سرویس تجسمی هنرآنلاین: بخش "چارسوی هنر" که از سال گذشته به جشنواره هنرهای تجسمی فجر اضافه شد، با رویکرد نزدیک شدن جشنواره به اقتصاد هنر شکل گرفت و بر این اساس تعدادی از گالری‌های فعال سراسر کشور دعوت می‌شوند تا آثاری از هنرمندان خود را در روزهای جشنواره به نمایش و فروش بگذارند. دوازدهمین دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر امسال میزبان 33 گالری است که آثار آنها بیشتر برای فروش ارائه شده است اما تعدادی از گالری‌ها تنها به نمایش آثار هنرمندان می‌پردازند.

حضور گالری‌ها در "چارسوی هنر" امسال دو شکل مختلف دارد. تعدادی از آنها یک یا دو غرفه را به خود اختصاص داده و آثار هنرمندان گالری را در فضایی مجزا به نمایش گذاشته‌اند. اما بخش "اکسپو" شامل آثاری است که کنار هم روی دیوارها قرار گرفته و تفکیکی میان آنها وجود ندارد، اما نام گالری ارائه دهنده اثر بر روی برچسب کنار آن نوشته شده است. درعین‌حال بعضی از گالری‌ها نیز در هر دو بخش حضور دارند.

گالری ترانه باران در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ارائه آثاری از خوشنویسان نامدار ایرانی حضور دارد. نکته قابل‌توجه در این میان، اختصاص یک غرفه به آثار رضا مافی، خوشنویس صاحب‌نام و از هنرمندان تأثیرگذار در هنر معاصر ایران است. آنچه گالری ترانه باران در جشنواره فجر به نمایش گذاشته است شامل آثار گوناگون خوشنویسی و نقاشی، لوازم کار و اسناد جالبی از رضا مافی است که در کنار یکدیگر موزه‌ای کوچک را به وجود آورده‌اند. در این غرفه آثار خوشنویسی کلاسیک و همچنین نمونه‌هایی از آثار نقاشی‌خط که در دهه ۴۰ و ۵۰ توسط مافی خلق شده‌اند به نمایش درآمده است. غرفه دیگر گالری ترانه باران به نمایش آثاری شاخص از بزرگان خوشنویسی معاصر اختصاص دارد و آثاری از سید حسین میرخانی، علی‌اشرف صندوق‌آبادی، محمد سلحشور، یدالله کابلی، غلامحسین امیرخانی، سید محمد احصایی و... در آن به نمایش درآمده است.

موزه رضا مافی گالری ترانه باران در دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

در غرفه گالری هگمتانه همدان با آثار نگارگری، خوشنویسی و نقاشی مواجه هستیم. تابلوی نگارگری حسین نجومی که پرندگان را در اطراف یک درخت نشان می‌دهد، خط نستعلیق عبدالله کجوری، شمایلی از ائمه اثر حسین نجومی، آیه قرآن به خط شکسته‌نستعلیق اثر عبدالله جوری، تابلوهای نقاشی منظره از علی‌اصغر شیری و منظره روستایی از یک کارگر در حال کار اثر محسن سماوات از جمله آثاری هستند که در غرفه این گالری به نمایش درآمده‌اند.

در غرفه گالری عکاسان جوان سه قطعه عکس به نمایش درآمده است که در آنها تصاویری از منظره یا فضای شهری دیده می‌شود و همه آنها با تکنیک حرکت دوربین و محو شدن تصویر به وجود آمده‌اند.

غرفه گالری هونره از اصفهان تابلوهای نقاشی چند هنرمند را در سبک‌های گوناگون به نمایش گذاشته است. آرزو صفوی‌پور با گذاشتن رنگ‌ها در کنار هم تابلویی را به وجود آورده که می‌تواند نمایی از یک منظره طبیعی را تداعی کند. گلناز رامین‌فر در تابلوی "نبرد رنگی" تاش‌های رنگ را به گونه‌ای کنار هم قرار داده که تصویری از دو خروس‌جنگی را به وجود آورده و نبرد این دو را با حرکات قلم‌مو و رنگ‌ها به نمایش درآورده است. از مریم نجفی تابلویی به نمایش درآمده که در میان فضای آبی‌رنگ آن که تداعی کننده آسمان است، فیگورهایی مبهم مانند خاطره‌ای دوردست دیده می‌شوند.

غرفه گالری آسوریک از سلمان‌شهر آثار عکس و نقاشی را به نمایش گذاشته است. محمد بنایی عکس‌هایی از مناظر شهری و طبیعت را نمایش داده است. در این عکس‌ها از برج آزادی تا ساختمان‌های سر به فلک کشیده که پشت فواره‌ها پنهان شده‌اند دیده می‌شود. سیدرضا مهدی‌نیا از آبرنگ و مرکب استفاده کرده و در مجموعه "گاوهای اردیبهشت" نبرد گاومیش‌ها را به نمایش کشیده است. مهشید موچانی در تابلوهای خود نگاهی به قالی‌های ایرانی داشته و در کادرهای افقی بزرگی که همانند قالی حاشیه‌های رنگارنگی دارند صحنه‌هایی مانند داستان بیژن و منیژه را به نمایش درآورده است.

بخش چهارسو دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

در غرفه گالری فریا اسپیناس آثاری سیاه‌وسفید از دو هنرمند نمایش داده شده است. وحید میرزا محمدی با مداد سیاه روی مقوا پرتره مردی میانسال را در ابعاد بزرگ‌تر از اندازه طبیعی طراحی کرده است، درحالی‌که تنها چهره را بازنمایی کرده و بالاتنه شخص با خطوطی ساده طراحی شده‌اند. تابلوهایی از هادی شعبانی که با خودکار بر روی بوم سفید شکل‌گرفته‌اند، نشان‌دهنده دشت‌هایی بیکران و گندمزارهایی هستند که با وزش باد به صورت موج‌هایی تکان می‌خورند. این تابلوها با کنار هم قرار گرفتن تعداد بسیار زیادی خطوط موازی کوچک شکل‌گرفته‌اند و سفیدی زمینه بوم نقش آسمان را در آنها ایفا می‌کند. تابلوهایی از محسن حبیبی، اسلان ارزاقی، فرزاد صادقی نیز در این غرفه به نمایش درآمده است.

غرفه گالری تم به عکس اختصاص دارد. محسن راستانی عکس سیاه‌وسفیدی از پروژه بوسنی و عکس‌هایی از زندگی در شهرستان‌های ایران را نمایش داده است و علی قلم‌سیاه، مجموعه عکس‌های طبیعت را نمایش داده که طلوع و غروب خورشید با تأکید بر آسمان‌های بزرگ و ابرها در آنها دیده می‌شود. چاپ این عکس‌ها روی کاغذهای بافت‌دار مات باعث شده است جلوه‌ای مانند نقاشی در آنها به وجود بیاید و درهم‌رفتگی رنگ‌ها این حس را تشدید می‌کند.

در غرفه گالری باروک پرتره‌هایی از علی شفیعی به نمایش درآمده که توسط راپید و کنار هم قرار گرفتن خطوط موازی رنگی به تصویر کشیده است. سپیده امام نژاد در تابلویی فیگوراتیو، زنی را به تصویر کشیده که صورت او با پارچه قرمز پوشیده شده و قلبی شیشه‌ای را در دست دارد که درون آن پرنده‌ای رو به احتضار دیده می‌شود. آثاری از ارغوان خسروی که برگرفته از نگارگری ایرانی اما با دیدگاهی معاصر هستند در این مجموعه دیده می‌شود. تابلوی بزرگی از کیوان فرد با عنوان "فلسفه عشق" در واقع یک عکس از نمایش "می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد" است که اینجا به عنوان اثری مستقل ارائه شده است. آثاری از علیرضا آسانلو، پیام اسکندری و چند هنرمند دیگر نیز در این مجموعه به نمایش درآمده است.

غرفه گالری راضی یزد به نمایش نقاشی‌خط‌های مهدی راضی و آثاری از طیبه ملاجعفری اختصاص دارد. در تابلوهای راضی گروه کلمات درهم‌رفته سراسر کادر را پر کرده‌اند و بخش دیگر به آثار نقاشی‌خط و تابلوهای دکوراتیو طیبه ملاجعفری اختصاص دارد که از کلاژ قطعات آینه و فرش بر روی بوم ایجاد شده‌اند.

بخش چهارسو دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

گالری شلمان در غرفه خود آثار متنوعی را ارائه کرده است. تابلوی خط نقاشی امیرعلی الهی، تابلو نقاشی سعید امدادیان از منظره‌ای که با رنگ‌های درهم رفته به وجود آمده است، تابلوی نقاشی مراد فتاحی که از نگارگری‌های ایرانی برگرفته شده، مجسمه‌های فلزی رضا براتی و مجسمه چوبی روناک منصوری از جمله آثار موجود در این نمایشگاه هستند.

گالری ایده بیشترین تعداد آثار را در دو بخش غرفه و اکسپو به نمایش گذاشته است. در غرفه این گالری آنچه بیشتر از همه آثار جلب توجه می‌کند تابلوی کوچکی است که به یکی از نامداران هنر ایران تعلق دارد. فرامرز پیلارام تابلویی در ابعاد ۱۲ در ۱۲ سانتی‌متر را به وجود آورده که در آن با رنگ‌های زرد، قرمز و صورتی شاهد تکرار حروف و کلمات هستیم. این تابلو ۲۸ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. در نقاشی رضا هدایت منظره‌ای از گیاهان و پرندگان دیده می‌شود که در بخشی از آن گروه‌های انسانی حضور دارند. تابلویی از کاظم خراسانی با استفاده از خوشنویسی شکسته‌نستعلیق و کوفی، نقاشی‌خط‌هایی از محسن دایی‌نبی و آثاری از زهرا عیشی، خسرو خسروی، حمید خلیقی و... آثاری هستند که در این مجموعه به نمایش درآمده‌اند.

نگارخانه ژینوس در غرفه خود تابلوهای فیگوراتیو امیررضا کوهی، تابلوهای کوچک از مناظر طبیعی اثر مهدی علایی‌نژاد و آثار آبستره بهاره ملاعلی‌پور را به نمایش گذاشته است.

در غرفه گالری آسا‌ تابلوی فیگوراتیو سیاه و سفید از نسترن آزادی به نمایش درآمده است که در آن افرادی در یک گالری در حال تماشای تابلوها هستند. آنا آذرشین در تابلوهای کوچکی با استفاده از گواش منظره‌هایی از مبارزات کشتی را بر روی کاغذ آورده است. از الهام روشن تابلوی انتزاعی به نمایش درآمده و تابلوهای مرضیه باقری در میان رنگ‌های فراوان، نشان‌دهنده کیک‌های تولد هستند اما فضایی پرخطر را تداعی می‌کنند.

 غرفه گالری نقش و خط به ارائه آثار خوشنویسی، نقاشی‌خط و نقاشی پرداخته است که همگی متعلق به جواد بختیاری هستند. قطعات بزرگ نستعلیق و نقاشی‌خط‌های رنگارنگ از یک‌سو و تابلوهای نقاشی که در هر کدام از آنها نشانه‌های آشنای تاریخ هنر مانند مجسمه داوود و مونالیزا در کنار نمادهایی از هنر ایرانی مانند گل و مرغ و نقاشی‌های قاجاری ترکیب شده است، دیده می‌شود. در یکی از این تابلوها با عنوان "شجریان و هم‌نوازان" پرتره‌ای از استاد شجریان را در کنار نوازندگانی برآمده از نقاشی‌های کهن ایرانی دیده می‌شود.

در غرفه گالری محسن تک اثری از امیر معبد با عنوان "گل‌های سرزمین من" نمایش داده است که چیدمانی از چند شاخه گل سیاه است که در میان آنها مشت‌های گره کرده به رنگ سفید دیده می‌شود.

نگارخانه جاوید هم در غرفه خود توجه ویژه‌ای به خوشنویسی داشته است. سیاه‌مشق نستعلیق از فتح‌الله افسر، نقاشی‌خط از محسن دایی‌نبی، دو تابلو سطر نستعلیق منسوب به عبدالرحیم افسر، یک قطعه خط شکسته منسوب به علی‌محمد شیرازی، قطعه خط نقاشی اثر ملک محمد قزوینی که 40 میلیون تومان قیمت دارد، چلیپای نستعلیق از رضا مافی با قیمت 60 میلیون تومان و چند قطعه خوشنویسی نستعلیق از عباس اخوین در این مجموعه دیده می‌شود. همچنین نقاشی طبیعت اثر یحیی میرزا دولتشاهی،  طراحی بازار قاهره اثر علیرضا اکبری جاوید، تابلوهای رئال مهرداد جمشیدی از منظره و طبیعت، دیگر آثار موجود در این غرفه هستند.

 موسسه فرهنگی هنری صبا هم در غرفه خود تعداد زیادی از آثار هنرمندان شناخته شده معاصر را به نمایش و فروش گذاشته است. تابلویی از محمد احصایی به مبلغ ۲۸۰ میلیون تومان که از فضاهای نوین آثار اوست، فرمی نامنظم و آبی‌رنگ را که از به هم پیوستن حروف نستعلیق به وجود آمده است بر روی زمینه صورتی نشان می‌دهد. نقاشی‌خطی از صداقت جباری به مبلغ ۱۷۰ میلیون تومان، اثری از نصرالله افجه ای ۸۰ میلیون تومان، تابلویی از محمود زنده‌رودی که در کنار آن نوشته شده است قیمت توافقی و آثاری از ناصر پلنگی، خلیل کویکی، جعفر نجیبی، سیاوش کسرایی، منوچهر نیازی، هادی ضیاءالدینی، حسین محجوبی، بهرام دبیری، رضا بانگیز و... در این مجموعه به نمایش درآمده است.

بخش چهارسو دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

در بخش اکسپو نیز تعدادی گالری با آثار یک یا چند هنرمند حضور دارند. نگارخانه رنگ و ترنگ از تنکابن نقاشی‌هایی از بازار ماهی‌فروشان را نمایش داده است. بنیاد لاجوردی اثری چاپی از ناصر اویسی را ارائه کرده که در آن اسب‌های آشنای اویسی بر روی زمینه سفید کاغذ و با محدودیت رنگی دیده می‌شوند. همچنین تابلوی چاپ دستی اثر ا.اشوق در فضایی آبستره و مینی‌مال دیده می‌شود که تنها با سطوح رنگ سیاه و کم شدن غلظت رنگ روی کاغذ به وجود آمده است.

گالری دیبا از اصفهان آثار نقاشی‌خط از محمدرضا شفیعی و محسن سلیمانی را نمایش داده است.

گالری شیث با آثاری از محمدحسین سوقندی در این نمایشگاه حضور دارد. پنج تابلو از این هنرمند در نمایشگاه عرضه شده است که در آنها فضای رنگارنگ و شلوغی دیده می‌شود. فیگورها و چهره‌های انسانی دفن شده میان اشیا و لوازم گوناگون دیده می‌شوند و درعین‌حال سطوح رنگین و تکرار آنها باعث می‌شود فضایی آبستره به چشم مخاطب بیاید.

گالری احسان آثار متنوع عکس، نقاشی و خوشنویسی را نمایش داده است. عکس‌های این مجموعه اثر حمید حسین‌زاده هاشمی هستند که موضوعات مختلفی از طبیعت، انسان و مناظر شهری دارند. نقاشی با ماژیک و مرکب اثر سمیه زاهد، تابلویی از کارینا اولقیگه هلم، نقاش دانمارکی ساکن اصفهان، زن ایرانی را با یک ظرف سفالی تاریخی در دست در میان گل‌های بزرگ نمایش می‌دهد. قطعه سیاه‌مشق اثر حسین خاتمی و تابلوی نقاشی‌خطی از فاطمه اسلام جهان نیز از دیگر آثار این مجموعه است.

گالری مژده تابلویی از جواد بیاد را نمایش داده که در فضای سورئال آن ترکیبی از چند فضای مختلف دیده می‌شود.

گالری هفت آینه از ساری آثار نقاشی و تذهیب را نمایش داده است. آثار مهدی اساسیان تابلوهایی هستند که با آبرنگ و گواش تصویری از حاجی‌فیروز یا رویارویی دو سپاه خیر و شر با پرچم‌های سبز و سرخ را نشان می‌دهد. فهیمه ابراهیمی با کلاژ پارچه روی بوم تابلوهای دکوراتیو به وجود آورده و مریم عمادی با ترکیب مواد و رنگ، تصاویر انتزاعی ایجاد کرده که نمایی از طبیعت در آنها دیده می‌شود. سجاد وردیمی تصاویری از جنگل های هیرکانی و مهدیس مقیمی یک نقاشی فیگوراتیو ارائه کرده است.

نگارخانه ثالث نقاشی فیگوراتیو از سینا برومند و تابلویی از حسنیه رومی که با حجم زیادی از رنگ تصاویر درهم پیچیده بر روی بوم به وجود آورده و در میان آن چهره زنی دیده می‌شود را نمایش داده است.

گالری دستان نقاشی‌های آبرنگ امیر حسینی را نمایش داده که مناظر طبیعی یا شهری در آن دیده می‌شود.

گالری شیرین عکسی از علی یحیایی را به نمایش گذاشته که در آن فضای داخلی خانه از پشت شیشه عکاسی شده و آنچه به چشم می‌آید دچار اعوجاج شده است. همچنین تابلویی از طاهره صمدی طاری آدم‌های در حال حرکت در فضای شهری را نشان می‌دهد که بدن آنها کش آمده و در زمان تداوم پیدا کرده است.

نگارخانه ملک نیز آثاری گوناگون را نمایش داده است. تابلویی از حمید طلوعی‌فرد که با استفاده از حروف و خطوط به وجود آمده و یک خروس را شکل داده است. تابلوی نقاشی‌خط از سعید نقاشیان که با حروف بزرگ آبی روی زمینه سفید به وجود آمده است. تابلوهایی از ترکیب خوشنویسی و نقوش تزیینی اثر مهرداد فلاح، تابلویی از محمد احصائی، منوچهر نیازی، حمیدرضا رحیمی‌نژاد، سحر صالحی، علیرضا کریم‌پور، جلال‌الدین مشمولی، هانیبال الخاص، محمدعلی ترقی‌جاه، ناصر اویسی، جلال شباهنگی، عبدالرضا دریابیگی و... توسط این گالری به نمایش درآمده است.

 نگارخانه گویا تابلوی نقاشی حسن صالح ریاحی از منظره برفی، تابلو چهارفصل نقاشی و خط اثر عظیم فلاح، کالیگرافی روی بوم اثر اللهیار خوشبختی، تابلوی "هو" اثر حمیدرضا قلیچ‌خانی و خط نقاشی اثر سعید نقاشیان را به نمایش گذاشته است.

 نگارخانه آویسنیت از یزد نقاشی‌هایی از محمدرضا باقری با موضوع نبرد رخش و شیر و صحنه در بند افتادن ضحاک و نقاشی از سید مریم نیک‌تبار با نام "زبرجد آتشین" را نمایش داده است.

دوازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا 5 اسفند در موسسه فرهنگی هنری صبا برپاست.