گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران - سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت‌ماه در مصلی تهران کار خوش را آغاز کرد.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه آقایان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی‌وپنجمین نمایشگاه کتاب و علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات و قائم مقام و سخنگوی این دوره و جمعی از ناشرین و اهالی فرهنگ و ادب حضور داشتند.

 

اسماعیلی سخنران اصلی  آیین افتتاح نمایشگاه دراین‌باره گفت: در اردیبهشت با رویدادهای فرهنگی متنوع مثل بزرگداشت عطار، سعدی، فردوسی، خیام همراه هستیم و امسال با دهه کرامت و ولادت بانوی بزرگوار حضرت فاطمه معصومه (س) و پایان این دهه ولادت حضرت رضا (ع) قرین شده است.

وی افزود: نمایشگاه سی‌وپنجم با همت خانه کتاب و معاونت فرهنگی و مشارکت اصحاب فرهنگ و کتاب برگزار شده است. از همه ناشران، نویسندگان و کتابفروشان تشکر می‌کنم که مشعل فروزان فرهنگ‌ را در این کهن سرزمین شعله‌ور نگه داشتند. بنای دولت انقلابی و مردمی تمرکز جدی و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری است. ما دوره پررونق فرهنگ و ادب و کشور را تجربه می‌کنیم، سال گذشته حدود ۱۲۰‌ هزار مجوز کتاب صادر شده که بالاترین عدد در همه سال‌ها است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در حوزه کاغذ با وجود این که در ابتدای دولت با تولید حدود ۵ هزار تنی شروع کردیم سال گذشته به خودکفایی در کاغذ کتاب های درسی برای ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی و بالای ۸۰ هزار تن رسیدیم و به زودی با افتتاح مجموعه ای جدید و فناور که نیازی به استفاده از چوب برای تولید کاغذ ندارد، این رقم به ۱۳۰ هزار تن افزایش پیدا خواهد کرد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سخنران دیگر این مراسم هم گفت: شورای عالی انقلاب اسلامی همراه برگزارکنندگان نمایشگاه هر سال تلاش می‌کند در این رویداد وحدت کلمه برای ناشران ایجاد شود، در این شورا از همه اهل قلم و ناشران که از اهل قلم حمایت می‌کنیم.

وی اضافه نمود: هر جای عالم تمدنی کهن وجود دارد مانند یونان، چین و ایران و همچنین تمدن مدرن بعد از رنسانس، مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل تمدن‌سازی کتاب بوده است. هرجا کتاب، کتابخانه و کتابخوان رونق داشته، تمدن هم پیشرفت کرده است. اگر دغدغه تمدن وجود دارد باید به کتابخوانی توجه شود و زمان مردم صرف کتابخوانی شود.

احمدوند رییس این دورۀ نمایشگاه هم در قسمتی از برنامه بیان داشت: استقبال مردم در روز اول نشان دهنده اشتیاق و استقبال مردم از این نمایشگاه است. مجموعاً ۲ هزار و ۷۰۰ ناشر در بخش مجازی و حضوری نمایشگاه هستند. همچنین آثار ۱۰۰ ناشر در خارجی در این دوره از نمایشگاه عرضه می شود. نمایشگاه کتاب با وسعت ۱۵۰ هزار متر مربع برگزار شده است.

سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از امروز در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی در حال برگزاری بوده و تا تا ۲۹ اردیبهشت (۱۴۰۳) ادامه دارد.