سرویس استان‌های هنرآنلاین، هاشم جمشیدپناه اخیراً به ریاست سازمان فرهنگی-ورزشی شهرداری آمل منصوب شده است. سابقه هنری او به اوایل دهه شصت و حضور در کلاس‌های موسیقی استاد پرقوه در آمل بازمی‌گردد. آشنایی با سازهایی چون سنتور، ساکسیفون، ترمپت و نیز حضور به عنوان بازیگر و کارگردان در اجرای چند نمایش از جمله فعالیت‌های فرهنگی جمشیدپناه است. او همچنین در حیطه ورزش مربی و سرپرستی یکی از تیم‌های فوتبال آمل را بر عهده داشته است. جمشیدپناه از سال ۷۷، مسئولیت‌های مختلفی را در ارگان‌های دولتی پذیرفت که از جمله آن می‌توان به ریاست هیئت فوتبال شهرستان آمل، ریاست اداره ورزش، معاون فنی و نیز مشاور مدیرکل ورزش و جوانان استان مازندران اشاره کرد. آنچه می‌خوانید گفت‌وگویی است که به بهانه شروع فعالیت‌های ایشان در سِمَت رئیس سازمان فرهنگی - ورزشی آمل، با وی انجام داده‌ایم.

 

لطفاً وظایف سازمان فرهنگی-اجتماعی-ورزشی را توضیح دهید.

 این سازمان که به اختصار به آن سازمان فرهنگی-ورزشی گفته می‌شود، زیرمجموعه‌ی شهرداری است و در کلان‌شهرها، به تفکیک وجود دارد.  در مازندران متأسفانه هیچ یک از شهرهای استان در این امر اقدامی نداشتند و خوشبختانه با زیرکی شهردار محترم آمل و با حمایت دوستان خوب‌مان در شورا، به دنبال این مصوبه بودند و در نهایت این سازمان برای اولین بار در مازندران و در شهرستان آمل روی کار آمد. در واقع  رویکرد و اهداف اصلی سازمان، ایجاد شور، نشاط و سلامتی در جامعه است. ما متولی کار نیستیم، اما قصد ما این است با ابزاری که در اختیار داریم، بخشی از عوارضی که شهروندان به شهرداری پرداخت می‌کنند را برای سلامتی و نشاط خودشان هزینه کنیم و به ایشان اختصاص دهیم. ما سعی داریم این ابزار در قالب هنر، ورزش، گردشگری و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تعریف ‌شود. در حقیقت ما یک حامی هستیم برای اداراتی که در این بخش‌ها فعالیت می‌کنند.

با توجه به اینکه بحث ما اختصاصاً راجع به فرهنگ و هنر است، بنده به این وجه از رویکردهای سازمان شما می‌پردازم. لطفاً به طور شفاف بفرمایید در حیطه فرهنگ و هنر چه اقداماتی بر عهده شماست و چه وظایفی دارید؟ هنرمندان آمل چه توقعی باید از شما داشته باشند؟

ایده سازمان ما حمایت از شهروندان هنرمند است. ما در یکی از بندهای اساسنامه سازمان خود، "معرفی و شناسایی استعدادهای هنری" در شهرستان را داریم که باید شناخته شده و پرورش یابند. خصوصاً استعدادهای جوان که سازمان ما سعی در حمایت آن‌ها دارد.  ما در کنار اداره فرهنگ و ارشاد از برنامه‌های هنری هنرمندان شهرستان پشتیبانی و حمایت می‌کنیم و یا برنامه‌های هنری را با ایده‌های آن‌ها تولید و اجرا می‌کنیم.

جناب جمشیدپناه، بدون تعارف مهم‌ترین معضل هنرمندان مبحث مالی است! آیا شما مشخصاً در مسئله مالی ورود پیدا می‌کنید؟

به طور مستقیم خیر! ولی از برنامه‌های هنرمندان با توجه به اعتباراتی که داریم حمایت و یا آن را اجرا می‌کنیم. مثلاً می‌توانیم با فراهم کردن سالن و دعوت از گروه‌های هدف به عنوان مخاطب، گروه‌های نمایشی و موسیقی را حمایت کنیم.

شما در ابتدا فرمودید "متولی نیستید"! پس انجام و اجرای چنین برنامه‌هایی را چگونه بر عهده می‌گیرید؟

 بنده عرض کردم ما در کنار ادارات دیگر که متولی کار هستند، قرار می‌گیریم و جهت اجرای بهتر کار با آن‌ها هماهنگ خواهیم شد.  مثلاً اگر قرار بر برگزاری کنسرت موسیقی ملی داشته باشیم، حتماً از مبادی که باید مجوز اخذ شود، عبور می‌کنیم. ما حتی از اداره فرهنگ و ارشاد تقاضا کردیم که خود سازمان هم بتواند مانند آموزشگاه‌ها و شرکت‌های موسیقی مجوز بگیرد تا ما هم تولید برنامه کنیم. البته تا آن زمان با همکاری آموزشگاه‌هایی که مجوز دارند و یا خود اداره فرهنگ و ارشاد به حمایت عرصه‌های هنری خواهیم پرداخت.

متأسفانه وزارت فرهنگ و ارشاد ایران برخلاف بسیاری از کشورهای جهان به لحاظ بودجه بسیار ضعیف است و عملاً هنرمندان از اداره فرهنگ و هنر نمی‌توانند توقع مالی و حمایتی داشته باشند. در حال حاضر تنها مرجعی که تا حدودی هنرمندان آملی را حمایت کرده، شورای شهر است. آیا سازمانی که شما ریاست آن را بر عهده دارید، موازی فعالیت‌های حمایتی شورای شهر است و باید هنرمندان به این نهاد مراجعه کنند؟

خوب، در حال حاضر که این سازمان به صورت تخصصی تشکیل شده است، برنامه و اهداف این سازمان هماهنگ با دوستان خوب‌مان در شورای شهر است. اگر هنرمندی جهت تقاضای حمایت به شورای شهر مراجعه کند، قطعاً دوستان‌مان ایشان را به سازمان ما ارجاع خواهند داد و به صورت مستقل در این بخش فعالیت نخواهند کرد. ولی همان‌طور که فرمودید شورای شهر تا قبل از این، از برنامه‌هایی که اجرا می‌شد حمایت مالی می‌کرد و بنده هم عرض کردم مستقیماً پولی نخواهیم داد، ولی از برنامه‌های آن‌ها حمایت خواهیم کرد.

راجع به بودجه سالانه‌ای که در بخش هنر صرف خواهید کرد، لطفاً توضیح دهید و اینکه آیا امکان شفاف‌سازی در این حیطه وجود دارد؟ ضمن اینکه به عنوان نماینده جمعی از هنرمندان، در مراسم معارفه این خواسته را مطرح کرده بودم!

 ببینید بحث تخصیص و اعتبار بودجه با آنچه که در ابتدا تصویب می‌شود همواره متفاوت است! ما در ابتدای سال ۹۷ بین ۳ تا ۴ میلیارد تومان برای تمامی بخش‌های کاری، زیرساختی تخصصی و آموزشی خود اعتبار به تصویب رساندیم. اما آنچه که در طول سال از درآمد شهرداری به امور ما تخصیص پیدا می‌کند ممکن است ۵۰ درصد یا کمتر و بیشتر از این باشد و غالباً عدد مطرح شده در تصویب اعتبار و تخصیص اعتبار متفاوت خواهد بود! برای اینکه تا حدی این شفاف‌سازی برای هنرمندان ما صورت پذیرد، در هفته جاری جلسه‌ای را با بخشی از هنرمندان فعال شهرستان برگزار خواهیم کرد. کاری که در بخش ورزش هم در روزهای قبل به انجام رسید و علاقه‌مندیم این نشست با هنرمندان و تشکیل کارگروه را به صورت ماهانه یا فصلی برگزار کنیم و برنامه‌های هنری که قرار بر اجرا داریم را با مشورت این اهالی هنر به انجام برسانیم و قطعاً پس از تخصیص بودجه، رقم را با دوستان‌مان در اتاق فکری که تشکیل خواهد شد، مطرح می‌کنیم و با مشورت و کمک یکدیگر، نحوه هزینه آن را بررسی خواهیم کرد.

این تعاملی که به آن اشاره داشتید می‌تواند حرکت بسیار خوب و مثبتی باشد. بنده به عنوان یکی از هنرمندان شهر از شما سپاسگزارم!  اما آیا این امکان وجود دارد که سازمان شما بودجه‌های هر بخش از هنر را در اختیار انجمن‌های مربوطه قرار دهد و عملاً انجمن‌ها به طور مستقیم در حیطه‌ کاری خود با مدیریت سازمان شما به فعالیت بپردازند؟

ما برای گروه خاصی تخصیص اعتبار نداریم و رقم خاصی را مثلاً برای موسیقی و تئاتر نداریم، بلکه رقمی را برای مجموعه فعالیت‌های فرهنگی- اجتماعی- ورزشی داریم که با توجه به برنامه و نیازسنجی انجام می‌شود. بنابراین دوستان می‌توانند همفکری کنند و هزینه‌ها را به آن اختصاص دهند.  مثلاً کارگروه ما می‌تواند به بهانه نزدیکی ماه مبارک رمضان فعالیت‌های فرهنگی را پیشنهاد دهند یا وقتی به ایام تابستان و اوقات فراغت می‌رسیم، برنامه‌های خاصی را تعریف کنیم و برای آن‌ها بودجه در نظر بگیریم. چیزی که شما می‌فرمایید، ردیف اعتبار اختصاصی برای اداره فرهنگ و ارشاد است که فرمودید این اعتبار وجود ندارد!  برنامه‌های ما را حتماً باید شورای سازمان مصوب کند.

یکی از مشکلاتی که ما در همان حمایت‌های شورای شهر در حیطه فرهنگ و هنر داشتیم، تفاوت بودجه‌های حمایتی به گروه‌های مختلف هنری بود و این سبب اعتراض اهالی هنر شده؛ شما چه راهکاری برای رفع این تفاوت‌ها و تبعیض‌ها پیشنهاد می‌کنید؟

من فکر می‌کنم همان کار گروهی که ما تعریف کردیم و خدمت شما عرض کردم، در این حیطه نیز می‌تواند به ما مشاوره دهد و مشکلاتی که شما مطرح کردید را حل کند. گرچه شاید عدالت به طور کامل اجرا نشود، اما قطعاً شرایط بسیار بهتر خواهد شد. ضمن اینکه ما برای همه کارهایی که باید انجام دهیم، لازم است سلسله مراتب اداری را بگذرانیم و در سازمان بازرسی و دیوان محاسبات باید پاسخگو باشیم. به همین دلیل در مورد حمایت مستقیم به انجمن شاید نتوان کاری انجام داد و از مجرای قانونی عبور کرد.  اما در سه بخش تدوین، تولید و اجرای برنامه می‌توانیم ورود کنیم و در کنار هنرمندان شهرمان خواهیم بود.

برای زیرساخت‌های هنری شهر چه اندیشه‌ای دارید؟

 تصمیمی را که در ابتدای کار با دوستان‌مان در شورا و شهردار محترم مطرح کردیم این بود که فعالیت‌های زیرساختی در همه بخش‌ها انجام شود. ما در ورزش، فرهنگ و هنر سالن داریم، اما کم است! ضمن اینکه ما متأسفانه هنوز در شهرستان آمل با این همه جمعیت و هنرمندان فعال در کشور نتوانستیم یک فرهنگسرا داشته باشیم!

آیا اعتبارات سازمان جهت فعالیت‌های زیرساختی و دیگر کارها تفکیک شده است؟

بله. اعتبارات ما طبقه‌بندی شده است. مشخصاً مبالغی که برای زیرساخت‌ها و یا بخش‌های تخصصی و عمومی فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده است، تفکیک شده است.  به همین خاطر ما حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از اعتبارات‌مان را قرار است در بخش زیرساخت‌ها هزینه کنیم تا فضای خوبی مهیا شود و الباقی مبالغ را در بخش‌هایی حمایتی صرف خواهیم کرد.

حتماً اطلاع دارید در همین ماه‌های اخیر روسای سازمان فرهنگی ورزشی در یک یا دو شهر به دلیل عدم تخصیص بودجه از سِمَت خود کناره‌گیری کردند. شما فکر می‌کنید تا چه زمانی می‌توانید در پست جدیدتان خدمت کنید و حضوری مؤثر داشته باشید؟

من از اول عرض کردم که مسیر مدیریتی را تا استان هم طی کردم و از اینکه این مقوله را انتخاب کردم، به خاطر زیبایی کار در حوزه‌های آن است و آمدم که با همکاری همه برای شهرم قدمی بردارم. الحمدالله آقای شهردار در این امر بسیار جدی هستند و به گفته خودشان، ۸ سال در این شهر به عنوان شهردار خدمت کردند و بیل و کلنگ دست گرفتند و در ساختن جاده و پل و امور زباله و زیبایی که نیاز شهر بود، همت کردند. اما در بخش فرهنگ شهروندان کاری انجام نشده است و امروز این سازمان آمده که این مورد را با جدیت پیگیری کند. من هم بسیار با صبر و حوصله هستم و آمده‌ام در مجموعه شهرداری تا کاری انجام دهم. با توجه به شخصیت خودم و جایگاه اجتماعی که برای خودم قائل هستم، تا زمانی که شورای محترم شهر و شهردار محترم به حمایت‌های فعلی ادامه دهند، چه در بخش اعتباری و چه سایر حمایت‌ها، به کار خود ادامه خواهم داد و حوصله به خرج خواهم داد. اما اگر چنین حمایت‌هایی نباشد، مطمئن باشید که از این مسئولیت کنار خواهم رفت تا کسی بیاید که بتواند با سیستم نابسامان احتمالی کار کند!

مراسم معارفه‌ شما در اسفندماه، با استقبال بسیار اصحاب فرهنگ و ورزش مواجه بود، چه زمانی را برای یک نشست حضوری و عمومی با همان اهالی فرهنگ و ورزش جهت دفاع از عملکرد خود پیشنهاد می‌کنید؟

خوب. کارها تازه شروع شده است و به ما اجازه دهید تا با انجمن‌های هنری شهرستان در این هفته نشست داشته باشیم و کارگروه‌های خود را تشکیل دهیم.  اما اینکه فرمودید در نشستی عمومی به دفاع از کار خود بپردازیم، فکر می‌کنم حداقل یک نیمه از سال را باید فرصت داشته باشیم. بنده آدم برنامه محوری هستم و ابتدای سال برنامه شش ماهه سازمان را تدوین کردم. این برنامه‌ها باید از سوی شورا و شهرداری جهت اجرا حمایت شود. ما برای هر ماه بیست و سه برنامه تعریف کردیم و اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد برنامه‌های ما اجرایی شود، روند خوبی را در پیش خواهیم داشت. اما اگر در هر ماه ۱۰ درصد از برنامه‌های‌مان را اجرا کنیم، یقیناً حدود ۶ ماه آینده و در نشستی که شما مطرح کردید به دوستان‌مان گزارش خواهیم داد که چنین برنامه‌هایی بوده، اما به اجرای کلی نرسید و مشکلات‌مان را در کار مطرح خواهیم کرد. پس با مشورت همه به ادامه این مسائل می‌پردازیم و اگر نشد، باز هم موارد و مشکلات را در صورت عدم وصول نتیجه مطلوب بازگو خواهیم کرد. اما فکر می‌کنم اگر بتوانیم بیش از ۵۰ درصد از برنامه‌های‌مان را اجرایی کنیم، لااقل برای سال اول کارنامه خوبی خواهیم داشت.

سپاسگزارم جناب جمشیدپناه، اگر صحبتی در پایان دارید، بفرمائید.

 ما آمدیم و مسئولیتی را قبول کردیم. من هر مسئولیتی که گرفتم راجع به همکاران قبلی دیدگاه من این بود که هر چه کردند دست‌شان درد نکند و در حد توان‌شان کار انجام دادند و بنده را برای تغییر وضع موجود آوردند. اینجا سازمان نوپایی است. این مسئولیت را به من دادند تا بتوانم  مسیر را به‌ سمت خوبی پیش ببرم. خوشبختانه همه مسئولینی که در ایام نوروز به خدمت‌شان رسیدیم از نماینده محترم، شهردار محترم، فرماندار محترم و سایرین، اعلام آمادگی کردند که به این سازمان کمک کنند. اما مهم‌ترین تقاضای بنده از اهالی فرهنگ و هنر و اهالی ورزش این است که به ما ایده و برنامه بدهند. بی‌گمان ما به تنهایی نمی‌توانیم هم فکر کنیم و هم تولید و اجرا داشته باشیم.  بنده هیچ روز خاصی را جهت ملاقات اختصاص ندادم، بلکه همواره و همه روزه من و همکارانم در سازمان در خدمت شهروندان محترم هستیم و در حقیقت ما هیچ ارباب رجوعی نداریم و همه صاحب‌خانه هستند. ما متولی هستیم و متولیان می‌آیند و می‌روند و این صاحب‌خانه‌ها هستند که می‌مانند.  قطعاً خدمت صاحبان فکر و اندیشه و هنر و ورزش هم خواهیم رسید و امیدواریم که دست به دست هم به نتیجه‌ مطلوبی برسیم.

 

محسن مرعشی