به گزارش هنرآنلاین، مجموعه آشوب هندسی جعفرعلی سروی همپا، نهمین دوره خود را در گالری ترانه باران پشت سر گذاشت. سروی همپا درباره تحولات ۹ دوره نقاشی خط‌هایش می‌گوید: آشوب هندسی همانند عشاق نو آموز همواره با تجربه‌های نو تازه شده است و اکنون به سمت تعادل و ترکیبی می‌رود که خط و رنگ در هم تنیده، هر یک به دیگری کمک می‌کنند تا وحدتی در عین کثرت را بازتاب دهند، ماهیتی نوین که در ترکیب متعادل خط و رنگ، هم خط است و هم رنگ؛ آنچه دیده می‌شود حضوری همگن است.

سروی تأکید دارد اولویت نخست در خلق آشوب هندسی، تمرکز بر ادب، عرفان و معرفت‌اندیشی رفیع در ادبیات سترگ ایرانی و اسلامی است. به گفته این هنرمند، اولویت دوم این است که این معنای معنوی، در فرمی درست و زیبا تجلی کند.

او آشوب هندسی را یک جور بی‌قراری در عین نظم می‌داند و معتقد است: یک جور بی‌قراری و شور در این نقاشی خط‌ها جریان دارد که گریز از نظم و بازگشت ناگزیر به یک هستی مقرر و نظم یافته را به تصویر می‌کشد.

او شکل، هارمونی و تلاش آگاهانه برای گریز از انسجام که در نهایت نظم و وحدتی نو می‌آفریند را سه مؤلفه بنیادین زیبایی‌شناسی آشوب هندسی خواند و گفت این مؤلفه‌ها را از اصول ۱۲گانه خوشنویسی کلاسیک، یعنی ترکیب، تناسب و تعادل وام گرفته است.

سروی همپا درباره امکان نوآوری در خوشنویسی اصیل گفت: بی‌شک نوآوری در عرصه خوشنویسی بسیار سخت اما شدنی است. با شناخت دقیق از اصول می‌توان بین هنر کلاسیک خوشنویسی و هنر مدرن امروزی رابطه‌ای بدیع بوجود آورد. در واقع در بنیان‌های خوشنویسی نمی‌توان چندان نوآوری کرد اما در ترکیب‌بندی، فرم، فضا و به ویژه تنوع رنگ‌ها می‌توان نگاهی نو پدید آورد، آشوب هندسی در انکشاف همین عالم در تکاپوست.

سروی خوشنویسی را یک هنر استراتژیک می‌داند که بازارش به لطف ابتکاراتی مانند حراج باران رو به رونق و توسعه است، او گفت: در روز‌هایی که بازار خوشنویسی رونقی نداشت نگارخانه ترانه باران پای به میدان گذاشت و با باز تعریف اصول اقتصاد هنر در این وادی گشایش‌های زیر ساختی به وجود آورد که جای دارد من به سهم خودم از این همت بلند تقدیر کنم.

این خوشنویس خواستار حمایت جدی از رویداد‌ها و نهاد‌هایی که به هنر‌های ایرانی اسلامی می‌پردازند شد؛ زیرا این هنر‌ها با خاستگاه هویت ملی، پتانسیل بزرگ برای رشد در عرصه بین‌المللی دارند اما کرونا آسیب جدی به همه بازار‌های هنری به خصوص بازار خوشنویسی وارد کرده است.

سیده محبوبه کاظمی دولابی، مدیر گالری ترانه باران نیز درباره نمایشگاه آشوب هندسی گفت: سروی، در عین نوگرایی در فرم همچنان با قلم نی کلاسیک خوشنویسان کهن می‌نویسند و همین توجه ظریف و جذابیت هاست که این هنر را مانا و به آیین ایرانیان بدل کرده است.

او گفت: یک دهه پیش گالری ترانه باران به عنوان نخستین گالری که تمرکزش هنر ایرانی اسلامی است تأسیس شد، غیر از ارائه آثار قدما و‌شناساندن ریشه‌های هویتی‌مان به نسل جدید، وظیفه خود می‌دانیم جریان‌های موفق نوظهور در خط و خوشنویسی را نیز به تماشا بگذاریم؛ خوشبختانه در این سال‌ها گالری‌های متعددی به این وادی پای گذاشته‌اند و قابلیت‌های شگرف خوشنویسی معاصر ایران هم از نظر معنوی و هم مادی و بازار قدرتمند، چشم‌ها را خیره کرده است.

مدیر گالری ترانه باران گفت: در روستا‌های دور و شهر‌های کوچک خوشنویسانی بزرگ و شایسته مشغول خلق اثرند که اگر در دهه‌های اخیر غفلت تاریخی نمی‌شد و به این گونه هنر توجه می‌شد، بازاریابی و تبلیغات بین‌المللی دامنه دار انجام می‌شد، اکنون فرصت‌های اشتغال از راه هنر خوشنویسی امری فراگیر در کشور بود؛ این غیر از‌اندیشه و جهان بینی الهی اسلامی است که در خط و خوشنویسی هنرمندان‌مان موج می‌زند و فروش‌شان در گستره فرامرزی مصداق جهاد است. به تعبیر بهتر هنر ایرانی اسلامی می‌تواند توسعه پایدار در اقتصاد هنر به ارمغان اورد.

پیش از این، اردیبهشت ۱۳۹۵ مجموعه آشوب ۴ جعفر علی سروی در گالری ترانه باران در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته شد و اثری از او در نخستین حراج باران نیز به فروش رسید.

کسب رتبه اول خوشنویسی در جشنواره هنر‌های تجسمی آذربایجان غربی ویژه گرامیداشت سال پیامبر اکرم ۱۳۸۶، کسب رتبه سوم اولین دوسالانه کردی نقاشیخط کل کشور سنندج ۱۳۹۴، کسب رتبه سوم خط نقاشی جشنواره رضوی کل کشور بیرجند ۱۳۹۵ و... از دیگر موفقیت‌های هنری سروی به شمار می‌آید.