به گزارش هنرآنلاین، مدیر موسسه بارمان سنه‌دژ در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهار کرد: اولین جشنواره منطقه‌ای "هوره و سیاچه‌مانه" در راستای توجه به آواهای کهن کُردی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در شهر کامیاران برگزار می‌شود.

دارا ترسیم، با اشاره به اینکه از سه ماه پیش برای برگزاری این جشنواره تمهیدات لازم اندیشیده شده است، افزود: در این جشنواره بالغ بر 10 هنرمند نام آوازه از استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و لرستان حضور خواهند داشت.

وی به اسامی تعدادی از این هنرمندان اشاره و عنوان کرد: هنرمندانی همچون سیدقلی کشاورز و سید نجات کشاورز از کرمانشاه، علی ناصری نیا از ایلام، محمد حسین کیمنه‌ای، دلسوز خالدی، فرزاد امینی و حشمت کرمی از پاوه کرمانشاه و آقایان حسن زاده و جعفری از لرستان در این برنامه حضور دارند که پیشکسوتان تقدیر شده و تعدادی از هنرمندان نیز به اجرای برنامه خواهند پرداخت.

مدیر موسسه بارمان سنه‌دژ به بخش‌های این جشنواره هم اشاره و اعلام کرد: اجرای هنرمندان، تجلیل از پیشکسوتان، رونمایی از تمبر هوره و سیاچمانه و ثبت آن به نام شهر کامیاران، اجرای گروه موسیقی، سخنرانی و ... از جمله بخش‌های این جشنواره است.

وی میهمان ویژه این برنامه را قطب الدین صادقی، هنرمند نام آوازه کردستانی نام برد و گفت: همچنین مهدی احمدی از دیگر هنرمندان استان که پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد ایشان در مورد سیاچمانه و هوره بوده است به ارائه سخنرانی خواهند پرداخت.

ترسیم در ادامه گفت: امسال اولین جشنواره منطقه‌ای هوره و سیاچمانه برگزار می شود و بناست با تشکیل دبیرخانه دایمی، هر سال این جشنواره و در دوره‌های بعدی نیز در استان برگزار شود.

وی در پایان ضمن تقدیر از مسئولان و اداراتی که در برگزاری این برنامه همکاری داشته‌اند، خاطرنشان کرد: این جشنواره به همت موسسه مردم نهاد بارمان سنه‌دژ و فعالیت موثر خانم "شیوا قوامی" دبیر اجرایی جشنواره و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، فرمانداری شهرستان کامیاران، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان، اداره ورزش و جوانان، آموزش و پرورش، میراث فرهنگی، موسسه افق، سازمان صنعت، معدن و تجارت کامیاران، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کامیاران، شهرداری و شورای اسلامی شهر کامیاران از ساعت 19 روز چهارشنبه 29 آذرماه در سالن ورزشی اطهر شهر کامیاران برگزار می‌شود.