سرویس موسیقی هنرآنلاین:  هشتمین روز یازدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در سه سئانس میزبان بخش ویژه موسیقی دستگاهی تنبک به داوری حسین علیزاده، مجید کیانی، داریوش پیرنیاکان، مینا افتاده و مهدی آذرسینا بود.

یکی از کوتاه‌ترین روزهای جشنواره مربوط به بخش ویژه موسیقی دستگاهی با تنها 10 شرکت‌کننده بود.

با وجود تعداد کم شرکت‌کننده‌ها اما اساتید وسواس ویژه‌ای نسبت به این بخش بخصوص در ساز سنتور از خود نشان می‌دادند به‌طوری که آزمون اولین شرکت‌کننده یک ساعت زمان برد.

محسن تقی پور از گیلان، مهران آقاخانی از شهرری، عارف شاهدی نواز از تبریز، آرمان سیف نژاد از اصفهان، چکاد فشارکی از تهران، آریا طیب زاده از کرج، فردین میرزاحسینی از کرج، علی قنبری از ایلخچی، کاوان کریمی از تهران و کسرا منصور از تهران شرکت‌کنندگان این بخش در سه رده سنی الف، ب و ج بودند.

در بداهه‌نوازی آزادی وجود دارد

آذر سینا درباره ارزیابی خود از اجراها گفت: این بخش از جشنواره که قسمت ویژه جشنواره محسوب می‌شود، رویداد بزرگی است. این بخش، بخش مهمی است و به طور قطع برای شرکت‌کنندگان نیز سختی‌ها و دشواری‌های خود را دارد، با در نظر گرفتن این امر می‌توان گفت اجراهای خوبی را شاهد بودیم. بی‌شک شرکت‌کنندگان باارزشی هستند و کار آن‌ها نیز ارزنده است. هر یک وقتی روی صحنه آمدند رکن اساسی را که حفظ ردیف است، رعایت کردند. به محتوا و مبنای اولیه موسیقی ایران احاطه دارند و به طور قطع در آینده هنر درستی را با برداشت صحیح از زیربناها ارائه خواهند داد.

او درباره موزیکالیته و روح اجرای شرکت‌کنندگان گفت: اگر گوشه خاصی مشخص می‌کردیم و از آن‌ها می‌خواستیم بداهه‌نوازی کنند، می‌شد این را بررسی کرد. اما در ردیف نوازی نباید دخل و تصرفی شود، اگر تغییری می‌دادند امتیاز منفی محسوب می‌شد. اجرای ردیف باید بسیار دقیق باشد. در بداهه‌نوازی آزادی وجود دارد.

او در ادامه توصیه کرد: با وجود این که مرحله سختی است اما تازه شروع کار است. استعدادهای ناب هم نیاز به زمان زیادی برای یادگیری تمام ردیف‌ها دارند. شرکت‌کنندگان بسیار جوان هستند و باید دوره‌هایی برایشان در نظر گرفت که آن‌ها وارد مسیر درست شوند.

وی در رابطه با ارزش مدرک این بخش توضیح داد: این مدرک یکی از بالاترین مدرک‌ها محسوب می‌شود. داورانی که به ارزیابی پرداخته‌اند کاملاً آگاهانه انتخاب شده‌اند و امضای این مدرک بسیار ارزشمند است.

امروز پنجشنبه شانزدهم شهریورماه از ساعت 9 الی 21 در سه سئانس هنرجویان در بخش ویلن و ویولا در سه رده سنی الف، ب و ج به هنرنمایی خواهند پرداخت.