گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - «هیس! پیرمرد چهارده ساله خوابیده» خاطرات جلیل خلیلی افراتختی به قلم صادق کیان‌نژاد امیری در انتشارات سوره‌مهر به چاپ رسید. این کتاب در سیزده بخش از کودکی تا بزرگسالی راوی را بازگو می‌کند و در بخش آخر عکس‌ها و اسنادی از این روایت‌ها را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد.

هیس! پیرمرد چهارده ساله خوابیده به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری استان مازندران در 404 صفحه با شمارگان 500 نسخه در بازار نشر موجود است.

 

 

به‌همین بهانه گپ‌وگفت کوتاهی با نویسندۀ اثر داشتیم تا حال و هوای روایت و سوژه را از زبان ایشان بشنویم. ایشان در این‌باره به خبرنگار ما گفت:

ما نویسنده‌ها مثل مادران بارداری هستیم که اگر بچه‌شان سر موعد مقرر به دنیا نیاید نگران سلامتی و زنده ماندنش می‌شوند. همان‌طور که تولد بچه خیال مادر را راحت می‌کند ما هم بعد از چاپ کتاب‌مان نفس راحتی می‌کشیم. کتاب «هیس! پیرمرد چهارده‌ساله خوابیده» جدیدترین اثر چاپ شدۀ بنده به‌‌شمار می‌رود که خوشبختانه در ایام فرخندۀ عید فطر توسط سورۀ مهر به چاپ رسید.

این کتاب حاصل 40 ساعت گفتگو با یک رزمندۀ روستازادۀ قائمشهری به‌نام جلیل خلیلی افراتختی است که در سن دوازده-سیزده سالگی وارد مبارزات انقلابی می‌شود. جلیل در هنگام شروع جنگ اقدام به رفتن می‌کند که در ایتدا با مخالفت پدرش مواجه می‌گردد ولی بالأخره او رضایت می‌دهد و خلیل به جبهه می‌رود. زندگی و رزمندگی ایشان ماجراهای جالبی دارد که اغلب آن‌ها را در کتاب آورده‌ایم. مثل خبر شهادت خلیل که خانواده را نگران می‌کند ولی مدّتی بعد خودش به خانه برمی‌گردد. یک‌بار هم هم ثبت‌نام می‌کند برای اعزام. اسم خودش را هم در لیست می‌بیند و از خوشحالی بال درمی‌آورد ولی بعداً می‌فهمد که قرعه به‌نام یکی هم نام او درآمده و او قرار نیست به جبهه برود. جالب این‌جاست که آن شخص هم اسم راوی کتاب بنده، بعدها به شهادت می‌رسد. خلیل یک دفعه هم برای جعل اثر انگشت پدرش به‌خاطر اینکه انگشتان دستش خیلی کوچک‌تر از ایشان بوده، مجبور می‌شود اثر انگشت بزرگ پایش را بندازد پای برگۀ رضایت‌نامه. این کتاب خاطرات خواندنی فراوانی دارد که امیدوارم مورد تأیید مخاطبان قرار بگیرد.

هیس! پیرمرد چهارده‌ساله خوابیده

کیان‌نژاد علیرغم اشتغال در یکی از ادارات دولتی، دستی هم در نوشتن دارد. او دربارۀ تولیدات قبلی خود افزود:

بنده از سال 1388 نوشتن را آغاز کردم. نخستین اثرم «یادگار ابراهیم» بود که قصۀ یک رزمندۀ اهل شهرستان بابل به‌نام «احمد عسگریان» را روایت می‌کند. دومین کتابم که متأسفانه اسمم روی جلد آن نیست «شهید عزیز» است که به زندگی شهید مدافع‌حرم «محمود رادمهر» می‌پردازد. سومین نوشتۀ بنده «صدای پاروها» نام دارد که به سرگذشت «سید قاسم هاشمی» یکی از رزمنده‌های مازندرانی اختصاص دارد. هیس! پیرمرد چهارده ساله خوابیده هم چهارمین تولید ادبی بنده به‌شمار می‌رود. یک کتاب هم با موضوع خاطرات همسر یکی از سرداران شهید استان مازندران در نوبت چاپ دارم.

IMG_20240409_195737_844
صادق کیان‌نژاد امیری نویسنده کتاب