گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی با بیان اینکه حوزه چاپ، تلفیق فرهنگ و صنعت است، گفت: چاپ یک رسانه است، محصول را معرفی و در این روند با مخاطب صحبت می‌کند و به همین دلیل در دنیا به عنوان فعالیت فرهنگی به آن نگاه می‌شود.

بابک عابدین با تاکید بر اینکه چاپ یکی از پردرآمدترین صنایع دنیا محسوب می‌شود، گفت: چاپ روند و فرایندی عریض و طویلی است و می‌تواند با به کار گرفتن خلاقیت، زمینه‌ساز توسعه فعالیت کل تولیدکنندگان بسته‌بندی شود، زیرا نقطه فروش همه کالاها با بسته‌بندی آغاز می‌شود.

ئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ و بسته‌بندی ایران با بیان اینکه روند چاپ حتی روی تعداد زیادی از محصولات خارج از بسته‌بندی هم انجام می‌شود، ادامه داد: باید در نظر داشت که چاپ فضای فعالیت گسترده‌ای دارد، غیر از چاپ روی بسته‌بندی مواد مختلف، روی پنل‌های (دیواره) داخل خودرو، بُردهای الکترونیک (یک صفحه نازک ساخته شده از فایبرگلاس، اپوکسی کامپوزیت یا سایر مواد لمینت است)، همه لوازم خانگی چاپ انجام می‌شود. حتی روی لوازم خانگی چاپ سیلک خورده و معرفی اسم محصول بعد از بسته‌بندی توسط فرایند چاپی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک فرآیند چاپی روی محصولات انجام می‌شود، افزود: انواع و اقسام فرآیندهای چاپ را برای مصارف مختلف داریم، برای مثال بحث تولید لیبل‌های برچسب‌دار که روی بطری شامپو و مصارف دارویی انجام می‌شود، مصارف جداگانه دارد؛ ساخت جعبه‌ای که شامپو در آن قرار می‌گیرد پروسه جداگانه دارد. از طرفی بسته‌بندی‌های انعطاف‌پذیر مانند بسته‌های شیرینی و انواع خوراکی پروسه چاپی متفاوت دارد، چاپ روی بسته‌بندی لبنیات مانند شیر و ماست نیاز به خطوط تولیدی اختصاصی و کارخانه و فرایند متفاوتی است.

چاپ یک رسانه است

عابدین با بیان اینکه حوزه چاپ، تلفیق فرهنگ و صنعت است، گفت: بحث محتوایی چاپ و فرآیند اطلاع‌رسانی آن فرهنگی است، تا جایی که گفته می‌شود، چاپ یک رسانه است، محصول را معرفی و در این روند با مخاطب صحبت می‌کند. و به همین دلیل در دنیا به عنوان فعالیت فرهنگی به آن نگاه می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ درباره نیازهای پایه صنعت چاپ بیان کرد: برای رسیدن به هدفی که در آن بازار و تقاضا وجود داشته باشد، تا نیاز را تامین کنید نیازهای پایه وجود دارد. نخستین نیاز صنعت چاپ، ماشین‌آلات و خطوط تولیدی است که با توجه به حساسیت و ظرافتی که باید از یک خط تولید چاپی انتظار داشت، این حساسیت را بیشتر می‌کند. دستگاه باید از آلیاژ و فناوری خوبی برخوردار باشد، تا بتواند تصویر چاپی را که ممکن است از دو تا ۱۲ رنگ تشکیل شده باشد، روی هم بنشاند؛ پس گران است.

وی ادامه داد: روند چاپ به یک ماشین ختم نمی‌شود. این در حالی است که تسهیلات مناسبی در بخش بانکی برای صنعت چاپ وجود ندارد، این در حالی است که باید بتوانیم با محصولات وارداتی رقابت کنیم، همچنین بُعد صادراتی محصولات برایمان مهم است. بسته‌بندی باید به قدری قدرتمند باشد که بتواند با بسته‌بندی وارداتی رقابت کند.

169045493

تسهیلات نوسازی و سرمایه در گردش اولین دغدغه چاپخانه‌دار

عابدین با تاکید بر اینکه چاپ از فرایندهایی است که روز به روز در حال تغییر است، ادامه داد: از نظر استانداردهای محیط زیستی و استانداردهای بیولوژیکی باید بستر، مرکب و مواد مصرفی در چاپ مطابق با استاندارد جهانی باشد. برای اینکه محصولی فروش برود باید ویژگی‌هایی داشته باشد، زیرا مصرف‌کننده خارجی می‌خواهد مقوایی که با آن بسته‌بندی انجام شده است ۹۹.۹ درصد عاری از میکروب باشد. اگر در فرآیند چاپ از مرکب استفاده می‌شود باید مرکبی مطابق با استانداردهای جهانی انتخاب شود که از بستر چاپی به محصول انتقال پیدا نکند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ با اشاره به این نکته که در فرآیند چاپ باید موارد زیادی در نظر گرفته شود، افزود: دستگاه چاپ باید بتواند اقداماتی را که بیان شد، انجام دهد؛ در نتیجه کمترین سرمایه گذاری برای این بخش‌های چاپ شاید از ۵ تا ۱۰ میلیون یورو سرمایه فقط برای ماشین چاپ نیاز است. همچنین چاپخانه‌دار نیاز به دو تا سه میلیون یورو برای فضا، مواد اولیه و سرمایه در گردش دارد تا بتواند محصول را تولید کند. در نتیجه اولین دغدغه ما تسهیلات مورد نیاز برای نوسازی و سرمایه در گردش است.

به گفته او دومین دغدغه دسترسی به زنجیره تامین است. زنجیره تامین پایدار برای صنعت چاپ به این دلیل که این صنعت مصرفی است و باید به شکل مرتب کاغذ، مرکب، پوشش، مواد مصرفی داخل ماشین خانه خریداری و تجدید شود؛ تا مردم بتوانند مرتب از آن استفاده کنند و در مرحله بعد محصولات چاپی وارد زباله و بعد بازیافت شود، در نتیجه باید چرخه تامین مواد اولیه مرتب داشته باشیم.

بازار صادراتی ایران رقیبان جدی دارد

عابدین با اعلام اینکه تعدادی از کشورها هنوز بسته‌بندی ایران را قبول ندارند، گفت: با اینکه علاقه داریم تا تولید داخلی وجود داشته باشد اما نمی‌توان صنایع زیردستی و بازار صادراتی را فدای تولید کالای داخلی کنیم. البته خوب است برای برخی مصارف تولید داخلی داشته باشیم، اما اگر بخواهیم بر اساس استانداردهای جهانی تولید کنیم، به جایی می‌رسیم که کالای تولید شده ما را پس می‌فرستند؛ به این دلیل که بسته‌بندی استانداردهای آلایندگی زیست تخریب‌پذیر، آلایندگی میکروبی و شیمیایی را ندارد و در نتیجه کل هزینه برگشت می‌خورد.

ه گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ این کار معمولا توسط رقبا انجام می‌شود، زیرا ایران در بازارهای صادراتی رقیب دارد و اگر بخواهد سهمی از بازار را دریافت کند، نخستین کاری که رقبا می‌کنند این است که بسته‌بندی‌های ایرانی را به آزمایشگاه می‌فرستند و به سازمان استاندارد جهانی اعلام می‌کنند باید تست‌های مختلف روی بسته‌بندی‌هایی که از ایران می‌آید، انجام شود. کاری که در دهه ۹۰ با پسته ایران کردند زیرا نمی‌توانستند با پسته ایرانی رقابت کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین بحث در دنیا مساله بسته‌بندی است، ادامه داد: درآمد چاپ تجاری در این زمینه بالغ بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده است، پس صنعت درآمدزایی است که فعالان این حوزه در همه جای دنیا می‌خواهند منافعی از آن داشته باشند. برای اینکه بتوانیم این اقدامات را انجام دهیم، زنجیره تامین باید داوم داشته باشد و اگر محدود شود عرضه و تقاضا به هم می‌ریزید در نتیجه تقاضا بیش از عرضه می‌شود و قیمت کالا افزایش پیدا می‌کند. در این مرحله اگر هزینه بسته‌بندی زیاد شود، کالا از سبد مردم حذف خواهدشد.

عابدین تاکید کرد: باید واردات مواد اولیه را تسهیل و حمایت از تولید داخل را ممکن کنیم. برای مثال در داخل مقوا تولید می‌کنیم، و وقتی تولید داخل را با تولید چین مقایسه می‌کنیم می‌بینیم وارداتی با قیمت چینی قبل از گمرک برابر است، اما این چه فایده‌ای برای ما دارد؟ اگر بخواهیم با قیمت برابر تولید مزیتی خواهد داشت حداقل باید ۳۰ درصد ارزان‌تر از قیمت بازار دنیا باشد.