به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم "روز جهانی موزه" سوم خرداد و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر از سوی کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. از چهره‌های حاضر در این مراسم می‌توان به سید محمد بهشتی، محیط طباطبایی، علی مرادخانی، مجید رجبی معمار، نادر طالبیان، احمد مسجد جامعی و مدیران بسیاری از موزه‌های ایران اشاره کرد. استاد شیرمحمد اسپندار نیز در این مراسم به اجرای زنده دونلی نوازی پرداخت که مورد استقبال فراوان حاضران قرار گرفت. در این مراسم همچنین از موزه های برگزیده در بخش های مختلف تقدیر به عمل آمد.

در ابتدای این مراسم منیر خلقی مسول روابط بین المللی ایکوم ایران بیانیه این دوره از کمیته بین المللی ایکوم را قرائت کرد. در بخشی این بیانیه آمده بود "ایکوم هر سال یک موضوع اجتماعی را برای روز جهانی موزه ها بر می گزیند و موضوع انتخابی برای سال 2017 موزه ها و روایت های مناقشه آمیز، گفتن ناگفتنی ها در موزه ها است. مجموعه های موزه ای پژواکی از خاطرات و بازنمایشی از تاریخ را به رخ می کشند. از این رو ی در چنین روزی این فرصت را فراهم می آورد تا نشان داده شود که چگونه موزه ها خاطرات تکان دهنده را نمایش می دهند برای این که بازدید کنندگان ترغیب شوند به فراتر از تجارب شخصی شان اندیشه کنند و گفت وگویی برای آشتی میان خاطرات بوجود آید."

سید محمد بهشتی

در ادامه سید محمد بهشتی گفت: سال پیش زمانی که رئیس سازمان میراث فرهنگی بودم شرایطی را فراهم کردم که کاخ گلستان بازگشایی شود و در همین زمان یک روز از دکتر حبیبی معاون اول ریاست جمهور دعوت کردم تا از این کاخ دیدن کنند این دیدار پنج ساعت طول کشید و در این پایان این دیدار دکتر حبیبی را مورد این پرسش قرار دادم که شما فکر نمی کنید که نسبت به دوره قاجاریه اجحاف شده است او هم رای من بود.

او افزود: همواره شاهان قاجار را افرادی زن باره و بی کفایت معرفی کرده اند اما چنین نیست و این ستم از سوی حکومت پهلوی به دوره روا داشته شده است. درسال 1380 شرایطی فراهم شد که پس از 80 سال صندوق هایی از اسناد دوره قاجاریه گشوده شد و این مجموعه دربرگیرنده هزاران سند بود که در زمان من تنها 100 هزار سند ثبت شد. این در حالی است که تا آن زمان کتاب های متعددی درباره قاجاریه نوشته شده است و هیچ یک از نگارنده های آن ها دسترسی به این اسناد نداشته اند و به نوعی تاریخ را درست روایت نکرده اند.

بهشتی در ادامه با بیان این مطلب که موزه باید جایی باشد که در آن صلح اتفاق بیفتد گفت: موزه باید زمینه ای را برای روشن شدن تاریخ فراهم کند و شرایطی را برای گفت وگو فراهم کند تا موضوعات مناقشقه برانگیز برطرف شود.

پس از آن علیرضا قلی نژاد دبیر آیین موزه برتر گفت: امسال در حالی آیین موزه برتر را برگزار می کنیم که 10 سال از اولین دوره برگزاری آن گذشته است. آیین موزه برتر بر سبیل مودت و ضوابطی است که مبنا و معیار آن اخلاق موزه ای است. این معیار در تمامی مراتب و مراحل شکل گیری آیین موزه برتر مورد توجه برگزار کنندگان  بوده است.

وی اضافه کرد: آیین موزه برتر آن گونه که می شناسیم مراسمی فراتر از مسابقات و رقابت های متداول است و برندگان این آیین تمامی موزه داران و نهادهای موزه ای کشور هستند و برگزیدگان در طول سال تلاش می کنند تا نمایندگان شایسته ای برای معرفی ظرفیت های اکوسیستم موزه داری کشور باشند.

دبیر آیین موزه برتر در ادامه با اشاره به مراحل انتخاب موزه  و موزه داران برتر گفت: پس ارسال فایل ها از سوی موزه ها و بررسی شکلی آن 66 موزه به مرحله داوری راه یافتند که این تعداد نسبت به سال قبل بیش از 45 درصد افزایش پیدا کرده است. این موزه ها در چهار گروه موزه های خصوصی و موزه های دولتی بزرگ، متوسط و کوچک مورد داوری قرار گرفتند.

محیط طباطبایی

در ادامه محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران به معرفی اجمالی فعالیت های کمیته ملی موزه های ایران پرداخت و گفت: یکی از فعالیت های ایکوم ارتقاء جایگاه و نقش جمهوری اسلامی ایران در برنامه های شورای بین المللی موزه ها بود که علاوه بر ارائه پیشنهادات کارشناسی در روند انتخابات نیز نقش موثری داشت.

او افزود:ایکوم همچنین در روند اصلاح و تصویب اساسنامه شورای بین المللی موزه ها نقش داشت  و در سال گذشته قطعنامه پیشنهادی ایکوم ایران در کنفرانس عمومی تصویب شد. از دیگر برنامه های ایکوم در سال گذشته فعال سازی کار گروه های ملی ایکوم ایران از جمله هنرهای تجسمی، حفاظت، موسیقی، هنرهای نمایشی بود و کارگاه های مشترکی نیز با دفتر ایکوم منطقه ای برگزار شد.

احمد مسجد جامعی نیز در سخنان کوتاهی گفت: موزه صرفا مکان سرپوشیده که در آن اشیاء قدیمی نگهداری می شود نیست، باید به فضای موزه ها طراوات و شور ببخشیم و شرایطی را فراهم کنیم که مردم به موزه بروند. باید شرایطی را فراهم کنیم که موزه های جدیدی در ایران ایجاد شوند  چون موزه ها نشاط، شادی را برای نسل ها به ارمغان می آورند.

در این مراسم همچنین استاد شیرمحمد اسپندار، گروه موسیقی سیف الله شکری، گروه موسیقی افغانستان به سرپرستی نجیب اکرم زاده به اجرای موسیقی پرداختند.

شیر محمد اسپندار

از دیگر بخش های این مراسم رونمایی از پرده نقاشی قهوه خانه ای اثر مهدی طالع نیا بود. این پرده نقاشی به ایکوم اهدا شد. اجرای پرفورمنس از دیگر برنامه های این مراسم بود.

در این مراسم از موزه مطبوعات شیراز و موزه کبریت، آقای بلوچ برای راه اندازی موزه گرافیک ایران، از سیف الله شکری به عنوان عضو فعال ایکوم برای شاخص احیای موسیقی ایران تقدیر شد.

موزه های خصوصی و دولتی برگزیده با شش شاخص پژوهش، نگهداری و حفاظت، کودک و نوجوان، گردآوری، نوآوری و خلاقیت، استاندارد و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، بازدید و بقا مورد تقدیر قرار گرفتند. در بخش موزه های خصوصی از موزه های بومیان کیش، موزه صلح تهران، موزه شاهین شهر، موزه کلوک نطنز، سرا موزه دکتر رهگشای بادرود تجلیل شد. در بخش موزه های  دولتی کوچک از موزه عصار خانه شاهی، موزه اکبریه بیرجند، موزه نی ریز، موزه علوم اردبیل، موزه پارسه تخت جمشید، موزه برزک تقدیر به عمل آمد.

در بخش موزه‌های متوسط از موزه علوم زمین مشهد، موزه مجلس شورای اسلامی، موزه چهلستون، موزه ماسوله، موزه انزلی و موزه پوشاک سلطنتی تجلیل شد. در بخش موزه های دولتی بزرگ موزه علوم و فن آوری، کاخ موزه نیاوران، کاخ موزه گلستان، باغ موزه دفاع مقدس و موزه روستایی گیلان، موزه ملی ایران مورد تقدیر قرار گرفتند.

کمیته بین‌المللی موزه‌ها (ایکوم) در سال 1977 روز 18 ماه می میلادی برابر با 28 اردیبهشت ماه را روز جهانی موزه‌ها نام گذاری کرد. براساس تعریف ایکوم، موزه مکان گردآوری، نگهداری، مطالعه، بررسی و به نمایش گذاشتن نعمت‌های فرهنگی یا طبیعی بمنظور آموزش، پژوهش و ارزش دادن به این مجموعه‌ها و لذت بردن از آنها است.