سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نخستین کتاب ملی مد و لباس ایران در دو جلد و با عناوین "دیباچه فرهنگی" و "اطلس مد" همزمان با ششمین جشنواره مد و لباس فجر رونمایی و امسال در نمایشگاه  بین المللی کتاب تهران عرضه شد.

در بخش‌هایی از پیام علی مرادخانی، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درمورد این اثر آمده است:

کتاب ملی مد و لباس ایران که به بررسی تاریخچه مد در ایران و جهان و چشم انداز مجامع حمایتی مد ولباس ایرانی و اسلامی، مد و پوشاک اقوام ایرانی، مد و اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل و مقالات راهبردی و نوین در حوزه این صنعت بزرگ می پردازد به عنوان نخستین کتاب جامع ملی مد ولباس ایران" می تواند گامی راهگشا در مسیر تألیف آثارارزشمند و ایجاد فرهنگ نوشتاری در حوزه لباس اسلامی و ایرانی به شمار آید.

 در نوبت نخست، قصد داریم بخش‌های مختلف مجلد "دیباچه فرهنگی" از نخستین کتاب ملی مد و لباس ایران را معرفی کنیم.

سرفصل‌های مندرج در این اثر عبارتند از:

بنیانگذار مد در دنیا کیست؟

بنیانگذار خیاطی دست‌دوز

از بوتیک‌های شانزلیزه تا خیاط خانه امیریه

تاریخچه چرم و چرم دوزی در ایران

قدمت های هنر بافندگی

طراحی پوشاک ایران در دوران اشکانی

رنگ در طرح و نقش های صفویه

لباس زنان ایرانی در یکصد سال گذشته

زری بافی

لباس کردی از تاریخ تا فرهنگ

بررسی شکل و رنگ چوقای مردان قوم بختیار

تاریخچه طراحی مد در یکصد سال گذشته جهان

تأثیرگذارترین طراحان مد در جهان

روانشناسی و نشانه‌شناسی رنگ‌ها در پوشاک

نگاهی کلان به شاخص‌های مد و لباس

نشان شیما، قانون ساماندهی مد و لباس

از مهمترین اهداف این کتاب، می توان به ترغیب صاحب نظران و فعالان حوزه مد و پوشاک جهت ارائه دستاوردهای علمی و هنری مرتبط، ارتقای اطلاعات، اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی در خصوص نوآوری طراحی پارچه و لباس در داخل و خارج کشور، دستیابی به اطلاعات کامل مربوط و به هنگام به عنوان یک منبع استراتژیک و یک مزیت رقابتی برای حرکت های فرهنگی و هنری اشاره کرد.

همچنین با گرداوری بانک ملی اطلاعات می توان با مصرف کنندگان تولیدکنندگان و خریداران و مدیران بازاریابی و در کل عموم مردم ارتباط و به تبادل اطلاعات پرداخت.

فراهم آوردن مسیرهای حمایت از کارآفرینی در قالب طراحی و تولید الگوهای جدید پوشش ایرانی اسلامی از دیگر اهداف انتشار این کتاب عنوان شده است.

معرفی ایده ها و روش های خلاقانه و استفاده از روش های نوین در زمینه برندینگ، مدلینگ، مارکتینگ و ارتقا و معرفی درست آن به آحاد جامعه و تأکید بر جنبه های کاربردی آن برای شرکت های ایرانی مد و لباس

و ایجاد انگیزه در بین دانشجویان و مهندسین جوان در مسیر تحول و پیشرفت در صنایع نساجی و پوشاک نیز می توان از دستاوردهای گرداوری این اثر باشد.

از جمله مخاطبین کتاب می توان به اساتید، مدرسان، مدیران، مشاوران و برنامه ریزان ارشد شرکت های دولتی و خصوصی پوشاک، تولیدکنندگان، نمایندگان برندهای مطرح پوشاک، دانجشویان طراحی لباس و حوزه نساجی، فعالان عرصه مدلینگ و مدیران هنری و طراحان صحنه و لباس سینما، تئاتر و موسیقی اشاره کرد.