سرویس معماری هنرآنلاین: فرآیند انتخاب برنده جایزه پریتزکر که به نوبل دنیای معماری شهرت دارد، همچون دوره‌های پیشین از طریق سطوح مختلف قضاوت‌ها صورت می‌گیرد که یکی از این راه‌ها رأی گیری عمومی از علاقه مندان به حوزه معماری است.

وبسایت آرک دیلی همچون سال گذشته این نظرسنجی را در ارتباط با فرد مناسب برای دریافت جایزه پریتزکر 2018 ترتیب داده است. مقصود این نشریه از این نظرسنجی تنها گمانه زمانی درباره اینکه در نهایت چه کسی برنده این جایزه خواهد بود، نیست بلکه بیشتر ناظر بر این است که خوانندگان عنوان کنند که از نظرشان چه فردی شایستگی آن را دارد و به چه دلیل؟

با در نظر گرفتن فرصت باقیمانده برای مشارکت علاقه مندان در این رأی گیری که تا ماه مارس ادامه دارد، برای آشنایی بیشتر مخاطبان خلاصه ای از دیدگاه‌های طراحانی که تا این مرحله بیشترین آرای عمومی را به خود اختصاص داده‌اند مرور می‌کنیم.

بیارکه اینگلس معمار دانمارکی : ما خود را شیفته معماری ایکونیک می‌یابیم، چرا که معماری آیکونیک حد اعلای پیچیدگی است. معماری ای که حداکثر تأثیر را با حداقل ابزار به جای می‌گذارد، معماری ای که بیشترین آسایش را با کمترین میزان مصرف انرژی و بیشینه‌ترین وجه کارکردی را در کمترین میزان فضای لازم و بالاترین کیفیت زندگی را با کمترین گستره از منابع تأمین می‌کند.

استیون هال معمار آمریکایی: معماری باید وجه تجربی خود را حفظ کند و در مواجه با نیروهای متحجری که متداوما به سمت آنچه پیش از این اثبات شده است و ساخته شده است و بدان اندیشیده شده هدایتش می‌کنند، با تمسک به ایده‌ها و مسیرهای استنشاق تازه گشوده بماند. معماری به من گمان بایستی بتواند آنچه تاکنون حس نشده را بکاود. معماری باید همیشه در کار تحقق یک ایده الهام بخش باشد، ایده ای که الهام بخش ایده‌های دیگر شود. تجربه پدیدارشناسانه در معماری ارزش جنگیدن را دارد و البته پاسخش را در سکوت می‌دهد با لذتی که در نور، فضا و مصالح معماری نهفته است.

دیوید چیپرفیلد معمار بریتانیایی: ما هر چقدر هم که سعی کنیم معاصر باشیم همچنان به دنبال ویژگی‌های مختلف در مکان‌های مختلف هستیم. به نظر من این خیلی بد است که یک معمار تاریخ و فرهنگ یک شهر را به کلی نادیده بگیرد و بگوید "من پیرو سبک بین‌المللی هستم". این واقعاً هیچ توجیه منطقی‌ای ندارد. مثل این است که در آشپزی هیچ تنوعی نداشته باشید و انواع مختلف غذا را در مخلوط کن بریزید و مانند یک معجون پروتئین قوی مصرف کنید.

برادران ماتئوس معماران ایسلندی: معماری هنری ماندگار است نه زودگذر. البته مساله ماندگاری از جنبه استعاری‌اش برای ما جالب است. اگرچه محصول معماری به عنوان یک بنا واقعاً جاودانه نیست، اما اصلی که معماری به آن معطوف است می‌تواند جاودانه باشد. وجه جذاب ماندگاری برای ما، ماندگاری ایده است.

بالکریشنا ویتالداس دوشی معمار هندی: من از لوکوربوزیه یاد گرفتم تا به سنت، عملکرد، ساختار، اقتصاد، و چشم اندازها توجه کنم و واکنش نشان دهم. من در دو دهه گذشته، به تدریج متوجه شدم بعضی از ساختمان‌هایی که طراحی کرده‌ام، به اندازه کافی در ارتباط با محیطشان نیستند. به این ترتیب سعی می‌کنم مردم ، سنت‌هایشان، رفتار اجتماعی و فلسفه زندگی‌شان را بیشتر درک کنم.

کنگو کوما معمار ژاپنی: من از تمام بخش‌های طراحی و مراحل آن، از طراحی محصول و معماری کوچک تا پروژه‌های بزرگ و برنامه ریزی شهری لذت می‌برم. برای طراحان مهم است که در صورت امکان بتوانند روند تولید را در هر زمینه ای کشف کنند و به چالش بکشند. هر فضایی دارای شخصیت منحصر به فرد خود، میراث فرهنگی محلی، آب و هوای خاص، عادت‌ها و ترجیحات است. من همیشه سعی می‌کنم بیشتر از مکان‌ها و مردم خودم برای پروژه‌هایم الهام بگیرم.

سانتیاگو کالاتروا معمار اسپانیایی: معماری برای من یک هنر است، همانطور که نقاشی و مجسمه سازی نیز  هنر هستند. با این حال معماری یک گام فراتر از نقاشی و مجسمه سازی حرکت می‌کند زیرا که استفاده از مواد و متریال بیشتری در آن بیشتر رایج است. زیباترین قسمت ماجرا این است که معمار نه تنها یک مدیر بلکه یک آهنگساز هم  هست که حس خلاقیت را در ساختمان‌ها به ارمغان می‌آورد.

فرانسیس کِرِه معمار آفریقایی: من بین دو قاره یا بین دو فرهنگ کار می‌کنم و در آنچه که انجام می‌دهم تلاش دارم تا جایی که می‌توانم شکاف‌های فرهنگی را از میان بردارم. رویکرد من در معماری بسیار ساده است.

وینی مَس معمار هلندی:  فکر می‌کنم آنچه که تلاش داریم انجامش دهیم معماری مفهومی است و البته در صدد پاسخ دادن به بعضی از سؤالات در معماری هستیم. در ترکیب فردیت با جامعه، ما معماری را با شهرنشینی و معماری چشم انداز پیوند می‌دهیم. نتیجه این عمل یک تصویر کاملاً بیانگر است.

دیوید آجایه معمار آفریقایی بریتانیایی: کار من بیشتر مربوط به ویژگی‌های فرهنگ، مکان و جغرافیا است و فکر می‌کنم طراحی خوب می‌تواند یک تحقیق انتقادی در مورد مسئولیت اجتماعی و آگاهی مدنی ارائه دهد. من همیشه به دنبال ایجاد زیبایی شناسی در چنین مطالعه ای در معماری هستم. معتقدم در بهترین حالت، معماری باید به یک برنامه تغییر اجتماعی کمک کند.

*دسترسی به این صفحه نظرسنجی و اعلام رأی جایزه پریتزکر 2018 اینجا فراهم شده و علاقه‌مندان می‌توانند با انتخاب یکی از معماران معرفی شده در این فهرست و ثبت آن در این صفحه در معرفی معماران شایسته دریافت این جایزه سهیم باشند.