌شود، روز افتتاح این نمایشگاه در موزه هنرهای معاصر تهران از بنده دعوت شد که چند قطعه بر روی آثار وی انجام دهم، این هماهنگی با گالری برکنر آلمان و موزه هنرهای معاصر صورت گرفت و بنا شد بر روی آثار هنرمندی که زبان و تفکر کاملا اروپایی دارد ولی تسلیمِ فرهنگ ایران شده، اثر موسیقی بسازم که این اتفاق برایم تجربه‌ای خاص بود.

کامور اظهار کرد: چند کار ایشان را مورد بررسی قرار دادم؛ پینه با آتش بسیار مانوس بود و در آثار خود این تجربه را داشت، ما نیز در ادبیات خود این سوختن و آتش را داریم؛ آثار پینه برایم بیگانه نبود و حتی دو قطعه سال‌ها پیش ساخته بودم که بسیار با حال و هوای آثار او عجین بود، کمی جمله‌بندی ساخته‌ها را تغییر دادم و در نهایت سه کار را به پینه تقدیم کردم.

این نوازنده کمانچه با بیان این که اتحادی در این سه اثر ساخته شده به وجود آمد، تصریح کرد: روز رونمایی از آلبوم "اسب و آتش" قطعه‌ای با دیالوگی از کمانچه ایرانی و بیانی از یک پیانوی کاملا غربی ارائه شد و این نگرش ایرانی و اروپایی نیز اتحادی ایجاد کرد و در نهایت گفتگویی بدون مرز را ارائه داد، در واقع این تجربه برایم تاثیرِ همان موسیقی سراسر انتزاع و بی حد و حصر است.

این آهنگساز با اشاره به این که تجربه کار بر روی آثار اتوپینه به تجربه بزرگتری بدل شد که کار بر روی آثار یک عکاس ایتالیایی است؛ تصریح کرد: این تجربه نیز به زودی در قالب "تصویرها به صدا در می‌آیند" در میلان ایتالیا  ارائه خواهد شد.

"راوی"، "اسب و آتش"، "سبوی تشنه" و "سراسر مه" از آثار آرش کامور است، این آهنگساز و نوازنده هم اکنون نیز آلبومی را با الهام از آثار عطار در دست ساخت دارد که به زودی به دست علاقه مندان خواهد رسید.