سرویس موسیقی هنرآنلاین: سمفونی "روح‌الله" که به سفارش معاونت فرهنگی و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با همکاری بنیاد فرهنگی هنری رودکی و توسط شاهین فرهت ساخته شده، به رهبری سهراب کاشف در حالی دیشب در تهران روی صحنه رفت که این اجرا میزبان معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست و علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

ارکستر سمفونیک تهران به رهبری سهراب کاشف به عنوان رهبر مهمان، سمفونی "روح‌الله" را همزمان با بیست و هشتمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) اجرا کرد.

هنگام ورود به تالار وحدت با نمایشگاهی از عکس‌ها امام و انقلاب روبه‌رو شدیم و سپس تصاویری از مقاطع مختلف زندگی و مبارزات امام خمینی (ره) پخش شد.

حجت‌الاسلام علی کمساری معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) قبل از آغاز برنامه توضیح داد: بسیار خرسندیم که در آستانه بیست و هشتمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی شاهد رونمایی از سمفونی "روح‌الله" هستیم که در کنار همه آثار خوب مذهبی و دفاع مقدس برای اولین بار تولید شده است. ما تا به امروز در کشورمان سمفونی مرتبط با زندگانی با برکت حضرت روح‌الله نداشتیم. اما خدا کمک کرد که در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و همت شورای موسیقی مجموعه تصمیم گرفته شد تا سمفونی ساخته شود.

ارکستر سمفونیک

او ضمن تشکر از علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت ارشاد نیز گفت:: امید دارم این اقدام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با همکاری دیگر نهادهای فرهنگی بتواند جلوه‌های رحمانی، ربانی، سیاسی و انقلابی امام راحل را به درستی معرفی کند.

بعد از پایان سخنرانی معاون فرهنگی و هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) لوح تقدیر با همراهی چندین سردیس از حضرت امام (ره) به علی مرادخانی، سهراب کاشف، بهروز رضوی و شاهین فرهت تقدیم گشت.

این اثر که سمفونی شماره 17 بود دارای 4 موومان بود که قسمت اول این سمفونی فوق‌العاده دراماتیک نوشته شده بود اما قسمت دوم آهسته‌تر و به وجوه شاعرانه حضرت امام (ره) پرداخته شده بود. در قسمت سوم که فضای موسیقایی تندی داشت به مبارزات امام (ره) پرداخته شد و قسمت پایانی آن روشن و پیروزی انقلاب را به رشته موسیقی درآورد.

موومان اول سمفونی "روح‌الله" به تولد و رشد و نمو حضرت امام اختصاص داشت، موومان دوم به دوران بلوغ علمی، اجتهاد و بالندگی امام در حوزه علمیه و قله‌های بلند علم و معرفت‌شناسی می‌پرداخت، موومان سوم با زبانی رمزآلود به جریان مبارزات حضرت امام که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد اشاره داشت و در موومان چهارم آهنگساز به عروج ملکوتی امام خمینی پرداخت.

ارکستر سمفونیک

خوانش غزلیاتی از دیوان امام توسط بهروز رضوی از دیگر اتفاقات شب گذشته در حاشیه این برنامه بود.

قبلاً قرار بود اجرا در دو شب هشتم و نهم باشد که اجرای نوبت دوم به سالگرد تولد حضرت امام خمینی (ره) مصادف با ولادت بانوی دو عالم حضرت فاطمه کبری (س) انتقال یافت و همراه با این اجرا، سوئیت سمفونی "تنفس صبح" اثر بهزاد عبدی نیز طی سه شب در آن تاریخ اجرا خواهد شد. در واقع دومین شب اجرای سمفونی"روح‌الله" به سالگرد تولد امام خمینی (ره) که مصادف با ولادت حضرت فاطمه (س) است، موکول شد.

ارکستر سمفونیک

سمفونی "روح‌الله" با همکاری معاونت فرهنگی هنری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی هنری رودکی اجرا شد.