برنامۀ گفت‌وگومحور جلد دوم از شبکه کتاب با حضور نیلوفر مالک، نویسندۀ کتاب «سرقت در میدان صدویکم» و با اجرای میثم رشیدی مهرآبادی پخش شد.

به گزارش گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین، نیلوفر مالک با اشاره به داستان کتاب «سرقت در میدان صدویکم»، بیان کرد: این کتاب رمانی ماجراجویانه است که به‌تازگی توسط انتشارات مدرسه برای نوجوانان بالای 12 سال منتشر شده است. شخصیت اصلی این داستان، پسری دوازده‌ساله به نام پویا است که پدرش پلیس بوده و در اثر حادثه‌ای از دنیا رفته است و ماجرا با گم‌شدن «کوکو» پرندۀ پریسا خواهر کوچک پویا شروع می‌شود.

این نویسنده گفت: کتاب «سرقت در میدان صدویکم» ژانر پلیسی و کارآگاهی دارد و داستان را براساس طرحی که از قبل برای نگارش این کتاب مشخص شده بود پیش رفتم و تلاش کردم اطلاعات را به صورت قطره‌چکانی نشان دهم که خود نوجوان هم بتواند در مسیر داستان مشارکت داشته باشد.

وی افزود: گفتگوی بین شخصیت‌های داستان باید دارای شگرد باشد و من با توجه به لحن شخصیت‌ها برای گیرایی کلامشان در داستان استفاده کردم و این جزو مواردی است که هر نویسنده‌ای باید در آثار خود به آن توجه کند.   

مالک اظهار کرد: کتاب «سرقت در میدان صدویکم» بیستمین اثر من و هشتمین کار نوجوان من محسوب می‌شود. از سال 1394 به بعد نقطه عطفی در زندگی و کار من ایجاد و باعث شد به صورت کلی نوشتن کتاب بزرگسال را کنار بگذارم با اینکه زمانی در این حیطه فعالیت داشتم به یکباره تصمیم گرفتم بیشتر انرژی خود را صرف کارهای نوجوان کنم و تصمیم گرفتم نوجوانان را بشناسم زیرا باید به علایق و دغدغه‌های آنها توجه کرد.

او در ادامه تصریح کرد: من از سال 1375 کار خود را با نوشتن داستان در مجلاتی اعم از مجلۀ سروش شروع کردم و همیشه به این مسئله توجه داشتم که در انتخاب اسم شخصیت‌های آثارم از اسامی هماهنگ و هم‌آوا استفاده کنم و اسامی ائمۀ اطهار را در ارائۀ شخصیت‌های داستانم به کار نبرم.

مالک با توجه به اثر جدید خود و همکاری با انتشارات سوره مهر در پایان  گفت: کتاب جدیدی که در حال نگارش آن هستم دربارۀ دختری نابینا است که با چالشی روبرو می‌شود و احساس می‌کند زمانی که در خانه تنها است یک فرد ناشناسی در خانه رفت‌وآمد دارد و نشان می‌دهد این اثر هم دارای رگه‌هایی از ژانر کارآگاهی است.

گفتنی است، برنامۀ جلد دوم هر هفته دوشنبه‌ها ساعت 18 به صورت زنده از ketab.tv پخش می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.