گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایش پرتره ترامپ در گالری ملی پرتره راه را برای نقاشی کردن چهره او هموار می‌کند و نزدیکان رئیس جمهوری پیشین آمریکا اعلام کرده‌اند در پی یافتن یک هنرمند و گزینه مناسب برای این ماموریت هستند. ترامپ در این تصویر پشت میز کار ویژه رئیس جمهوری ایالات متحده در دفتر بیضی‌شکل کاخ سفید با همان کراوات محبوب قرمزرنگ دیده می‌شود.

کسی که این عکس را از ترامپ گرفته، پاری دوکوویچ است؛ یک عکاس مقیم نیویورک که تصویر رئیس جمهوری آمریکا را در ۱۷ ژوئن ۲۰۱۹ درست یک روز پیش از اعلام نامزدی ترامپ برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برای هفته‌نامه معتبر تایم در قاب دوربین خود ثبت کرد. البته نکته اصلی رونمایی از پرتره ترامپ در گالری ملی پرتره به محل قرار گرفتن آن مربوط می‌شود و نمایشگاه‌گردانان نکته‌سنج گالری این هوشمندی را با ظرافت به خرج داده‌اند.

پرتره رئیس جمهوری شماره ۴۵ آمریکا درست جایی قرار گرفته که روبه‌روی آن تصویر جان لوئیس به چشم می‌خورد؛ عضو فقید کنگره و قهرمان مبارزه مدنی در آمریکا که عادت داشت به دل مساله‌های خوب بزند و یکی از این مساله‌ها، تحریم کردن مراسم آغاز ریاست جمهوری ترامپ در ژانویه ۲۰۱۷ بود. در واقع، کسانی که بخواهند تصویر ترامپ را در گالری ملی پرتره ببینند، ناخودآگاه چشم‌شان به پرتره جان لوئیس فقید هم می‌افتد که در ۱۷ جولای ۲۰۲۰ از دنیا رفت.

به رسم تمام تابلوهایی که روی دیوارهای گالری ملی پرتره آویزان شده، کنار پرتره ترامپ هم یک متن کوتاه در توصیف رئیس جمهوری چهل و پنجم آمریکا به چشم می‌خورد. در متن این نوشته آمده است: «دونالد ترامپ با شعار اول آمریکا و استفاده از روش‌های پوپولیستی برنده انتخابات شد، رکورد دو استیضاح را در کارنامه ثبت کرد و در انتخابات دور دوم شکست را نپذیرفت. گروهی از هواداران او روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ در جلسه تایید پیروزی جو بایدن به کنگره حمله و آن را اشغال کردند.»

پرتره ترامپ در واقع جایگزین نقاشی‌های پرتره باراک اوباما و میشل اوباما شده راهی یک تور یک‌ساله در پنج شهر آمریکا شده‌اند. پشت دیواری که پرتره ترامپ بر آن اویزان شده، پوستر «امید» شپرد فیری با تصویری از اوباما قرار گرفته است. گالری ملی پرتره پس از حدود شش ماه تعطیلی به دلیل شیوع کرونا بار دیگر بازگشایی شده و این روزها میزبان نمایشگاه تصاویر بانوان اول کاخ سفید، از مارتا واشنگتن تا ملانیا ترامپ است.

Donald Trump1

فران مکدانلد، استاد بریتانیایی دانشگاه لوییزویل از جمله بازدیدکنندگان گالری ملی پرتره در روزهای اول بازگشایی است. او درباره احساس خود از دیدن تصویر ترامپ روی دیوار می‌گوید: «حتی نگاه کردن به آن هم سخت است. می‌خواستم به جای دیدن ترامپ از آن عکس بگیرم اما دیدم حتی نمی‌خواهم تصویر او در گوشی‌ام باشد. خیلی خوشحالم که دیگر لازم نیست صدا و تصویر او را هر روز بشنویم و ببینیم. حضور شبانه‌روزی ترامپ در خبرها یک توهین بی‌رحمانه بود.»

با ورود تصویر دونالد ترامپ به گالری ملی پرتره، حالا نوبت کشیدن یک نقاشی از این پرتره است. از آنجا که رئیس جمهوری پیشین او اهمیتی بسزا برای تصویر عمومی خود قائل است، باید دید کدام هنرمند برای کشیدن نقاشی چهره او انتخاب می‌شود و نزدیکان ترامپ چه کسی را نامزد به سرانجام رساندن این ماموریت خطیر می‌کنند.