سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "مصایب یک رقصنده پاپتی" به نویسندگی، طراحی و کارگردانی عباس عبداله‌زاده از 25 بهمن‌ماه ساعت 21 در سالن شماره یک عمارت ارغنون روی صحنه است. در این اثر عاشقانه موزیکال، علیرضا مهران، شادى امیرى، سحرناز عباس‌زاده، الهه پورجمشید، یاسمن جعفرى، حسنا قنبرى، ندا اصغرپور، مبینا شیراوژن، آتنا مهیارى، لادن عسگرى، طناز عباسى، یاسمن صفایى، سحر میرزاخانى و درسا صانعی به عنوان بازیگر حضور دارند.

عباس عبداله‌زاده در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره ایده نگارش این اثر نمایشی گفت: یکی از کاراکترهایی که در تاریخ به آن علاقه داشته‌ام، حلاج است و از مدت‌ها پیش در پی نوشتن اثری در ارتباط با این شخصیت بوده‌ام. پس از اجرای نمایش "چلچلا" ایده‌ای به ذهنم رسید و شروع به نوشتن آن کردم. اما در نگارش، به این ایده از منظر تاریخی و ایدئولوژیک نگاه نکردم. حلاج برایم کاراکتری جذاب است از این منظر که در زمان خود به دور از هیاهو، داد و قال‌های مرسوم زندگانی در دنیا، می‌زیسته بی‌آنکه به دنبال ثروت و مقام و قدرتی باشد. 

او همچنین در ادامه اضافه کرد: حلاج عارف مشهوری در دوران خود بوده اما من در نگارش نمایشنامه وجهه آزاد اندیشی و آزادمنشی این شخصیت را در نظر گرفتم. حلاج در آن زمان انسانی آزادی‌خواه بود که دوست داشت به آن شکل که می‌پسندد، زندگی کند اما در نهایت به دار آویخته شد. او با کسی کاری نداشته و با سبک و مسلک خود می‌زیسته اما دنیا، مردم و حکومت رهایش نمی‌کردند و در نهایت با او آنی کردن که باعث خلق وضعیتی تراژیک ‌شد.

کارگردان نمایش "هام" ضمن اشاره به اینکه در "مصایب یک رقصنده پاپتی" روایتی مدرن از کاراکتر حلاج شده است، اظهار داشت: در نوشتن این متن نگاهی گذرا به تاریخ داشته‌ام و به وجوه تاریخی حتی در قصه پایبند نبودم و برداشت و نوع نگاه خود را داشتم. در اجرا نیز روایتی مدرن دارم و هیچ کدام از شاخصه‌های تاریخی و گذاره و المان‌های اعتقادی را مدنظر قرار ندادم. 

عبداله‌زاده درباره سبک و شیوه اجرایی این اثر گفت: در شیوه اجرایی همه ساز و کارهای ما مدرن است و قصه‌ای نداریم به جز یک انسان و هفت لوکیشن متفاوت. در ابتدا متنی کلی داشتیم که در این 7 لوکیشن آن را در زمان تمرین پروراندم و براساس آن صحنه به صحنه نمایش شکل گرفت. این اثر منوط به حرکت و موسیقی است و در همه سازوکارهای نمایش سعی کردیم به روز باشیم و در واقع همه چیز را تولید کردیم.

او در ادامه صحبت‌هایش افزود: سعی کردیم از الگوهای حرکت و بدن مرسوم در تئاتر استفاده نکنیم و در موسیقی، صحنه و بازی‌ها تا حد امکان خلاق باشیم.

کارگردان "چلچلا" درباره موسیقی نمایش "مصایب یک رقصنده پاپتی" اذعان داشت: این نمایش تلفیقی از موسیقی زنده و پلی بک است. در ساخت موسیقی دست آهنگسازان را باز گذاشتم تا بر اساس فضاها خلاقانه عمل کنند. نمایش وابسته به فضا است و موسیقی و دیگر ارکان در آن فضا تعریف شده است. موسیقی به عنوان یک کاراکتر در نمایش است و کاربرد تزئینی ندارد و از آنجا که لازمه این اثر است سعی شده تا از آن استفاده بهینه شود.

عباس عبداله‌زاده درخصوص طراحی صحنه اثر نیز خاطرنشان کرد: تقریبا فضای صحنه عریان است و به جز یک یا دو سازه کوچک، کاملا وابسته به رفتارهای بدنی بازیگران هستیم. دکور آنچنانی در صحنه نیست و آن چیزی که موجود است کاربردی، لازم و مورد استفاده است.

او با بیان اینکه لباس در این اثر کاربردهای مختلف دارد، عنوان کرد: در طراحی لباس نیز تا جایی که بودجه‌مان اجازه می داد سعی شد خلاقانه و در خدمت نمایش باشد. 

این نویسنده و کارگردان تئاتر در پایان گفت: گروه نمایش ما گروهی مستقل است و با تلفیقی از هنرمندانی با تجربه و جوانان کنار هم جمع شده‌ایم تا به معنای واقعی و به دور از بزک دوزک‌های امروزه، تئاتر تولید کنیم.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: مصایب یک رقصنده پاپتی، روایتی مدرن از، حلاجکی رعنا است که در پی شنیدن صدایی جادویی، شیدا و واله در مسیر جنون و عشق قرار گرفته و این خود آغاز راه حلاجکی غلطان است که در مصاف با جهانی به دنبال صدای گم شده‌اش، حوادث بسیار می‌بیند و می‌رقصد و می‌رقصاند جهانی را.

دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: آهنگسازان: افشین غیاثی و وحید احمدی، نوازندگان: وحید احمدی، افشین غیاثی و خورشید معلم، طراح لباس: ایلین بایراک، طراح پوستر و بروشور: استودیو تارنگ، روابط عمومی و تبلیغات: شهرزاد نقاش‌زاده، دستیار کارگردان: ناصر رحیمی، مدیر صحنه:  بهمن کرمی و امیر داوودی، طراح صحنه: عباس عبداله‌زاده، اجرای دکور: امیر رئیسیان، عکاسان:  مسعود رضا عجمی، فائقه عزیزی و نیما کزازی و ساخت تیزر:  مسعودرضا عجمی و نیما کزازی.