سرویس تجسمی هنر آنلاین: مراسم اختتامیه دهمین دوسالانه نگارگری ایران عصر دیروز 25 دی ماه با حضور معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هنرمندان در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

باید جایزه ویژه نگارگری تعریف کنیم

در جریان اختتامیه این دوسالانه علی مرادخانی؛ معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور پیشکسوتان در چنین عرصه‌های هنری حتی در قالب برگزاری آئین نکوداشت و تجلیل موجب خواهد شد تا جوان‌ترها با قدرت و انگیزه بیشتری  در این عرصه هنری به فعالیت و ممارست مشغول باشند.

وی ادامه داد: من شخصاً در بازدید از نمایشگاه آثار این دوره از دوسالانه نگارگری، دچار شعف و شور و نشاط زایدالوصفی شدم. نگارگری هویت هنر ملی و دینی ماست و ارزش و اعتبار آن از سایر مظاهر دیگر هنرهای تجسمی بالاتر است و لذا باید شرایط مناسب‌تر و مساعدتری از وضعیت موجود فراهم آوریم تا همانطور که اشاره شد انگیزه لازم در میان هنرمندان و فعالان این رشته هنری برای تداوم کار و خلق آثار مانا فراهم شود.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: یکی از این سازوکارهای تشویقی در این راستا طراحی و ایجاد جایزه "حسین بهزاد" است که می‌توان آن را به عنوان یک اتفاق بزرگ هنری ابتدا در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد تا پس از تصویب و اختصاص آن به هنرمندان طراز اول هنر نگارگری، شاهد رشد و شکوفایی هرچه بهتر و بیشتر در این عرصه باشیم.

مرادخانی گفت: به واقع طراحی و ایجاد چنین جایزه‌ای و اختصاص مبلغ قابل توجهی جایزه نقدی که به منتخبان و برگزیده عرصه هنر نگارگری تعلق خواهد گرفت موجب خواهد شد که فرایند هنری موجود در این رشته با نظم و انسجام مناسب‌تری به وقوع پیوسته و به شکل هدفمند شاهد خلق آثاری ماندگار باشیم که به عنوان میراث هنر ایرانی برای آیندگان به یادگار باقی خواهد ماند.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در عرصه هنر موسیقی به همت و ابتکار دوستان مسئول، این اتفاق از چند سال پیش در حال انجام و گردآوری اطلاعات است و باید در زمینه هنرهای تجسمی و به ویژه هنر فاخر نگارگری که از جمله هنرهای اسلامی محسوب می‌شود، اقدام مشابه برای ثبت و ضبط آثار و زندگی هر یک از این مفاخر که می‌توانند الگوی نسل جوان و آینده هنری ایران شوند به انجام برسد.

اختتامیه دهمین دو سالانه ملی نگارگری در موزه هنرهای معاصر تهران

مرادخانی گفت: اخیر استاد محمود فرشچیان؛ پدر هنر نگارگری ایران دل نگرانی‌هایی مبنی بر آینده نامعلوم این رشته هنری به سبب گرایش جوانان به هنرهای مدرن و وارداتی غربی مطرح کردند؛ اما خوشبختانه در خلال برگزاری این دوسالانه شاهد آن بودم که اتفاقاً نسل جوان هنرمند بسیار راغب به تلاش و فعالیت در این عرصه هنری هستند و موج امیدوارکننده‌ای میان جوانان برای فعالیت و هنرآموزی در این عرصه و سایر عرصه‌های هنر اصیل و سنتی ایرانی فراهم شده است که تا حدودی موجب خواهد شد، دل‌نگرانی‌های اشخاصی همچون استاد فرشچیان که حق بزرگی بر هنر ناب ایرانی دارند، مرتفع شود.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: من در نظر دارم که با طرح مسئله جایزه ویژه نگارگری در شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم که جایزه‌ای را برای هنرمندان این عرصه در نظر بگیریم. در این مراسم از استاد حسین بهزاد بسیار یاد شد و من فکر می‌کنم که چرا ما جایزه حسین بهزاد نداشته باشیم. جایزه‌ای که می‌تواند برای نگارگران ما یک امکان مستمر فراهم کند و حتی بعد از مدتی می‌توانیم این رویداد را به جایزه‌ای بین‌المللی بدل کنیم اما با نگاهی ژرف و با توجه به زیرساخت‌ها.

مرادخانی در پایان گفت: دست یافتن به این مهم نیازمند مشاوره و انتقادهایی است که اساتید این حوزه به ما ارائه می‌دهند و من از همین جا می‌گویم که پیشنهادهایی را که راه‌گشا است قرائت کنید.

نگارگری نیاز به خوانش معاصر دارد

مجید مولانوروزی هم در اختتامیه دهمین دوسالانه نگارگری ایران گفت: ما کمتر دوسالانه‌ای داشتیم که بتواند هنر ملی ما را معرفی کند. از طرفی یکی از نکات مثبت این بی‌ینال برگزاری آن در موعد مقرر است و این اتفاق به دلیل تغییراتی که در ساختار این انجمن ایجاد شده و از طرفی اهمیتی که میراث ملی ما پیدا کرده رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: شاید در فضای معاصر، نوگرایی، نگاه مولف و ایده‌ها چندان قرابتی با هنر نگارگری نداشته باشد اما با نگاه جدید به این میراث ملی است که می‌توان این میراث را حفظ کرد.

اختتامیه دهمین دو سالانه ملی نگارگری در موزه هنرهای معاصر تهران

رئیس موزه هنرهای معاصر گفت: امروز می‌توان نگاه متفاوتی به چالش همیشگی میان سنت و مدرنیته و تاثیر آن بر مکاتب سنتی ما که بیش از همه مکتب تهران را در رشته‌های مختلف دچار بحران کرده است داشت. اگر چه هنر ملی ما دارد دستخوش تغییر می‌شود اما نباید فراموش کنیم که آبشخور آن در فرهنگ کهن ما است.

مولانوروزی گفت: امروز اگر چه به صورت طبیعی در این بینال‌ها ما در مسیر دیروز و فضای کهن حرکت می‌کنیم و مانوس هستیم اما باید در نگارگری خوانش معاصر داشته باشیم.

در ادامه این مراسم با حضور علی مرادخانی و مجید مولانوروزی از اساتید برجسته این رشته تقدیر شد. امیرحسین قهرمانی، مصطفی سهرابی و سید محمود افتخاری سه هنرمند و استاد پیشکسوت این رشته بودند که در این بخش از آن‌ها تقدیر به عمل آمد.

در ادامه این مراسم برگزیده گان دهمین دوسالانه نگارگری ایران معرفی شدند.

در بخش تذهیب  ، فاطمه بهاری عیسی لو ، فریده طهماسبی و زینب شاهی به ترتیب اول ، دوم و سوم شدند.

در بخش تشعیر و طراحی به ترتیب مهدی مهدوی ، سارا آقامیری  و میر مهدی سیدی اوی ، دوم و سوم شدند.

احسان فتاحی ، رعنا شریلو و روح الله پروین هم برگزیدگان بخش گل و مرغ بودند.

در بخش نقاشی ایرانی زبیر سعیدی ، محمد خادم الفقراء و رحیم عظیمی به ترتیب اول ، دوم و سوم شدند.