گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - مدیر ادبیات و تاریخ و هنری سینمائی ادارۀ کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قزوین است و به مدت هفت سال ترجمۀ اخبار به زبان اشاره برای ناشنوایان در صداوسیمای مرکز استان قزوین را بر عهده داشته و با انتشارات روایت فتح، حوزه هنری و انتشارات 27 بعثت همکاری داشته است. او متولد سال 1363 و نویسنده و فعال فرهنگی است که تاکنون چهار اثر را به چاپ رسانده‌ است. محسن نجفی در عرصۀ نویسندگی از سال 1383 شروع به فعالیت کرد و از آثار او می‌توان به کتاب‌های «مصطفی خوبی‌ها»، «روزهای عین خوش» و «لبخند ماه» اشاره کرد که همگی پیرامون شهدا نوشته شده‌‌اند. معتقد است شبکه کتاب  از طریق تئاتر تلویزیونی که بهره گرفته شده از هر کتابی است، می‌تواند در این مسئله اثرگذار باشد و مخاطبان زیادی را به کتاب‌های تولیدی جذب نماید. در ادامه مشروح گفت و گوی شبکه کتاب با این نویسنده را می‌خوانید.

 

شبکه کتاب به عنوان یک رسانۀ تخصصی حوزۀ کتاب تا چه میزان می‌تواند در بهبود وضعیت نشر ایران مؤثر باشد؟

شبکه کتاب به عنوان یک رسانه تخصصی می‌تواند با تبلیغ مناسب کتاب‌های تولیدی از نشرهای مختلف، هم زمینه را برای معرفی آثار نویسندگان مختلف فراهم آورد و می‌تواند ایجاد انگیزه برای دیگر نویسندگان باشد تا آنها نیز برای خلق آثاری جدید و فاخر دست به کار شوند. همین کار می‌تواند به بهبودی وضعیت نشرهای مختلف کمک شایانی کند.

شبکه کتاب تا چه حد می‌تواند در معرفی کتاب‌ها و آثار مکتوب مؤثر و مؤفق عمل کند؟

شبکه کتاب به دلیل این که یک شبکه تخصصی است و فقط دغدغۀ کتاب دارد، با بهره‌گیری از روش‌های نوین تبلیغ و ارتباط‌گیری با جامعه مخاطبان که تعدادشان کم نیست، آنها را جذب آثار خلق شده از سوی نویسندگان می‌کند. امروزه رسانه اثر بسیار بالایی در همۀ حوزه‌ها دارد و تبلیغ کتاب، آن هم از کانال رسانه بهترین روش است تا در فضایی که همگان میل به فضای مجازی دارند، تغییر ذائقه داده و به سمت کتاب بیایند.

چه پیشنهادهایی برای بهبود فعالیت‌های تخصصی شبکه کتاب برای سال آینده دارید؟

پیشنهاد بنده این است که در قدم اول کیفیت تصاویری که قرار است از شبکه کتاب پخش و نشر داده شود، فنی‌تر و حرفه‌ای تر نسبت به گذشته باشد و از جلوه‌های بصری بیشتری برای این کار استفاده شود و در قدم بعدی مدت زمان بخش‌های گفت‌وگو با نویسندگان، مدیریت شود تا خیلی طولانی نبوده و سؤالات نیز هدفمندتر و گزینشی‌تر باشد.

از نظر شما شبکه کتاب با تولید چه برنامه‌هایی می‌تواند نظر افکار عمومی به ویژه کودکان و نوجوانان را به خود جلب کند؟

شبکه کتاب فقط با استفاده از انیمیشن که زبان هنری مناسب قشر کودک و نوجوان است، می‌تواند نظر آنان را به خود جلب کند. موشن‌گرافی نیز در این میان بی‌تأثیر نخواهد بود.

شبکه کتاب با تولید چه برنامه‌‎‌هایی می‌تواند مخاطبان را ترغیب به خواندن کتاب و فرهنگ مطالعه کند؟

شاید این پیشنهاد سخت و نشدنی باشد اما مطلبی که به نظرم می‌رسد این است که شبکه کتاب  از طریق تئاتر تلویزیونی که بهره گرفته شده از هر کتابی است، می‌تواند در این مسئله اثرگذار باشد و مخاطبان زیادی را به کتاب‌های تولیدی جذب کند.

چه چشم‌اندازی برای شبکه کتاب در آینده متصور هستید و این شبکه برای بهتر شدن باید چه مسیری را طی کند؟

شبکه کتاب اگر در مسیر حرفه‌ای شدن و فنی‌تر شدن باشد که اتفاقاً در همین مسیر نیز هست، آیندۀ بهتری در پیش رو دارد. شبکه کتاب باید همۀ کشور را در نظر بگیرد و فقط به تعداد خاص بسنده نکند و شاید لازم باشد از حد ارتباط‌گیری با شهرستان‌ها هم فراتر برود و برنامه‌هایش را در شهرستان‌ها برگزار و اجرا کند. ارتباط بیشتر با مردم از طریق برنامه‌های میدانی شاید افق کوتاه مدت در آینده برای این شبکه باشد تا بتواند مخاطبان بیشتری را جذب بازار کتاب‌خوان‌ها نماید.

آیا شبکه کتاب تاکنون توانسته در میان مخاطبان خود ذائقه‌سازی کند؟

بله حتما. دنبال کنندگان زیادی هستند که جذب این شبکه شده‌اند زیرا که چنین رسانه‌ای تا به حال در کشور وجود داشته تا بتواند اقدام به تبلیغ کتاب نماید و فضای خسته کتاب‌خوانی را رونق ببخشد.

یک پیام به مخاطبان شبکه کتاب؟

یارِ یار مهربان را هرگز رها نکنید.