گروه ادبیات خبرگزاری هنرآنلاین - مراسم اختتامیۀ هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور وزیر ارشاد، و جمعی از اهالی شعر و ادب فارسی در سالن سینمایی وزارت‌خانۀ ارشاد برگزار شد. در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ۲ هزار ۶۲۶ عنوان کتاب چاپ اول سال ۱۴۰۱ در ۵ بخش: «شعر کلاسیک»، «شعر نو»، «محاوره»، «کودک و نوجوان» و «درباره شعر» که اختصاص به نقد و پژوهش‌های ادبی دارد، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.در این مراسم که با تجلیل و بزرگداشت زکریا اخلاقی یکی از شعرای پیش‌کسوت انقلاب همراه بود، نفرات برگزیدۀ بخش‌های مختلف معرفی شدند.

اسماعیلی وزیر ارشاد در این برنامه گفت: «همه مفاخر فرهنگ و ادب از حوزه شعر هستند، شعر زبان حکمت و اخلاق است و باید در نظام آموزشی تحولی در این زمینه ایجاد کنیم. با ورود فناوری های نوین تهدید جدی در عرصه شعر و زبان به وجود آمده است که امیدوارم بتوانیم حوزه زبان و شعر را با استفاده از ادبیات اصیل وارد حوزه آموزش کرده و آن را متحول کنیم.

وی افزود: بچه های ما باید به خوبی شاهنامه بخوانند، گلستان و بوستان را قرائت کنند، کجا مثل گلستان و بوستان می توان پیدا کرد که هم نثر مسجع داشته باشد و هم سرشار از حکمت و اخلاق باشد، گلستان و بوستان پر است از توجه به توحید، معاد ، نبوت و امثال آن. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بزرگداشت زکریا اخلاقی اضافه کرد: مایه خوشبختی بود که امسال از یک شاعر کم نظیر که یک معلم اخلاق نیز است و اشعارش طراوت شعرهای سهراب را دارد و مورد تحکیم و احترام رهبر عزیز و فرزانه که خودشان شاعرند و محفلشان محفل ادب و فرهنگ است، تجلیل می کنیم.

اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر
آیین تجلیل از زکریا احلاقی

مصطفی محدثی خراسانی، از داوران هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش دیگر برنامه از زکریا اخلاقی به عنوان یک چهره تأثیرگذار و دارای اندیشه عمیق و مضامین زلال و سرشار انسانی عنوان کرد و گفت: وی شاعری تمام عیار است، شاعری که دیدن آثارش در این سال‌ها خود من را ارجاع می‌داد به آن لفظ حکیم که در گذشته اطلاق می‌کردیم. او شاعری با اطلاعات عمیق و در شقوق مختلف بهره‌مند از ذوق و طبع روان است و نیز از طرف دیگر توانمند بر عناصر مختلف شعر از ذهن گرفته تا زبان و موسیقی و نهایتا آن ناخودآگاهی که تمام این آگاهی‌ها را در لحظه خلق اثر به شکل هنرمندانه‌ای تبدیل به شعر می کند و تا اعماق جان نفوذ می‌کند.

اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر

 

برگزیدگان بخش‌های جشنواره

 شعر کودک و نوجوان:
هیات داوران کتاب شعرهای رودخانه محمود پوروهاب از انتشارات به نشر را به عنوان  شایسته تقدیر معرفی کرد.
هیات داوران کتاب بعضی از پرنده ها شاعرند سروده اسماعیل الله دادی از نشر گویا را به عنوان اثر برگزیده معرفی کرد.

«غلامرضا بکتاش»،. «مریم زندی» . «بابک نیک طلب» داوری این بخش را بر عهده داشتند.

 

بخش درباره شعر:

هیئت داوران دو اثر زیر را به صورت مشترک در این بخش شایسته تقدیر دانست.

مهدی علیایی مقدم برای کتاب «شعر سپید: پژوهشی در باب قالبی بی‌قافیه» از نشر نامک

زهرا سید یزدی و مرضیه خافی برای کتاب «فهرست توصیفی - تحلیلی مقالات مربوط به فردوسی و شاهنامه از سال ۱۲۹۴ تا ۱۳۸۰» از انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

این دو اثر لوح تقدیر، تندیس به همراه جایزه ۷۵ میلیونی را به خانه بردند.

سعید مهدوی فر برای کتاب «خاقانی‌نامه (دفتر اول)» از‬ انتشارات ادبیات لوح تقدیر تندیس و جایزه ۲۵۰ میلیونی این بخش را به خود اختصاص داد.

وحید عیدگاه طرقبه ای قربان ولیئی حسنا محمدزاده داوران این بخش بودند.

اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر

شعر بزرگسال:

گروه شعر نو

حنیف خورشیدی برای کتاب «ندرت ناگوار مرگ» از انتشارات شب چله شایسته تقدیر شد و لوح تفدیر، تندیس و به همراه مبلغ ۷۵ میلیون را به خانه برد.

محمدباقر کلاهی اهری برای کتاب «ای زیبارو خدا خیرت دهد» از نشر مهر و دل نیز در این بخش به عنوان برگزیده لوح تقدیر، تندیس و جایزه ۲۵۰ میلیونی را دریافت کرد.

گروه محاوره

علیرضا طبایی بر ای کتاب «عشق تو نمی‌میرد» مجموعة ترانه علیرضا طبایی از انتشارات آرادمان شایسته تقدیر شد و لوح تقدیر، تندیس به همراه مبلغ ۷۵ میلیون تومان را دریافت کرد.

امیرعلی سلیمانی برای کتاب «محاورات» از نشر نزدیک‌تر به عنوان اثر برگزیده این بخش لوح تقدیر، تندیس به همراه جایزه ۲۵۰ میلیون تومانی را به خانه برد.

گروه کلاسیک

حمید مبشر برای کتاب «کوچه بارانی اشراق» از انتشارات شهرستان ادب به عنوان اثر شایسته تقدیر این بخش لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۷۵ میلیون تومان را به خود اختصاص داد.

حسین دهلوی برای کتاب «دل‌بستگی» از انتشارات سوره مهر به عنوان برگزیده این بخش لوح تقدیر، تندیس و مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان را به خود اختصاص داد.

اختتامیه هجدهمین جشنواره شعر فجر

در بخشی از آیین اختتامیه علیرضا قزوه دبیر جشنواره ضمن قرائت بیانیۀ پایانی آن گفت که قرار است منتخبین این شعر فجر امسال، در یکی از برنامه‌های تلویزیونی با هم رقابت کنند. این برنامه شب‌های ماه مبارک رمضان به روی آنتن شبکۀ چهار می‌رود.

متن بیانیۀ پایانی جشنواره

«به نام خداوند صاحب کتاب

ادبیات به عنوان عالی‌ترین شکل بیان احساس، زبان جان و آیینه روح است. ادبیات پلی است که برقراری ارتباط با انسان‌های دیگر را به دلپذیرترین صورت آن ممکن می‌سازد. برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر کوششی است قابل ستایش برای فروزان نگاه‌داشتن مشعل شعر، پاسداشت زبان و ادبیات پارسی و تکریم و تعظیم شعر و شاعران که وارثان آب و خرد و روشنی‌اند.

شعر فجر این فرصت را برای شاعران پارسی زبان فراهم می‌کند که تلاش کنند تا بیش از پیش در جست‌وجوی تصویر روشنی از خویش و همچنین میراث‌دار شایسته‌ای برای بزرگانی، چون سنایی، فردوسی، عطار، مولانا، حافظ، سعدی و بسیاری دیگر از شاعران مسلمان این مرز و بوم باشند. در هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، ۲ هزار ۶۲۶ عنوان کتاب چاپ اول سال ۱۴۰۱ در ۵ بخش: شعر کلاسیک، شعر نو، محاوره، کودک و نوجوان و «درباره شعر» که اختصاص به نقد و پژوهش‌های ادبی دارد، مورد ارزیابی و داوری قرار گرفت.

چاپ و انتشار هزار و ۹۱۳ عنوان مجموعه شعر در قالب‌های کلاسیک، نیمایی، سپید و محاوره حکایت از گرایش بیشتر شاعران هم روزگار ما ـ به خصوص شاعران جوان ـ به قالب‌های امروزی دارد. از نظر کیفی، خلاقیت‌ها و نوآوری‌های متعادل فرمی، ساختاری و زبانی در شعر شاعران امروز ـ بخصوص در قالب‌های نو ـ قابل تأمل و بررسی است. البته در پاره‌ای از آثار، ضعف و تزلزل ساختاری، زبانی و موسیقیایی مشهود است که می‌توان با برگزاری دوره‌های آموزشی و جلسات نقد از پیشروی این آسیب پیشگیری کرد. در حوزه شعر سنتی تلاش برای مضمون‌یابی‌های جدید و دریافت‌های نو و متفکرانه از جهان هستی قابل ستایش است.

شعر کودک و نوجوان نیز همچون ادوار پیش به رغم بلوغ و بالندگی کیفی و مضمونی، برای رشد و شکوفایی نیازمند توجه جدی است. که باید توسط پژوهشگران دغدغه‌مند این حوزه مورد واکاوی قرار گیرد. در نهایت هیئت داوران هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، با مطالعه دقیق و همه جانبه، تبادل‌نظر و گفتگو و دقت نظری شایسته در خصوص یکایک آثار ـ طی چند مرحله داوری ـ آثاری چند را شایسته احراز عنوان آثار برتر دانستند؛ اما باید متذکر شد که این گزینش‌ها هرگز به معنای نفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های ادبی دیگر عزیزان نیست.

در پایان، با آرزوی اینکه چراغ پر فروغ جشنواره شعر فجر همچنان روشن بماند، به اغتنام فرصت و به رسم ادب از تمامی دست‌اندرکاران برگزاری این جشنواره، بخصوص معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و ادبیات ایران، و اصحاب رسانه و مطبوعات که با پوشش شایسته و گسترده اخبار جشنواره، از آغاز تا پایان این راه روشن همراه ما بودند تشکر نموده، و توفیق و سربلندی همه این خوبان را در خدمت به فرهنگ و ادب این مرز و بوم، از درگاه حضرت احدیت خواهانیم.»