سرویس تجسمی هنر آنلاین: آیین افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر با حضور هنرمندان و علاقمندان به عرصه هنرهای تجسمی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد. در این مراسم که با خضور حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مجلس شورای اسلامی، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر، مجید ملانوروزی مدیرکل هنرهای تجسمی، مجتبی آقایی دبیرکل نهمین جشنواره تجسمی فجر و هنرمندانی چون علی اکبر صادقی، کامبیز درم‌بخش، رضا نامی، ناصر پلنگی، محمد فرنود، علی شیرازی و... حضور داشتند، حضار به پاسداشت شهدای سانحه ساختمان پلاسکو یک دقیقه سکوت کردند.

جشنواره سیر تکاملی به خود گرفته است

در ابتدای این مراسم، مجتبی آقایی دبیرکل نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر گفت: امسال جشنواره سیر تکاملی به خود گرفته است. در این دوره موزه هنرهای معاصر به عنوان یک مرکز معتبر هنری جهان میزبان این جشنواره است. ما در این جشنواره به یک هم‌افزایی و توان‌افزایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال قریب به چهارده هزار متقاضی برای شرکت در این جشنواره وجود داشت و در نهایت شش هزار اثر به جشنواره ارسال شد و شورای هنری در یک پروسه کاری فشرده برای دومین سال پیاپی به شیوه‌ای دست به انتخاب زدند که می‌توان آثار ارزشمندی را به واسطه این شیوه انتخاب در نمایشگاه مشاهده کرد.

وی اظهار داشت: امسال 47 در صد هنرمندان برای اولین بار در این جشنواره شرکت می‌کردند. 51 درصد هنرمندان از جامعه زنان بودند و جوانان در این جشنواره فرصت آن را یافته‌اند تا آثار خود را به آزمون بگذارند و خوشبختانه شورای هنری از زمان ارائه ایده تا مرحله اجرایی در کنار هنرمندان بودند.

افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر‎ در موزه هنرهای معاصر

آقایی گفت: در طول جشنواره فرهنگسرای نیاوران میزبان دوم ماست و بخش بین‌الملل و نمایشگاه آثار مفاخر در آن برگزار می‌شود. مفاخر و چهره‌های نام آشنا و فعالی که در مراسم اختتامیه نشان عالی هنرهای تجسمی را دریافت می‌کنند. ما امسال در بخش بین‌الملل نیز میزبان دو کشور مکزیک و اسپانیا هستیم.

دبیر جشنواره تجسمی فجر گفت: ما امیدواریم رویه مدنظرمان در برگزاری بخش بین‌الملل محقق شود و بتوانیم به معنای واقعی جشنواره بین‌المللی برگزار کنیم و در این عرصه نمایه روشن و دقیق‌تری را به نمایش بگذاریم.

دبیر جشنواره تجسمی فجر در ادامه گفت: ما سال‌هاست که در کنار تجلیل از هنرمندان حوزه تجسمی از حامیان این عرصه نیز تجلیل به عمل می‌آوریم، چرا که این حامیان برایی بهتر دیده شدن هنرمندان که صاحب ایده هستند، اهمیت دارند و این مدیران و صاحبان سرمایه و اصحاب رسانه هستند که می‌توانند به کار هنرمندان جنبه مصرفی و عمومی بدهند.

آقایی در پایان گفت: امروز متاسفانه موزه‌ها کفاف این حجم از آثار را نمی‌دهند و ما به فضاهای بزرگ‌تری نیاز داریم و امیدوارم مسئولان امر که در این مراسم حضور دارند نسبت به این موضوع مساعدت‌هایی را به خرج دهند.

مشکل امروز ما کمبود فضای نمایشگاهی است

مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد و سرپرست موزه هنرهای معاصر نیز در ادامه این مراسم گفت: ما هر ساله بیش از 20 جشنواره داریم که توسط نهاد‌های خصوصی و عمومی برگزار می‌شود اما ما نمی‌خواهیم جشنواره فجر در کنار این نمایشگاه‌ها برگزار شود و با آن‌ها هم سو باشد.

وی ادامه داد: ما به دنبال جشنواره‌ای هستیم که به لحاظ فرم و محتوا نگاه جامع‌تری داشته باشد و امروز متناسب با جای خالی نیو آرت که احساس می‌شود را بتوانیم با نگاهی تخصصی‌تر پر کنیم.

رئیس موزه هنرهای معاصر گفت: ما همه ساله بینال‌های تخصصی را برگزار می‌کنیم که در هر کدام از آن‌ها به صورت تخصصی به شاخه‌های مختلف هنرهای تجسمی توجه می‌کنیم.

ملانوروزی گفت: ما به عنوان حاکمیت هنر، این موضوعات را رصد می‌کنیم و با توجه به این که هنرمندان و به خصوص جوانان در هر کدام از این رشته‌ها رویکردهای خوبی داشتند در آخر هر سال از این فعلان تقدیر به عمل می‌آید.

افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر‎ در موزه هنرهای معاصر

وی اظهار داشت: یکی از مشکلات امروز ما کمبود فضای نمایشگاهی است.ما باید سعی کنیم از ظرفیت‌های استفاده کنیم  و با ایجاد فضاهای بزرگ‌تر دست شورای داوری را باز بگذاریم که مجبور به حذف آثار به دلیل نبود فضای نمایشگاهی نشوند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ما برای جشنواره‌ها و آرت‌فرهایی که قصد داریم در آینده برگزار کنیم، نیازمند مکانی مناسب هستیم و این نکته می‌تواند عزم مسئولین را جذب کند که برای این مسئله چاره‌ای بیاندیشند.

مجلس برای تحقق مطالبات هنرمندان کمک کند

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه آیین افتتاحیه نهمین جشنواره بین‌المللی تجسمی فجر گفت: اتفاق‌هایی که در حوزه تجسمی در حال رخ دادن است به ما این نوید را می‌دهد که ما یک امکان خوب نهفته داریم.

وی ادامه داد: ما با ایجاد امکانات جدید شرایطی را به وجود آورده‌ایم که سازمان‌های هنری خصوصی و نیمه‌خصوصی بتوانند فعالیت‌های گسترده‌تری را در این زمینه داشته باشند. اما امکاناتی که برای این شاخه هنری وجود دارد بسیار اندک است.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: روزی که من وارد معاونت شدم بودجه معاونت 14 میلیارد تومان بود اما من بعد از هر سال به ترتیب 24 ، 32 و در نهایت با مساعدت آقای نوبخت 46 میلیارد تومان به بودجه معاونت اضافه کردم. اما متاسفانه بخش اعظمی از این بودجه در حوزه‌های دیگری هزینه می‌شود.

مرادخانی گفت: با احتساب 26 میلیاردی که ما می‌گیریم بودجه رسمی معاونت هنری نزدیک به 110 میلیارد تومان است که در صد زیاد آن از قبل هزینه‌های پشتیبانی در وزارتخانه می شود و این مشکلات ناشی از ضعف در حوزه برنامه‌ریزی است.

افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر‎ در موزه هنرهای معاصر

وی اظهار داشت: در واقع نوع بودجه‌بندی ما اشکال دارد. ما امیدواریم به این حوزه عنایت بیشتری شود ما امروز می‌خواهیم طرح گالری ملی را آغاز کنیم و هفت هزار متر زمین هم بابت ساخت این گالری در دست داریم اما مشکلاتی سد راه ماست که موجب شده امروز جایی برای عرضه هنر وجود نداشته باشد.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: وقتی ما امکانات داشته باشیم هنرهای تجسمی رشد می‌کنند. در واقع موضوع اقتصاد هنر باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. ما از مجلس می‌خواهیم امکانی را فراهم کند که این موضوعات قانون‌مند شود و بتوانیم بخشی از این مطالبات را به نفع هنر کشور محقق کنیم تا ایران در عرصه هنرهای تجسمی بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

همه اولویت‌ها مبتنی بر تقویت زیرساخت‌های هنری است

حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این نشست گفت: در مجلس شورای اسلامی و به خصوص کمیسیون فرهنگی همه اولویت‌ها مبتنی بر تقویت زیرساخت‌های فرهنگ، هنر و رسانه تعریف شده است.

وی ادامه داد: اخیرا برخی از هنرمندان موسیقی می‌گفتند که بیاییم قانون کپی‌رایت را به رسمیت بشناسیم و ما اعلام کردیم که شما لایحه بیاورید و ما آمادگی این را داریم که مسائل را برطرف کنیم.

نماینده مردم تهران گفت: ما وظیفه پشتیبانی از فعالیت‌های هنری را هر در برنامه خود داریم و امیدواریم بتوانیم امتیازهای خوبی را برای این حوزه در نظر بگیریم چرا که من از بودجه‌ای که برای این حوزه در نظر گرفته شده راضی نیستم و امیدوارم با توجه به درخواستی که مبنی بر اضافه شدن این بودجه هست بتوانیم با کمک به وزارت ارشاد به کمک سایر معاونت‌ها این وزارتخانه‌ بیاییم.

افتتاحیه نهمین جشنواره تجسمی فجر‎ در موزه هنرهای معاصر

مازنی گفت: در حال حاضر عزیزان در کمیسیون تلفیق مشغول فعالیت هستند و ما امیدواریم متناسب با محدودیت‌های قانونی در سال آتی با تامین بودجه مناسب و در خور این حوزه خدمتگزار هنرمندان باشیم.

در آیین افتتاحیه این جشنواره همچنین به رسم دوره‌های گذشته جشنواره از حامیان و متولیان هنری و همچنین نشریات و رسانه‌هایی که حامی جشنواره بودند تجلیل به عمل آمد. در این مراسم از حجت‌الاسلام رحیم جعفری مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، ناصر میرباقری مدیر انتشارات خانه فرهنگ و هنر گویا، حبیب ابراهیمی مدیر گروه ادب و هنر برنامه تلویزیونی هنرنامه ، آزاده سهرابی خبرنگار خبرگزاری مهر ، نماینده رایزن فرهنگی ایران در ارمنستان، محمد حبیبی دبیر جشنواره هنر مقاومت، آقای نعمت‌زاده معاون موزه هنرهای معاصر آبادان و رییس منطقه آزاد اروند و امید تهرانی مقدم مدیر گالری اثر تجلیل شد.

نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر از سوم تا سی‌ام بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان به حوزه هنرهای تجسمی است.