سرویس تئاتر هنرآنلاین، نمایش "اپرای ۹۰" نوشته و کار عباس عبدالله‌زاده از ۲۷ بهمن‌ماه در سالن شماره یک عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه آمد که این نمایش نیز در پی اعلام تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی هنری به دلیل شیوع کرونا ویروس تعطیل شد. عبدالله‌زاده در این‌باره به هنرآنلاین گفت: ما این نمایش را به مدت ۱۰ شب روی صحنه آورده بودیم که اجرای آن متوقف شد. بعید می‌دانم دیگر امکان اجرای دوباره این نمایش فراهم شود چراکه همه برنامه‌ریزی‌های ما بهم ریخته است و باید منتظر سرنوشت دوباره این نمایش باشیم.

او در ادامه افزود: اجرای دوباره "اپرای 90" برای خود من بسیار مبهم است و امکان دارد از آنجایی که این نمایش حدود 50 بازیگر، عوامل و دست‌اندرکار دارد، دیگر به صحنه نرود چراکه اجرای مجدد آن به لحاظ تهیه و تولید کار بسیار دشواری است و همچنین بازیگران این نمایش محدودیت‌های زمانی متفاوتی دارند. اما واقعیت این است که همه‌چیز بستگی به آن دارد که آیا تهیه‌کننده آمادگی دارد که سرمایه‌گذاری مجددی روی این نمایش کند یا خیر؟

این نویسنده و کارگردان در ادامه اضافه کرد: مدتی دوری از اجرا؛ یعنی جمع کردن دوباره تیم اجرایی، برگزاری مجدد تمرینات و یافتن دوباره سالنی به منظور اجرا و همه این‌ها مشمول هزینه دوباره است. بازیگران نمایش قراردادی داشتند که این قرارداد ۲۵ اسفندماه به پایان می‌رسد و در این شرایط باید ببینیم که آیا زمان آن‌ها مجدد با ما هماهنگ می‌شود یا سرکار دیگری هستند و تداخل زمانی با این نمایش دارند و هزار اما و اگر دیگر. ضمن اینکه آیا تهیه‌کننده نمایش تصمیم مجدد می‌گیرد که دوباره برای نمایش سرمایه‌گذاری کند چراکه امکان دارد تعدادی از بازیگران به دلیل مشغله‌های دیگر تغییر کنند و تهیه‌کننده مجبور شود قراردادهای جدیدی با بازیگران تازه منعقد کند.

عبدالله‌زاده با بیان اینکه تعطیلی پیش‌آمده اجتناب‌ناپذیر است و در این شرایط نمی‌توان کار دیگری انجام داد، عنوان کرد: هیچ‌چیز برتر و بالاتر از سلامتی انسان‌ها نیست اما نمایش "اپرای 90" هم به لحاظ مالی و هم معنوی دچار ضرر و زیان صددرصدی شده است. جمع کردن دوباره بعضی از کارها امکان‌پذیر نیست و تنها استثنائاتی هستند که می‌توانند نمایش‌شان را پس از وقفه به وجود آمده، مجدد روی صحنه آورند.  

او با اشاره به این موضوع که زمانی کرونا در جامعه تمام شود، کسی به دنبال آن نیست که مشکلات منِ تئاتری را حل کند، در حالی‌که بسیاری از هنرمندان هنوز حق و حقوق‌های معوق یک سال گذشته خود را دریافت نکرده‌اند، یادآور شد: ما جایی زندگی می‌کنیم که به محض اینکه مسئله‌ای حل شود، تمام این مشکلات فراموش خواهد شد و در گذر زمان کسی هم پاسخگو نخواهد بود. در ارتباط با این‌گونه مسائل بیشتر نومیدی جلوه‌گر است تا امیدواری.

نویسنده و کارگردان نمایش "چلچلا" در ادامه افزود: احساس من این است که اداره ‌کل هنرهای نمایشی قدرتی ندارد که بخواهد برای هنرمندان اقدامی انجام دهد چراکه سرمایه و بودجه‌ای در دست ندارد و در این شرایط باید کارگروه دیگری در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مسئولیت پشتیبانی از گروه‌های هنری را بپذیرد که آن‌ها هم اساساً برایشان وضعیت تئاتر تفاوتی نمی‌کند. زمانی که در شرایط عادی کسی به فکر تئاتر نیست چرا باید در وضعیت قطع اینترنت و تعطیلی‌های مکرری که امسال به آن دچار بودیم، کسی به فکر گروه‌ها و ضررهای‌شان باشد؟ 

او با بیان اینکه سرمایه‌ها و آثار هنری و ارزشی، بی‌ارزش شده‌اند، اظهار کرد: صحبت‌های من و دیگر هنرمندان که در این مسیر دچار خسران شده‌اند، بی‌فایده است چراکه صدای ما به گوش کسی نمی‌رسد. من یک سرمایه‌باخته و مال‌باخته هستم که می‌دانم صدایم به جایی نمی‌رسد. شاید ۱۰- ۱۵ سال پیش این امکان وجود داشت که اعتنایی به درخواست‌های‌مان شود اما اکنون مسئولان به تقاضاهای‌مان اعتنایی ندارند.

عباس عبدالله‌زاده تصریح کرد: ما در جایی زندگی نمی‌کنیم که فرهنگ و هنر مهم باشد و عناصر و آثار  فرهنگی و هنری ارزشمند باشد. حال چرا ما باید در این شرایط به دنبال مسائل و تغذیه‌های فرهنگی باشیم؟ این امور هیچ جایگاهی در کشور ما ندارد.

او در ادامه اضافه کرد: سال گذشته نمایشی به نام "فستیوال" را با تعداد ۵۰ و ۶۰ نفر عوامل و بازیگر تمرین کردم و قرار بود این نمایش از ابتدای امسال در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رود اما ۲۷ اسفندماه به ما اعلام شد که این نمایش دچار صددرصد ممیزی شده است. تهیه‌کننده نمایش "فستیوال" خودم بودم و دچار ضرر و زیان بسیاری شدم. پس از آن "اکوان دیو" را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه آوردم. اکنون نیز شیوع کرونا ویروس اجراهای نمایش "اپرای 90" را با حدود 6 ماه تمرین فشرده متوقف کرد. فکر می‌کنم جمع کردن دوباره این کار بسیار دشوار است و این نمایش نیز همچون نمایش "فستیوال" به تاریخ پیوست.

بازیگران نمایش "اپرای 90" به تهیه‌کنندگی ایرج نیک پور؛ حمیدرضا الماسی، بهنام امینی، علی ایزدی، نازنین بابایی، شهاب بهرامی، پریوش جاوید، عرفان حق روستا، علیرضا حیدری، آتنا حیدری، فائزه خانزاده، حسام خانعلی، صادق خدا پناه، عباس خضری پور، امیر داوودی منش، محسن زرآبادی، شبنم شاهسون، تینو صالحی، سروش طاهری، سولماز غنی، تیماه کلاته، احمدرضا محمدی، سارا محمدی، سهیلا مقدم، شقایق مهاجر، محمد مهدوی، پارمیس نیری، علیرضا نیکخواه و اکبر همراهی هستند.