به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنر ایران میثم رشیدی مهرآبادی پژوهشگر، نویسنده و کارشناس کتاب در یادداشتی نوشت: فردا سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کار خود را در مصلای امام خمینی(ره) آغاز می‌کند. امید می‌رود مثل سال گذشته از همان ساعات اولیه بازگشایی در‌های مصلی، مشتاقان کتاب و کتابخوانی به غرفه‌های مورد نظرشان بروند و کتاب‌های مدنظرشان را به‌راحتی تهیه کنند.

ما اعضای تحریریه قفسه کتاب هم هر روز در نمایشگاه، مترصد یافتن کتاب‌های جدید و خوب برای انعکاس آن در ویژه‌نامه هستیم.

امسال هم مانند پارسال، دو سالن «کوشک کتاب» (روبه‌روی محراب) و گوشه نقد (گوشه جنوب‌غربی شبستان) با برنامه‌هایی متفاوت و متنوع، تصویری از مهم‌ترین کتاب‌های سال گذشته را در قالب نشست‌های رونمایی و نقد و بررسی، پیش چشمان شما قرار می‌دهند.

این دو سالن همواره مورد نظر اهالی کتاب و کلمه است و اطلاعات بیشتر درباره برنامه‌های آنها را می‌توانید از سایت نمایشگاه به دست بیاورید.

روزهای پنجشنبه و جمعه، جمعیت بیشتری به نمایشگاه می‌آیند و بازدید از غرفه‌ها با تراکم و زمان بیشتری میسر می‌شود؛ بنابراین توصیه می‌کنیم بازدیدتان را به صبح روزهای غیرتعطیل موکول کنید.

دیدار با کتاب‌ها ارزش این را دارد که از اداره یا مدرسه و دانشگاه‌تان، یکی، دو روز مرخصی بگیرید. شعار و پوستر نمایشگاه امسال هم موافقان و مخالفانی دارد اما بیشتر مخاطبان نسبت به آن ابراز رضایت کرده‌اند.

اعلان رسمی نمایشگاه

پوستر امسال با طراحی صابر شیخ‌رضایی منتشر شده است. شاکله اصلی اعلان را تصویر کتاب‌های متعددی که در حال ایجاد یک سازه معمارانه هستند، تشکیل داده که این اثر تلاشی برای انتقال محتوا و ساخت تصویر با شکلی جدید و بیانی بین‌المللی و کمینه‌نگر شرقی ولی بدون استفاده مستقیم از عناصر سنتی تصویری فرهنگ و هنر ایرانی است.

از آنجا که امر «خواندن» امری گره‌خورده به ملکوت وسنت‌های پویا وهدایتگر پیام‌آوران وحی است وبهترین کتاب‌های بشری نیز سرمایه‌های وجودی آسمانی دارد، کتاب‌هایی از بالای قاب تصویر، در حالاتی متفاوت و بالقوه، درحال تنزل درجات و پایین‌آمدن هستند و در مرکز قاب «امر ساختن» را با چیدمانی همچون یک سازه منسجم معمارانه که تداعی اولین هسته‌های شهرسازانه و تمدنی دارد،به فعلیت می‌رساندکه در‌هم‌تنیدگی کتاب‌ها نیز حکایت از اندیشه و فلسفه ایرانی دارد.

زمینه اعلان، لاجوردین فام (آبی ایرانی)است که حکایت از نمایش این چرخه بر گستره وسیع آسمان دارد که این رنگ نیز علاوه بر ایجاد حس نشاط و سرزندگی کنار تنوع رنگین کتاب‌ها، زمینه گرایش‌های دینی وعرفانی در تاریخ و فرهنگ ایران و سنت‌های تصویری نگارگری ایرانی را راهبری می‌کند.

تجمیع و چیدمان کتاب‌ها علاوه بر تداعی فرم بصری یک کتاب گشوده‌شده که در دو وجه اصلی خود، دروازه‌ها و ایوان‌هایی روشن دارد با تابش نور آگاهی بر دیدگان و دل‌های بشر آن را به آرمانشهری زمینی بدل می‌کند و مفهومی دیگر را راهبری می‌کنند که آن شکل ساده‌سازی‌شده یک قلب بزرگ روشن وهندسی است که مفهوم «مهر» در جوامع را یادآور می‌شود که از نتایج کتابخوانی و فرهیختگی و جاری‌شدن اخلاق در زندگی بشر بوده و کتاب‌هایی پلکانی که بیانگر «رشد و تعالی» انسان است.

شماره 254 قفسه کتاب