به گزارش هنرآنلاین، علیرضا اسماعیلی در گفت و گو با مهر به محورهای چهاردهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کردی سقز اشاره کرد و گفت: نگاه ویژه به شعار سال، توجه ویژه به زبان و ادبیات کردی و مفاهیم فرهنگ کهن کردستان با رویکردی خلاقانه و نو و باز آفرینی آیین ها، رسوم و سنن ارزشمند کوردها در قالب نمایش از جمله محورهای این دوره از جشنواره است.

وی عنوان کرد: نگاه هنرمندانه و تحلیلی به مسائل اجتماعی روز خصوصا مسائل خانواده، جوانان، طلاق و مبارزه با مصرف مواد مخدر و ارائه نمایش هایی در راستای نفی خشونت و جنگ طلبی و در حمایت از گسترش صلح جهانی از دیگر محورهای این دوره از جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره ئتاتر کردی سقز ویژه نمایش های صحنه ای است، بیان کرد: به منظور حمایت از حقوق نویسندگان و ناشرین آثار هنری، ارائه مجوز کتبی نویسنده، متجرم یا ناشر اثر ضروری است و آثاری که این بند را رعایت نکرده باشد مورد ارزیابی و بازبینی قرار نخواهند گرفت.

دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کردی سقز از ارسال ۸۲ متن نمایش به دبیرخانه این دوره از جشنواره در شهرستان سقز خبرداد و گفت: دبیرخانه این دوره از جشنواره براساس بندها و شرایط مندرج در فراخوان از میان آثار ارسالی ۶۲ اثر را پذیرش کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه در حال حاضر داوران بازبین و نهایی این دوره از جشنواره مشخص نشدند، بیان کرد: چند اثر خارجی هم به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شده که در صورت مساعد بودن شرایط شاهد حضور گروه هایی خارجی از کشورهای همسایه هم خواهیم بود.

وی عنوان کرد: برگزاری نشست خبری پیرامون تشریح هر چه بهتر و بیشتر نحوه برگزاری چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر کردی سقز از جمله برنامه های ما در راستای برگزاری و انعکاس مطلوب این جشنواره است.

وی یکی از اقدامات ارزشمند این دوره را واگذاری دبیری جشنواره به یکی از هنرمندان شهرستان خواند و گفت: در بحث تخصصی تمامی اختیارات به شهرستان واگذار شده است، سپردن مسئولیت دبیری جشنواره به یکی از هنرمندان شهرستان سقز اقدام شایسته ای بوده که بی شک این مهم منجر به افزایش کمی و کیفی این دوره از جشنواره خواهد شد.

اسماعیلی زمان برگزاری این دوره از جشنواره را نیمه دوم آذرماه خواند و اظهار داشت: برنامه های جانبی مختلفی هم چون برگزاری نشست های علمی و نقد و بررسی در این دوره از جشنواره پیش بینی کرده ایم که هم اکنون در حال هماهنگی و رایزنی این موارد هستیم.